انتقاد برنده نوبل اقتصاد از سیاست‌های آمریکا در مورد تغییرات آب‌وهوایی

انتقاد برنده نوبل اقتصاد از سیاست‌های آمریکا در برخورد با تغییرات آب و هوایی

دنیای‌اقتصاد- تغییرات آب و هوایی و پدیده گرم شدن زمین به اندازه جاذبه زمین اهمیت دارد، اما جاذبه اثبات شده است، ولی تغییرات‌ آب و هوایی هنوز اثبات نشده است.

توماس سی. شلینگ، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۵ میلادی عصر دیروز در سخنرانی خود در دانشگاه صنعتی شریف گفت: تغییرات آب و هوایی که گرمایش زمین را به دنبال خود دارد، پدیده‌ای واقعی است که باید آن را جدی گرفت و اقدامات لازم را برای سازگاری با آن آغاز کرد. اما مساله مهم این است که چگونه باید خود را با آن منطبق کنیم.

توماس شلینگ با اعلام اینکه ایالات متحده بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن در جهان است، گفت: علاوه بر آمریکا کشورهایی نظیر چین، آلمان و استرالیا نیز دی‌اکسید کربن فراوانی تولید می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد ضمنی از سیاست‌های ایالات‌متحده در برخورد با تغییرات آب و هوایی گفت: متاسفانه باید اعتراف کنم پرزیدنت جورج بوش تغییرات آب و هوایی را باور نکرده و آن را جدی نگرفته است. او تنها موافقت کلامی خود را با کاهش گازهای گلخانه‌ای بیان می‌کند که البته ما هم آن را جدی نمی‌گیریم.

توماس شلینگ در ادامه افزود: کاهش گازهای گلخانه‌ای تا زمانی که ایالات‌متحده به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و بزرگ‌ترین قدرت نظامی آن را پیگیری نکند، امکان‌پذیر نیست و حتی لازم است که ایالات متحده رهبری این جنبش زیست‌محیطی را برعهده بگیرد.

وی در بیان اینکه چرا تغییرات آب و هوایی جدی گرفته نمی‌شود، گفت: در مورد اینکه تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین چه اثراتی روی نسل‌های آینده می‌گذارند، قطعیت وجود ندارد، اما ما می‌دانیم که این تغییرات دامنگیر نسل‌هایی خواهد شد که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. کشورهای صنعتی به دلیل برخورداری از تکنولوژی‌های جدید قابلیت آن را دارند که خود را با این تغییرات در آینده سازگار کنند.

برنده نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۵ در ادامه افزود: بیشترین اثر اقتصادی تغییرات آب و هوایی روی بخش کشاورزی خواهد بود و این مساله تهدیدی برای کشورهای در حال توسعه است. در کشور ایالات متحده، کشاورزی تنها ۳درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، اما در کشورهای در حال توسعه این سهم بسیار زیاد است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از یک‌دهه است که با گرم شدن تدریجی زمین مواجه هستیم، گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود در ادامه این روند دمای زمین ۵/۱ تا ۵/۴درجه افزایش پیدا کند که این مساله موجب خواهد شد تا بسیاری از یخ‌ها آب شوند. وی در حالی که سعی داشت اهمیت این موضوع را برای حاضران در سالن جابر‌بن‌حیان دانشگاه صنعتی شریف برجسته کند، گفت: آب شدن یخ‌ها موجب خواهد شد تا شهرهایی مانند بندر یوکوهاما به زیر آب بروند. وی بالا آمدن آب اقیانوس‌ها را بر اثر تداوم گرمایش زمین بیش از شش متر ذکر کرد.

در ابتدای این مراسم که با حضور چشمگیر اساتید و دانشجویان روبه‌رو شده بود، نشان دانشگاه شریف به پورفسور شلینگ اهدا شد.