طالبانی اظهارات خود را اصلاح کرد

دنیای اقتصاد- پس از اعتراض افکار عمومی و واکنش جدی مقام‌های ایرانی به اظهاراتی که روزنامه «الحیات» به نقل از جلال طالبانی منتشر کرده بود، دفتر ریاست‌جمهوری عراق رسما اعلام کرد که طالبانی همچنان معاهده مرزی را که در سال ۱۹۷۵ بین آن کشور و ایران به امضا رسیده بود، معتبر می‌داند. به نقل از دفتر رییس‌جمهوری عراق گزارش شده است که وی همچنان قرارداد مرزی سال ۱۹۷۵ بین آن کشور و ایران را معتبر می‌داند.

دفتر جلال طالبانی، رییس‌جمهوری عراق، روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «قرارداد الجزایر همچنان اعتبار دارد و براساس قوانین و معاهده‌های بین‌المللی لغو نشده است.»

دفتر رییس‌جمهوری عراق اعلام کرده است که توضیحات کوتاه جلال طالبانی درباره قرارداد الجزایر به معنای اعلام لغو یک‌جانبه این قرارداد نبوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که منظور طالبانی این بوده که هنگامی که صدام حسین و شاه وقت ایران این قرارداد را امضا کردند، همه احزاب مخالف در عراق با آن مخالفت ورزیدند؛ زیرا آن را طناب نجات صدام حسین می‌دانستند که زیر ضربات نیروهای کرد قرار داشت. به گفته دفتر رییس‌جمهوری عراق «مخالفت آقای طالبانی با این قرارداد در این راستا بوده است.»

این بیانیه می‌افزاید که «همچنان برخی ملاحظات در خصوص قرارداد الجزایر وجود دارد و امکان گفت‌وگو درباره آن و رسیدن به توافق مشترک با کشور دوست، یعنی ایران، وجود دارد.»

در بیانیه دفتر رییس‌جمهوری عراق تاکید شده است که نمی‌توان این قرارداد را به طور یک‌جانبه لغو یا پاره کرد.

رییس‌جمهوری عراق همچنین روز جمعه در سلیمانیه در پاسخ به سوال ایرنا نیز درباره قرار داد الجزایر گفت: قرارداد الجزایر یک قرارداد دارای اعتبار بین‌المللی و از نظر ما نافذ و معتبر است.

طالبانی تاکید کرد: قرارداد الجزایر بر اساس اسناد بین‌المللی مورد توافق ما و جمهوری اسلامی ایران است و این قرارداد به صورت یک‌جانبه لغو شدنی نیست.

وی افزود: ما دارای روابط مستحکمی با جمهوری اسلامی ایران هستیم و تمام افرادی که مدت‌ها در دوران مبارزه با رژیم صدام در ایران به سر برده‌اند، هرگز محبت‌های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نکرده و به گسترش روابط میان ایران و عراق اهتمام دارند. طالبانی در توضیح سخنان گذشته خود افزود: ما خواهان انعقاد یک قرارداد راهبردی میان ایران و عراق در تمامی زمینه‌ها هستیم و قرارداد الجزایر را نیز به عنوان مبنای تعیین خطوط مرزی دو کشور ملاک عمل قرار می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به علاقه دیرینه‌اش به جمهوری اسلامی ایران گفت: بارها به ایران سفر کرده‌ام و این کشور را به عنوان وطن دوم خودم می‌دانم.وی در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا پیرامون مساله عراق گفت: سید «عبدالعزیز حکیم» و من از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این مذاکرات دعوت کرده بودیم و حضور ایران را در آن بسیار مغتنم می‌دانیم.

بیانیه دفتر رییس‌جمهوری عراق در پی اعتراض‌های روزهای اخیر به اظهارات منتسب به طالبانی در مورد قرارداد سال ۱۹۷۵ بین ایران و عراق - موسوم به قرارداد الجزیره یا الجزایر - انتشار یافته است.

پیشتر گزارش شده بود که رییس‌جمهوری عراق روز دوشنبه گذشته و در پایان جلسه‌ای در شهر سلیمانیه، واقع در شمال عراق، گفته است که قرارداد الجزایر مورد قبول نیست.

براساس این گزارش‌ها، طالبانی اظهار کرده بود که این قرارداد بین ملت‌های ایران و عراق منعقد نشد؛ بلکه رژیم‌های سابق عراق و ایران آن را امضا کردند.

اظهارات جلال طالبانی با ابراز ناخرسندی و شگفتی مقام‌های جمهوری اسلامی و اعتراض افکار عمومی مواجه شد و تفسیرهای گوناگونی را نیز در مورد انگیزه این سخنان در پی آورد. روز چهارشنبه، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، گفت که قرارداد ۱۹۷۵ بین ایران و عراق سندی معتبر و قانونی است که در سازمان ملل به ثبت رسیده است.

متکی گفت که اعتبار قراردادهای بین‌المللی تابع جانشینی دولت‌ها نیست و افزود که «آقای طالبانی در سفرهای مختلفشان به تهران، وقتی این موضوع مطرح شد، مواضع دیگری داشتند.»

از قول ناظران امور عراق نیز گزارش شد که اظهارات رییس‌جمهوری عراق متاثر از رقابت‌های قومی و سیاسی داخلی عراق است و از جمله، در حالی‌که کابینه این کشور، که شیعیان در آن اکثریت دارند، خواستار نزدیکی روابط با ایران است، طالبانی در صدد بوده است با اتخاذ موضعی ملی‌گرایانه، نظر مساعد اعراب سنی را به خود جلب کند.

تداوم روابط دوستانه

منوچهر متکی با استقبال از اظهارات تازه جلال طالبانی در مورد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر تصریح کرد: این موضع می‌تواند مبنای مستحکمی برای روابط دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان در مورد اظهارات اخیر طالبانی در خصوص قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر اضافه کرد: ایران همواره پس از سقوط دیکتاتور سابق این کشور از همکاری و روابط بین ایران و عراق و نیز روند سیاسی این کشور حمایت کرده و معتقدم داشتن روابط مستحکم و برادرانه بین دو کشور به نفع هر دو ملت خواهد بود.

از سوی دیگر رییس دفتر مجلس اعلای اسلامی‌عراق در تهران با بیان اینکه سخنان منتشرشده از قول جلال طالبانی درباره قرارداد الجزایر تحریف شده است، گفت: شکی نیست که ارزش روابط حسنه ایران و عراق به مراتب بیش از قراردادهایی چون الجزایر است.

ماجد غماص، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اخبار و مواضع منتشر شده طی روزهای اخیر درباره سخنان جلال طالبانی در خصوص قرارداد الجزایر، اظهار کرد: ما به عنوان مجلس اعلای عراق به قراردادهایی که بین دو کشور ایران و عراق منعقد شده احترام می‌گذاریم و معتقدیم تا زمانی که دو کشور توافق تازه‌ای را درباره آنها به عمل نیاورده‌اند، مفاد آنها لازم الاجرا است.

وی یادآوری کرد: بدون شک اگر مشکل یا مساله‌ای درباره مطالب مندرج در این قرارداد یا هر توافقنامه دیگری وجود داشته باشد، با رایزنی کارشناسان و مقامات دو کشور قابل بررسی خواهد بود و مقامات ایرانی و عراقی نیز بر این امر توافق و تاکید دارند.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران نیز تاکید کرد که دشمنان نمی‌توانند در روابط دوستانه دو ملت ایران و عراق، خلل ایجاد کنند.

محمد‌رضا باقری روابط تهران - بغداد را روابطی کاملا برادرانه دانست و گفت: ثبات و امنیت عراق جزو اولویت‌های ایران است. باقری با تاکید بر این نکته که ایران و عراق دشمنان مشترکی دارند، به ایرنا گفت: برخی نمی‌خواهند این دیدگاه‌های خیرخواهانه نتیجه بدهد و به دنبال آن هستند که هر از گاهی بهانه‌ای را برای بدبین ساختن ذهنیت دو ملت نسبت به یکدیگر، پیدا کنند.

وی اضافه کرد: براین اساس گاهی مطالبی از ایران علیه کشورهای منطقه تحریف و بزرگ نمایی می‌شود و گاهی بالعکس از کشورهای منطقه از جمله عراق مطالبی تحریف و بزرگنمایی می‌شود تا نیت‌های خیر نتیجه ندهد.

معاون وزیر خارجه با اشاره به مطالبی که اخیرا به نقل از جلال طالبانی، رییس‌جمهوری عراق در مورد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر نقل شده بود، خاطرنشان کرد: همان موقع نظرمان این بود که این مطالب بعد از مدتی تصحیح می‌شود.

وی با ابراز خشنودی از مواضع اخیر طالبانی در اصلاح مطالب نقل شده از او، خاطرنشان کرد: قرارداد ۱۹۷۵، قراردادی محکم، قانونی و مورد تایید سازمان ملل و مجامع حقوقی بین‌المللی و دو دولت ایران و عراق است و طبیعی است که در چارچوب این قرارداد کلیه مناسبات مرزی دو کشور سامان می‌یابد.