اروپا تشدید تحریم‌ها را خواستار شد

رییس هیات پارلمانی روابط با ایران: مستقل از آمریکا با تهران مذاکره کنیم

دنیای اقتصاد- اتحادیه اروپایی در بیانیه‌ای خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در صورتی‌که تهران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، شد.

سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی روز جمعه در پیش‌نویس بیانیه نهایی اجلاس زمستانی سران کشورهای عضو این اتحادیه در بروکسل با تکرار اتهامات غرب مبنی‌بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران اعلام کردند، پدیدار شدن سلاح هسته‌ای در ایران غیرقابل قبول است. مقر کمیسیون اروپا در بروکسل

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپایی شدیدا نگران برنامه هسته‌ای ایران بوده است و تاکید می‌کند که پدیدار شدن سلاح هسته‌ای در این کشور غیر‌قابل قبول است.

سران این کشورها در این بیانیه از اینکه ایران تاکنون به خواسته‌هایی که در قطعنامه‌های شورای امنیت‌سازمان ملل متحد عنوان شده عمل نکرده است، ابراز تاسف کردند و تهران را به توقف غنی‌سازی اورانیوم‌ فراخواندند.

آنها علاوه بر آن بدون توجه به ابراز رضایت آژانس بار دیگر از ایران خواستند به الزامات شورای امنیت‌سازمان ملل متحد عمل کرده و پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد و گزارش کاملی از فعالیت‌های هسته‌ای خود به آژانس ارائه کند.

سران کشورهای اتحادیه اروپایی تاکید کردند که این اقدام می‌تواند گام مثبتی در جهت احیای اعتماد به برنامه هسته‌ای ایران باشد.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپایی آمادگی این را دارد که تمامی ملزومات برای توسعه یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی را در اختیار ایران بگذارد.

خبرگزاری رویترز با اشاره به نشست اتحادیه اروپایی گزارش داد که سران کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در بیانیه خود از ایران خواستند «پاسخ‌های کامل، موثق و صریح» به آژانس بدهد تا مسائل باقی‌مانده درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود را حل کند. آنها بار دیگر بر حمایت خود از تلاش‌های شورای امنیت‌ سازمان ملل برای اتخاذ اقدام‌های بیشتر علیه تهران تاکید کردند و گفتند که با توجه به تصمیم‌گیری‌های شورای امنیت‌سازمان ملل خود نیز تصمیماتی را در نشست بعدی وزرای خارجه اتحادیه اروپایی که قرار است در ۲۸ ژانویه صورت گیرد اتخاذ خواهند کرد.

این در حالی است که به گفته برخی دیپلمات‌های‌ سازمان ملل، اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران تا سال میلادی آینده به تاخیر خواهد افتاد.

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های‌ سازمان ملل گزارش داد که شورای امنیت ‌سازمان ملل به دلیل اختلاف‌نظرهای جدی آمریکا و متحدانش با چین و روسیه تا اوایل سال آینده تحریم‌های جدید را علیه ایران اتخاذ نخواهد کرد؛ تاخیر در تصویب قطعنامه سوم تحریم‌ها علیه ایران به دنبال یک گفت‌وگوی تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای بین مدیران سیاسی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که نشان‌دهنده اختلاف عمیق بین این بازیکنان اصلی بود، رخ داد.

انتقاد از آمریکا و فرانسه

اتحادیه اروپایی در حالی از ایران می‌خواهد که فعالیت‌های هسته‌ای خود را معلق کند که رییس هیات‌ روابط با ایران در پارلمان اروپا ضمن انتقاد از مواضع آمریکا درباره مساله هسته‌ای ایران گفت: اروپا باید در این زمینه وارد عمل شده و بدون آمریکا به مذاکره با ایران رو آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «آنجلیکا‌بر‌» کارشناس سیاست خارجی فراکسیون سبزهای پارلمان اروپا و رییس هیات‌ روابط با ایران در این پارلمان در گفت‌وگو با مجله آلمانی «فوکوس» درباره ادعای مجاهدین خلق (منافقین) مبنی بر تداوم فعالیت هسته‌ای نظامی از سوی ایران، بعد از انتشار گزارش‌ سازمان‌های امنیتی آمریکا درباره صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها اظهار کرد‌: احتمالا پشت چنین ادعایی دست‌های آمریکا و رییس‌جمهوری آن کشور در کار است.

وی اظهار کرد: چنین ادعای پوچی از طرف این‌ سازمان تبعیدی به صورت بسیار هدفمند شکل گرفته تا تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای ایران را که بعد از گزارش ‌سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی‌بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای تهران جان تازه‌ای گرفت، خنثی کند.

آنجلیکا بر که هفته پیش همراه با یک هیات‌ اروپایی به تهران سفر کرده بود در ادامه افزود‌: با گزارش مراکز اطلاعاتی آمریکا شرایط جدیدی برای حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران ایجاد شده است.

وی برای این منظور توصیه کرد که موضوع هسته‌ای ایران از شورای امنیت و مذاکره درباره تصویب قطعنامه‌های بیشتر علیه ایران خارج شده و به طور کامل به آژانس برگردد.

این نماینده پارلمان اروپا در ادامه تاکید کرد‌: فقط آژانس می‌تواند از طریق کنترل منظم فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تلاش برای شفافیت موضوع و کاهش مناقشات در این زمینه را بر عهده گیرد.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: از آنجا که از آمریکا انتظار هیچ راهکار‌ سازنده‌ای در حل مساله هسته‌ای ایران نمی‌رود، بایستی اروپایی‌ها در این زمینه اجرای امور را در دست گیرند. اروپایی‌ها نباید با مسامحه کاری با سیاست‌های آمریکا همراه شده و به گزینه نظامی با ایران در حل این مساله روی آورند. ما باید بدون آمریکا وارد مذاکره با ایران شویم.

وی درباره اعمال قطعنامه شدیدتر علیه ایران در شورای امنیت اظهار کرد: اگر اروپا قطعنامه دیگری را علیه ایران تصویب کند، شانس دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز در حل این مساله را از دست می‌دهد.

وی در ادامه با انتقاد شدید از سیاست‌های سارکوزی در همراهی با مواضع خصمانه آمریکا علیه ایران اظهار کرد: رییس‌جمهوری فرانسه باید چنین رویه‌ای را متوقف کند، چرا که اروپا به یک شرایط یکپارچه نیازمند است.

ادامه جوسازی صهیونیستی

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در نشست نمایندگان اتحادیه اروپایی در تل‌آویو بدون اشاره به عدم پایبند نبودن رژیم متبوعش به پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای با تکرار اتهام‌های بی‌پایه و اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران خواستار تشدید تحریم‌ها بر تهران شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رادیو اسرائیل، زیپی لیونی بار دیگر ادعا کرد: هیچ شکی در این مورد نیست که ایران برنامه‌های خود برای تولید سلاح هسته‌ای را ادامه خواهد داد و جامعه بین‌الملل باید درباره برنامه هسته‌ای ایران احساس خطر کند.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل مدعی شد: از گذشته دور تاکنون تهدیدهای بسیاری از جانب کشورهایی همچون ایران را مشاهده کرده‌ایم، کشوری که به صراحت درباره دیدگاه خود مبنی‌بر حذف یک کشور (در اشاره به رژیم نامشروع صهیونیستی) از روی نقشه صحبت می‌کند، کشوری که از گروه‌های تندرو سایر کشورها (اشاره به گروه‌های مبارز و مقاومت در برابر اشغالگری) حمایت کرده است و منابع مالی آنها را تامین می‌کند و تمام این کارها را در حالی انجام می دهد که همزمان با آنها در اندیشه دستیابی به سلاح هسته‌ای نیز هست.