نخست وزیر سابق نقش خیال می‌کشد

غزال صادقی- این روزهــــا در رســـانه‌ها نام «میرحسین‌موسوی» را می‌شنوم البته این بارنه در عرصه سیاست که در عرصه هنر. شاید یکی از جالب‌ترین نکات در این قضیه این باشد که نخست‌وزیر دوران جنگ و مردی که از ابتدای انقلاب همراه امام(ره) و به عنوان یکی از مردان سیاست در ایران مطرح بود نقاش نیز هست.حتی کسانی که می‌دانستند میرحسین موسوی معمار ‌هم‌هست، از هم می‌پرسیدند نخست وزیر سابق ایران نقاش هم بود؟

درست زمانی که خبر برپایی نمایشگاه نقاشی موسوی در محافل مطرح شد سوالات سیاسی در ذهن افراد مطرح شده بود، تمام جواب‌ها به روز افتتاحیه موکول شد.در روز افتتاح نمایشگاه هر کس از هر تریبونی که داشت سعی کرد این سوال را از وی بپرسد که چطور نقاشی؟ یا حداقل نظر خود را درباره کارهایش توضیح دهد اما تنها پاسخی که شنیدیم این بود: من هیچ توضیحی ندارم و تمام نظریاتم را در نقاشی‌هایم بیان کرده‌ام.

نخست وزیر نقاش

نقاشی‌های این دوره از کارهای این نقاش در واقع آثار جدیدی از کارهای این هنرمند در چند سال اخیر هستند که نگاه، طرز فکر و پیشرفت او را در عرصه تکنیک نقاشی از سال‌های گذشته نشان می‌دهند؛ زیرا وی در سال‌های دورتر یعنی در سال ۶۹ و ۷۹ نیز نمایشگاهی از آثارش را در موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته بود.با نگاه به آثار میرحسین موسوی می‌توان گفت که وی نقاش خیال‌پردازی است. نقاشی که نمی‌خواهد پرنده خیال خود را از جهان مادی به پرواز درآورد.

در کارهایش شعر و موسیقی و رنگ به هم بافته شده و در نهایت جان شرقی دارند.نکته جالب در کارهای وی فضاسازی ساده‌ای است که در بیشتر آثار این هنرمند دیده می‌شود و همانند نقاشان شاعر شرقی فقط با چند حرکت، قلم فضایی را به وجود می‌آورد که حیات، تخیل و روح زندگی را در خود نمایان می‌کند.

در این آثار روندی از ترسیم گرایش‌های آبستره، انتزاعی و هنرهای مفهومی با بهره از تکنیک‌های متنوعی چون کولاژ، رنگ و روغن، تجلی یک روح سنتی و سنت‌های فرهنگی است که در قالب‌های مدرن به نمایش گذاشته شده‌اند.

نقاش معمار

اما در نهایت، کارهای معماری این هنرمند از کار‌های نقاشی او شناخته‌شده‌تر است.

در قسمت دیگری از این نمایشگاه تصاویر معماری وی که به دهه ۴۰ باز می‌گردد نیز به نمایش گذاشته شده است. بناهایی که نمایان‌کننده شخصیت سیاسی او نیز هستند، مانند بناهای شرکت آب اصفهان، کانون توحید، مسجد سلمان فارسی ریاست‌جمهوری، بقعه شهدای ۷۲تن، ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشگاه شاهد و... .شاید با آوردن نام این اماکن و در نگاه اول آثار معماری موسوی فقط به عنوان یک کار معماری سنتی تعریف شود، استفاده از آجرها، پنجره‌های مشبک، گچ و... اما با نگاه دقیق‌تری به این آثار در می‌یابیم که در عین استفاده از مظاهر معماری کهن این کاربردها به اندازه‌ای همراه با ظرافت و نکته‌بینی هستند که حتی کسانی را که با این معماری هیچ‌‌گونه آشنایی ندارند، بی‌اختیار به تحسین وا می‌دارد و نکته جالب در این آثار شاید این باشد که با وجود اینکه در تمامی آنها از معماری اصیل ایرانی استفاده شده، اما هیچ‌کدام از این ساختمان‌ها طرز فکر و شباهتی با یکدیگر ندارند.

نقاشی‌های زیر سقف خود معمار

گالری صبا با آن فرم شرقی و المان‌های معماری ایرانی در واقع امضای میرحسین موسوی را بر بدنه خود دارد. وی این مکان را در سال ۱۳۸۱ از بنیاد مستضعفان خریداری کرد. در محل شرقی این فضا، طرح گالری خیال را ریخت و بعد نیز با خرید زمینی ما بین فضای گالری خیال و خیابان ولیعصر راهی را به آنجا باز کرد. طرحی کاملا ایرانی، برای سر در ورودی این گالری در نظر گرفته شد که در تضاد شدیدی با مغازه‌های کامپیوترفروشی اطراف آن بود. نمای شرقی گالری در خیابان ولیعصر کاملا ساده است. ولی در طرف غرب، با به کارگیری المان‌های معماری ایرانی، گچ، آجر و پنجره‌های مشبک، کارآکتری ایرانی به آن داده و با ایجاد جوی‌ها، حوض‌ها و فوار‌های متعدد ساختمان جدید، گالری تازه‌ساز را با ساختمان قدیمی آن مربوط ساخته است.در این نمایشگاه ۱۸۰اثر از آثار نقاشی و تصاویر معماری مرد خاموش سیاست ایران از سال‌های پیش از انقلاب تاکنون به نمایش گذاشته شده است و علاقه‌مندان به این آثار می‌توانند تا ۱۶دی‌ماه از این آثار دیدن کنند.

میرحسین موسوی کیست؟

گرچه میرحسین موسوی که در زمان ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به نخست‌وزیری رسید (۱۳۶۰-۱۳۶۸) تاکنون در یازده نمایشگاه نقاشی انفرادی و جمعی شرکت داشته است، اما پیش از این او را در قالب سیاست‌مدار و مدرس دانشگاه می‌شناختند و نمایشگاه تازه‌اش، چهره‌ای دیگر از این سیاستمدار را یادآوری کرد.موسوی در کارنامه خود گذشته از تدریس در دانشگاه‌هایی چون شهیدبهشتی و تربیت مدرس، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام (۱۳۶۸ تا اکنون) و عضویت در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی (از ۱۳۵۷ تاکنون) را دارد.او در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بوده است و سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی ایران را هم برعهده داشته. موسوی اکنون رییس فرهنگستان هنر است.