خودروهای اشرافی
میرمحمد طجوزی
آیا تا به حال سری به خیابان آپادانا یا سهروردی جنوبی زده‌اید؟ در این خیابان‌ها می‌توان انواع خودروهایی را که قیمت آن بیشتر از پنجاه میلیون تومان باشد، به راحتی پیدا کرد یا بهتر آن است که بگوییم اصلا خودروهایی که قیمت آن کمتر از پنجاه میلیون باشد در نمایشگاه‌های این خیابان‌ها پیدا نمی‌شود.

اگر به دنبال خرید ماشین‌های کلاس بالا هستید، می‌توانید به این مراکز مراجعه کنید. انواع و اقسام ماشین‌های بنز و بی‌ام‌و با قیمت‌های چند ده میلیون تومانی را در نمایشگاه‌های خیابان‌های یاد شده می‌توانید به راحتی مشاهده کنید.
اما فراموش نکنید هنگامی که قصد خرید از این فروشگاه‌ها را دارید، بیشتر به وضع ظاهرتان دقت کنید تا وضعیت جیبتان. شاید خنده‌آور باشد؛ ولی حقیقت دارد. فروشندگان این گونه نمایشگاه‌های خودرو قبل از آن که بخواهند در مورد ماشین مورد نظر شما جوابی دهند، بیشتر به ظاهر و نوع لباس پوشیدنتان توجه دارند.
پس حتما قبل از خرید این گونه ماشین‌ها سعی کنید لباس‌هایی بپوشید که حداقل چهارصد، پانصد هزار تومان ارزش داشته باشد.
اغلب کسانی که تمایل به خرید این گونه اتومبیل‌های گران قیمت دارند از اقشار مرفه جامعه یا مدیران و اشخاص حقوقی هستند.
اما کسانی نیز هستند که توان پرداخت نقدی بهای این اتومبیل‌ها را ندارند؛ ولی می‌توانند با دو یا سه قسط پرداخت، تمام هزینه‌ خودروی مورد نظر خود را بدهند.
گروهی از نمایشگاه‌داران هستند که با دریافت کل سند و ضامن حاضر می‌شوند ماشین‌های خود را به صورت اقساط ۲ تا ۳ مرحله‌ای به فروش برسانند.
بنز
مرسدس بنز که در ایران بیشتر به همان بنز معروف است، سال‌ها است که از یکی از شهرهای آلمان به کشورمان صادر شده است. از همان روزهای اولی که این خودرو وارد کشور ما شده با استقبال زیادی از جانب خودروسواران حرفه‌ای یا به اصطلاح ماشین‌بازها مواجه شده است.
شرکت‌های خارجی دیگری نیز در ایران هستند که با این شرکت و شرکت‌ بی‌ام‌و رقابت‌های بسیار سنگین و نزدیکی دارند؛ ولی به اعتقاد محسن سلطانی، یکی از نمایشگاه‌داران خیابان دولت، هیچ شرکتی در ایران به اندازه شرکت‌های بنز و بی‌ام‌و طرفدار ندارد. همیشه محصولات این شرکت‌ها جزو پرفروش‌ترین خودروها بوده است.
گاهی اوقات در گوشه و کنار شهر دید‌ه‌اید که عده‌ای به شکل خاصی به یک خودروی مدل بالا و جدید نگاه می‌کنند. امیرزاده از لوکس‌فروشی‌های خیابان سهروردی جنوبی می‌گوید: از عمده دلایلی که برای کمبود یکسری خودروهای گران می‌توانیم بیان کنیم، همان گرانی خودروهای یاد شده است.
چرا که به طور مثال اگر یک بنز سی‌ال‌اس را وارد کنیم، باید نود درصد حق گمرکی برای آن پرداخت کنیم. این خودرو در کشور ما با قیمتی در حدود سیصد و پنجاه میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد؛ اما در آلمان این قیمت نوددرصد کمتر پرداخت می‌شود به همین خاطر است که گاهی اوقات خودروهایی که در کل دنیا طرفداران بسیار زیادی دارند به ندرت در کشور دیده می‌شوند. بی‌ام‌و نیز خودرویی است که طی چند دهه‌ اخیر به طور خیلی نزدیک رقابت شدیدی با شرکت بنز داشته است و محصولات این شرکت نیز اصولا در صدر پرفروش‌ترین ماشین‌های موجود در نمایشگاه‌های گسترده در سطح شهر هستند. یکی از دلایلی که محصولات این شرکت‌ها را همیشه صدرنشین خودروهای خارجی موجود در کشورها می‌کند، خدمات پس از فروش آنها است. گارانتی‌های مناسبی که این شرکت‌ها برای محصولات خود در نظر می‌گیرند، باعث شده تا همیشه در رتبه‌های اول فروش قرار بگیرند.
محمود عسگری، نماینده شماره یک شرکت بنز می‌گوید:‌ مدیریت خدمات پس از فروش به طور مستقیم به عهده شرکت بنز است. ما از این نظر چندسالی از رقیبان و شرکت‌های خارجی فعال در ایران جلوتر هستیم. حضور گسترده‌ بنز در ایران که یک نمونه از آن خودروهای پلیسی است، سبب شده که ما شبکه خدمات پس از فروش را در سطح شهرهای ایران گسترش دهیم و در آینده‌ای بسیار نزدیک، مراکز خدمات فروش و پس از فروش مرسدس بنز افزایش خواهد یافت.