تجدید رابطه با ایران نیازمند حل برخی مسائل است

وزیر امور خارجه مصر ابراز امیدواری کرد حضور احمدی‌نژاد در دوحه مقدمه‌ای برای ایجاد روابط بهتر بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس باشد. به گزارش ایسنا، احمد ابوالغیظ در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط، درباره حضور محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در دوحه گفت: مساله حضور رییس‌جمهوری ایران در این اجلاس به کشورهای عضو شورا بستگی دارد. ما ضرری در زمینه این حضور احساس نکردیم. ایران یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس است و به همین دلیل ضرری در این حضور وجود نداشته، بلکه بالعکس تصور می‌کنم که حضور ایران به منزله پلی برای ایجاد تفاهم و اعتمادسازی بوده است.

وی در عین حال با تکرار ادعاهای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی و برخی شایعه‌هایی که درباره وجود اختلاف میان تهران و کویت بیان می‌شود، درباره روابط ایران و مصر اظهار کرد: روابط ایران و مصر بدون نیاز به طرف‌های عربی میانجی‌گر توسعه‌یافته است. اما در اینجا درک اشتباهی از روند روابط دو کشور وجود دارد. اخیرا معاون وزیر خارجه مصر در تهران بود، من هم در سال ۲۰۰۶ در جریان نشست کشورهای همجوار در ایران بودم، همچنین وزیران سابق هم به ایران آمده و با مسوولان دیدار کردند و وزیر خارجه ایران هم بیش از یک‌بار وارد مصر شده و مورد استقبال ما قرار گرفته است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه مساله‌ای موجب می‌شود که بازگشت روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و مصر اعلام نشود، اظهار کرد: روابط دیپلماتیک میان دو کشور به ریاست سفیر و هیات مصری در تهران و نه حافظ منافع وجود دارد، علاوه بر آن پرچم مصر بر ساختمان سفارت مصر در تهران و پرچم ایران هم در خاک هیات ایرانی در قاهره افراشته شده است.

وزیر امور خارجه مصر ادامه داد: در اینجا می‌توانید این سوال را مطرح کنید که چرا این روابط رسمی نمی‌شود؟ باید بگویم این مساله به رفع مناقشه بر سر برخی مسائل مشخص نیازمند است. مسائلی که هنوز درباره آنها به توافقی با این برادران نرسیدیم و منظورم هم برادران در ایران است.

وی در ادامه تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از هرگونه نزدیکی میان ایران و مصر را رد کرد و افزود: این مساله درست نیست و مصر توجهی به این سخنان ندارد.

ابوالغیظ در حالی با لحنی سرد از شروط تجدید روابط قاهره- تهران سخن می‌گوید و ادعاهای امیرنشین امارات عربی متحده درباره بخشی از خاک کشورمان را تکرار می‌کند که تهران طی چندماه گذشته پس از اعلام اشتیاق رییس‌جمهوری ایران به از سرگیری رابطه با قاهره، گام‌هایی در این مسیر برداشته است. احمدی‌نژاد در سفر خود به امارات عربی متحده در پاسخ به خبرنگاری درباره رابطه ایران و مصر گفت که تهران مایل به از سرگیری این رابطه است و چنانچه طرف مصری موافقت کند، حاضر است ظرف چند ساعت سفارت ایران را در قاهره بازگشایی ‌کند.

همکاری هسته‌ای مصر و روسیه

وزیر امورخارجه روسیه پس از دیدار با همتای مصری خود در مسکو از توافق دو کشور برای امضای قرارداد همکاری هسته‌ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا، سرگئی لاوروف پس از دیدار و گفت‌وگو با احمد ابوالغیظ گفت: مقدمات انعقاد قرارداد به زودی تکمیل خواهد شد و من امیدوارم ظرف مدت کوتاهی به امضا برسد.

وی همچنین گفت که مسکو علاقه‌مند به همکاری با مصر در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و چنین قراردادی به اساسی برای همکاری‌های دوجانبه در این حوزه تبدیل خواهد شد.

لاوروف تاکید کرد قرارداد هسته‌ای مصر و روسیه مطابق با شرایط پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی ‌(ان پی تی) و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌تنظیم خواهد شد.

ابوالغیظ نیز گفت در این دیدار مراتب نگرانی قاهره را از سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در خاورمیانه اعلام کرده و خواستار پایان اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم اسرائیل و آزادی تمامی‌اسرای فلسطینی شده است.

وی همچنین گفت مصر از برگزاری کنفرانسی بین‌المللی درباره خاورمیانه در روسیه حمایت می‌کند. پیش از این تهران به قاهره پیشنهاد داده بود که در برنامه هسته‌ای مصر به این کشور کمک کند.