هند  سرزمین افسانه‌ای

میترا یزدچی

هندوستان با تاریخی کهن و مجموعه‌ای متنوع از فرهنگ‌ها ادیان و آثار معماری و تاریخی بی‌نظیر یکی از پرطرفدارترین منطقه‌های گردشگری آسیا و دنیا است که روز به روز هم بر تعداد گردشگرانی که این کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند افزوده می‌شود. هند در سال ۲۰۰۶ توانست بیش از ۶میلیارد دلار از گردشگری درآمد کسب کند و در شش ماهه اول سال ۲۰۰۷ نیز نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۰۶، ۴۴درصد در این صنعت رشد داشته باشد.به این ترتیب صنعت گردشگری هند راه پیشرفت را در پیش گرفته و به زودی به مهم‌ترین شبکه درآمد خارجی این کشور تبدیل خواهد شد.

در طول پنج سال گذشته میزان گردشگران ورودی به هند ۷۸درصد افزایش پیدا کرده و بخش اعظمی از رشد گردشگری خاورمیانه مدیون این کشور است.

این کشور با استفاده از تمام قابلیت‌های خود و بهره‌برداری از بهترین تکنیک‌های تبلیغاتی توانست بهترین مقصد انجمن دفاتر مسافرتی بریتانیا در میان ۵۰ کشور شود و در مجموعه معرفی مقاصد گردشگری جهان جزو پنج کشور اول برای سفر قرار گیرد. این کشور توانست حتی با انتخاب شعار «هند افسانه‌ای» جایزه بهترین فراخوان تبلیغاتی گردشگری جهان را نصیب خود کند.

با توجه به پیشینه تاریخی هند و ایران کشور ما نیز طی سال‌های اخیر اقدام به همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری با هند کرده که اخیرا در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری این کشور نیز غرفه ایران مقام اول را کسب کرده است.

بنابراین اگر جزو افرادی هستید که به مناطق گرمسیری علاقه دارید بهترین فصل سفر به هند ماه‌های دی تا فروردین است. در این اوقات شما علاوه بر این که سفری خوش به کشور زیبای هند می‌کنید از هوای مطبوع و ملایم آن که به دور از سرما و برف است هم لذت خواهید برد.

دهلی شهر پرندگان

دهلی پایتخت هند و دومین شهر گردشگری این کشور است و در مسیر اغلب شرکت‌های هواپیمایی مهم جهان قرار گرفته است.

این شهر تلفیقی از دنیای مدرن و سنتی است و روح هند محسوب می‌شود.

در این شهر برای تمام گردشگران امکاناتی فراهم شده از گران‌ترین تا ارزان‌ترین.

دهلی شهری قدیمی و تاریخی است و از قرن ۱۳ میلادی آثاری مانند مصلی‌های پادشاهان لودی که در پارک شهر آن واقع شده به جا مانده است. ساختمان مسجد جامع یا جاما مسجد این شهر نیز معروف بوده و بسیار زیبا است.

بهاراپوترا، پارک طبیعی پرندگان این شهر است که ۲۹ کیلومتر مربع مساحت دارد و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های پرندگان آسیا است.

در این پارک شما می‌توانید با زندگی انواع پرندگان و درختان زیبای بومی هند از نزدیک آشنا شوید. در ایام سرد سال این پارک، خانه زمستانی پرندگان مهاجر نیز هست که از منطقه سیبری به این پارک کوچ می‌کنند و اگر در این فصل به آنجا بروید با این پرندگان هم آشنا می‌شوید.

راجستان، ‌شکارگاه هند

راجستان، یکی از ایالات‌ بسیار دیدنی هند است که به شکارگاه هند معروف است. این ایالات از قدیم مکانی برای شکار خاندان سلطنتی بوده است و یک شکارگاه سلطنتی قدیم در این ایالت وجود دارد که تبدیل به هتل شده است. در این منطقه که به «ساریسکا» معروف است شما می‌توانید ببر، گوزن و پلنگ‌های وحشی را از نزدیک مشاهده کنید. راجستان به سرزمین پادشاهی معروف است و از جذاب‌ترین نقاط گردشگری شمال هند محسوب می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های راجستان می‌‌توان به جاپور، به جهت معماری شاهانه و تاریخ غنی که دارد، قلعه جودپور، به جهت خانه‌‌های آبی رنگ و معماری زیبا، جایسالمار، به دلیل قلعه طلایی، بارمر، برای دهکده‌های زیبا و بسکاند به دلیل وجود آثاری از قرون وسطی اشاره کرد.

جامو و کشمیر

جامو و کشمیر، زیباترین و دیدنی‌ترین ایالت شمالی هند هستند که در شمالی‌ترین نقطه این کشور نیز قرار گرفته‌اند. علاوه بر این به دلیل وجود سه فرقه مذهبی در این منطقه جاذبه‌های فرهنگی آن را نیز بیش از سایر نقاط هند برجسته است. جامو، مرکز قدرت و حکمرانی پادشاهان ایندو دوگرا بوده است و به همین دلیل دارای معابد فراوان و بسیار پرطرفدار در بین هندوها است.

شهر مرکزی کشمیر، سیری ناگار است که دارای دریاچه‌های زیادی است و مقصد بسیاری از گردشگران به خصوص کسانی که به ورزش‌های آبی علاقه‌مند هستند، به شمار می‌رود. لاداخ، شمالی‌ترین نقطه این ایالت است که کوهستان‌های بسیار خوش آب و هوایی دارد. علاوه بر این در سراسر این ایالت گردشگران می‌توانند با زندگی قدیمی و سنتی هندیان آشنا شوند.هندوستان به کشور رنگ‌‌‌ها معروف است و کشمیر رنگین‌ترین ایالت این کشور است.

چاندیگراه

چاندیگراه، مرکز دو ایالت پنجاب و هاریانا است. این شهر تنها شهر هند است که کلا توسط یک معمار طراحی و ساخته شده است. اسم این معمار و طراح، لح کوربوسیر است. این شهر مدل بسیار باارزشی است که دارای خیابان‌های عریض و مراکز مسکونی بسیار بزرگی است. دریاچه سوخنا، باغ‌های بینجور، باغ‌های رز و باغ صخره‌ای از جاذبه‌های معروف این شهر است.

هیما چال پرادش

هیما چال پرادش، یکی از ایالات کوچک و کوهستانی هند است که دارای تابستان‌‌های بسیار لذت‌بخش است. این شهر پایتخت تابستانی حکمرانان انگلیسی بوده و امروزه یکی از شهرهای گردشگری هند است. علاوه بر این گردشگران ورزشی و کوهنوردان نیز از طرفداران پروپاقرص کوهستان این منطقه هستند. شیملا، ماشوبرا، کوحزی، نال دهدا، کوکو مانالی نیز از شهرهای معروف این ایالت هستند که جاذبه‌های زیادی مانند مانیکاران، ناگار، دریاچه بیرمگو، دهکده‌‌های زیبای لاهاول و اسپیتی را دارند و بسیار معروف هستند.