کنار رودخانه، از صفویه تا امروز
مهدیس فرقانی
این روزها شاهد ساخت‌وسازهای زیادی از واحدها و مجتمع‌های ویلایی و مسکونی در مناطق شمالی کشور هستیم.

شرایط خوب جغرافیایی و همین‌طور استقبال افراد برای خرید این واحدها باعث گسترش این نوع ساخت‌وسازها شده است.
ایران جزو یکی از کشورهای توریستی است و علت آن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرهای مختلف است، اغلب واحدها و مجتمع‌های مسکونی و ویلایی واقع در شمال کشور در تصرف افرادی است که از کشورهای دیگر به ایران برای گذراندن اوقات فراغت می‌آیند و همین‌طور ساکنان شهرهای بزرگ و پرازدحام که از شلوغی و آلودگی‌های صوتی و هوا به این مناطق بیشتر سفر می‌کنند.
اما با این وجود در برخی نقاط ایران با طبیعت‌های پنهانی که دور از دسترس این ساخت‌وسازها بوده است، مواجه می‌شوید که این مناطق، زیبایی خود را هنوز حفظ کرده‌اند.
ده کنار رودخانه یکی از جاذبه‌های طبیعی از نظر زیبایی است که به عنوان طبیعت پنهان می‌توان از آن نام برد. ده کنار رودخانه که در زمان‌های بسیار دور محل اقامت صوفیان بوده؛ چون هیچ جاده‌ای در این شهرک نبوده، آنها در کنار رودخانه جاده‌ای برای عبور و مرور خود فراهم می‌کنند و نام آن را کنار رودخانه می‌گذارند و این نام از آن زمان تا به حال روی این ده باقی مانده است.
ده کنار رودخانه از امتیازات بسیار خوبی بهره‌مند است، شرایط مناسب جغرافیایی در منطقه از کیفیت بالایی برخوردار است، به آن جهت که فاقد رطوبت و شامل درصد بالایی از اکسیژن است که این ویژگی سبب بی نظیر بودن این منطقه از لحاظ آب و هوا شده است. تا حدی که افرادی که از بیماری‌های ریوی یا آسم رنج می‌برند. این منطقه به عنوان بهترین محل برای ادامه زندگی آنها توصیه می‌شود.
ده کنار رودخانه واقع در شهر اطاقور مرکزیت بین ثلث لاهیجان، لنگرود و املش است، بومیان این منطقه مردمانی مهمان‌نواز و زحمتکش هستند و همیشه پذیرای مهمان از دیگر نقاط ایران بوده‌اند و حرفه اصلی آنها کشاورزی است.
طبق گفته یکی از ساکنان این شهرک نزدیک به 80درصد خانه‌های مسکونی متعلق به شهرنشینان دیگر به خصوص تهرانی‌ها است که این موضوع باعث توسعه این ده شده است.
قیمت زمین در این ده بسیار پایین و باور نکردنی است. قیمت هر متر تقریبا از ۱۵هزار تومان تا به بالا برآورد شده است.
اگر مایل هستید ملکی در یکی از مناطق خوش آب و هوا و خوش منظره داشته باشید و از جاذبه‌های طبیعی آن بهره‌مند شوید، بهتر است به این منطقه سفر کنید، با مقایسه بین این منطقه و دیگر مناطق متوجه خواهید شد که ده کنار رودخانه محل مورد نظر شما خواهد بود.