بنزین لیتری80 تومان می‌شود
میرمحمد طجوزی
با توجه به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اکثر قریب به اتفاق اقشار مختلف جامعه نیز پس از این طرح دچار یک سری مشکلات شده‌اند که شرکت بازرگانی باروک پس از سه سال زحمات بی‌دریغ قصد دارد تا با فرهنگ‌سازی برای استفاده از وسیله‌ای جدید به نام سایکلون ۳ در مصرف بنزین صرفه‌جویی کند، چرا که طبق اعلام تولیدکنندگان استفاده از این وسیله تقریبا ۲۰درصد از هزینه سوخت را پایین می‌آورد و در صورت استفاده از این سایکلون ۳ می‌توانیم بنزین را به شکلی به همان قیمت هشتاد تومان تهیه کنیم.

عکس: علی شایگان
کره‌ای‌ها حدود ۱۵ سال پیش برای کاهش مصرف سوخت و افزایش توان خودروهایشان دستگاهی ساختند که گویا تازه به بازار ایران رسیده است.مستر کیم کره‌ای در سال ۱۹۹۱ این وسیله را اختراع و به نام خود ثبت کرده و اکنون سازنده انحصاری این دستگاه در دنیا است.
او که در‌حال‌حاضر مدیرعامل شرکت KID است، اختراعش را به تولید انبوه رسانده و به نام «سایکلون 3» در دنیا می‌فروشد.
سایکلون به معنای گردباد است. شاید او این نام را به آن دلیل برای دستگاه خود انتخاب کرده که در فضای سیلندر ایجاد گردباد می‌کند و باعث می‌شود سوخت و هوا با همدیگر خوب مخلوط شوند و احتراق بهتری ایجاد کنند.نخستین سری این دستگاه‌ها کمتر از سه، چهار سال پیش به بازار ایران وارد شده و گویا برنامه تولید انبوه آن نیز در دست اقدام است.
مهندس شاهین اسلامی مدیرعامل شرکت بازرگانی باروک و نماینده انحصاری سایکلون 3 در خاورمیانه می‌گوید: از نیمه دوم سال میلادی کار تولید سالانه یک میلیون دستگاه «سایکلون 3» برای کاهش 24درصدی مصرف سوخت بنزین در کشور آغاز می‌شود.از چند سال گذشته به علت مصرف بی‌رویه سوخت بنزین در ایران و پیامدهای ناشی از آن و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از مصرف بالای سوخت در شهرهای بزرگ، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف اقدام به فعالیت در خصوص کاهش مصرف سوخت خودروها کردند.شرکت باروک پس از سال‌ها تحقیق و بررسی تجهیزات گوناگون کاهش مصرف سوخت و توانایی‌های منحصر به فرد قطعه‌ سایکلون 3 اقدام به اخذ نمایندگی انحصاری کمپانی KID کره جنوبی در خاورمیانه کرد.
این قطعه با گردبادی کردن جریان هوای ورودی به موتور علاوه بر افزایش میزان هوای ورودی به موتور باعث اختلاط کل سوخت با هوا و در نتیجه افزایش راندمان احتراق می‌شود و بدین وسیله منجر به کاهش مصرف سوخت، افزایش توان و کاهش آلایندگی گازهای خروجی خودرو می‌شود.نصب قطعه «سایکلون ۳» روی خودروها ضمن افزایش ۱۰درصدی شتاب بین ۱۲ تا ۲۴درصد از مصرف سوخت خودرو و ۲۰درصد آلایندگی هوا را کاهش می‌دهد.مهندس اسلامی معتقد است از نیمه دوم سال میلادی کار تولید سالانه یک میلیون دستگاه سایکلون ۳ که در حال حاضر وارد کشور می‌شود برای کاهش ۲۴درصدی مصرف سوخت بنزین در کشور استفاده می‌شود و اگر ۲۴درصد در هر لیتر بنزین صرفه‌جویی شود انگار بنزین لیتری ۸۰ تومان خریداری می‌شود.سایکلون ۳ چندی پیش جهت بررسی نمایندگان مجلس و دولت روی تعدادی از خودروهای دولتی نصب شده و در صورت داشتن کارآیی گزارش آن به مراکز تصمیم‌گیر ارجاع خواهد شد.سایکلون ۳ در دو قسمت از اتومبیل و موتورسیکلت‌ها قابل نصب است.
اول در مسیر ورودی سوخت یعنی قبل از دریچه تراتل و دوم در اگزوز یا مسیر خروجی گازهای سمی سایکلون 3 در این قسمت موجب تسریع خروج گازهای آلاینده از خودرو می‌شود و کاهش مصرف سوخت افزایش شتاب و افت میزان آلایندگی را به همراه خواهد داشت.
البته بد نیست بدانید که امروز نزدیک به هزار خودروی دولت و مجلس و اورژانس تهران مجهز به دستگاه سایکلون ۳ شده است.
کاهش آلایندگی
مهندس اسلامی می‌گوید: در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا این دستگاه را روی یک دستگاه پژو ۲۰۶ که حدود هشت کیلومتر کارکرده بود نصب کردیم و در این تست، میزان آلایندگی آن خودرو حدود ۳۳درصد کاهش یافت و همین آزمایش روی خودروی ریو هم انجام شد که میزان آلایندگی آن با استفاده از سایکلون ۳ حدود ۲۱درصد کمتر بود.
به گفته اسلامی نصب این دستگاه روی خودرو چیزی حدود 24درصد یا بیشتر مصرف سوخت را پایین می‌آورد و در عوض بیش از 10درصد بر توان و شتاب خودرو می‌افزاید.
البته نباید فراموش کنیم که نصب این دستگاه روی خودروهای گازسوز ضعف توان این خودروها را جبران می‌کند.
اجناس قلابی آمد
با توجه به پیشرفت‌های شرکت باروک در عرضه محصول منحصر به فردشان که امروزه بیش از ۴۵مرکز پخش در تهران و سراسر کشور دارد، گروهی از همان سودجویان و موقعیت طلبان همیشگی اقدام به تهیه و توزیع کالای مشابه سایکلون ۳ کرده‌اند که البته کیفیت لازم را هم ندارد.اسلامی در زمینه رواج قطعات مشابه سایکلون ۳ و کارآیی آنها در کاهش مصرف سوخت می‌گوید: متاسفانه با شروع سهمیه‌بندی بنزین بسیاری از افراد سودجو با طرح ادعاهای نادرست و با ضریب مصرف‌کنندگان، قطعات و دستگاه‌های ناکارآمد را وارد بازار کرده که موجب بی‌‌‌اعتمادی مصرف‌کنندگان شده‌اند. در نتیجه اقدامات سودجویان برقراری ارتباط و جلب اطمینان مخاطب بر کالاهای حقیقی و اصیل دشوار شده است. (تولید سایکلون تقلبی نمونه‌ای از این اقدامات است).
صرفه‌جویی
در حال حاضر بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی بزرگ جهانی از این قطعه استفاده می‌کنند؛ چرا که در تمام کشورهای جهان، گذشته از عدم سهمیه‌بندی بنزین، این کمپانی‌ها هستند که به فکر مصرف کمتر سوخت و کم‌شدن آلودگی‌های محیط‌زیست هستند.مدیرعامل شرکت باروک می‌گوید: در کشور ما روزانه چیزی حدود ۷۰میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که چنانچه این قطعه بتواند تنها ۱۰درصد در مصرف بنزین هر خودرو صرفه‌جویی داشته باشد، روزانه شاهد صرفه‌جویی هفت‌میلیون لیتر و سالانه ۵/۲میلیارد لیتر خواهیم بود.
سایکلون 3 دستگاهی کوچک و سبک است که به سادگی و ظرف مدت پنج‌دقیقه روی خودرو قابل نصب است.
توصیه
با توجه به واردشدن کالای مشابه سایکلون 3 به بازار، توصیه می‌شود که در صورت خرید این قطعه به هلوگرام و برچسب داخل جعبه توجه و آن را تنها از نمایندگی‌های مجاز و جایگاه‌های پمپ بنزین که این قطعه را عرضه می‌کنند، تهیه کنند. در ضمن پوسترهای بزرگی در مراکز عرضه سایکلون 3 نصب شده است که جنس اورجینال را از مشابه آن مشخص می‌کند.