سرمای برف و گرمای گرانی
گروه راهنما- هفته گذشته اکثر اقلام خوراکی در سطح شهر تهران گران‌تر شد.

عکس: حمید جانی‌پور
براساس نتایج به دست آمده توسط آمارگیران اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی، گروه سبزی‌های تازه در بین سایر اقلام خوراکی دارای بیشترین افزایش قیمت‌ها بود.
این گروه شامل خیار، گوجه‌فرنگی، بادنجان، کدو سبز، سیب‌زمینی، پیاز، لوبیا سبز و سبزی‌های برگی است.
اما این افزایش قیمت همچنان دامن‌گیر تخم‌مرغ هم هست.
هر شانه دو کیلویی تخم‌مرغ در هفته گذشته، سه هزار و ۳۳۰تومان به فروش رفت که با توجه به قیمت ۳هزار و ۳۱۶تومان در هفته قبل از تاریخ یاد شده با ۴/۰درصد افزایش مواجه بود.
این درصد تغییر نسبت به هفته مشابه ماه قبل با 1/19درصد افزایش روبه‌رو بوده است.
برف هفته گذشته، قیمت‌ میوه‌های تازه را نیز تا ۷/۰درصد افزایش داد. این گروه شامل میوه‌های موجود فصل در بازار است. سیب قرمز و زرد، پرتقال درجه یک و دو، نارنگی، لیمو شیرین، انار، انگور و هندوانه این گروه را تشکیل می‌دهد.
این در حالی است که در هفته مورد گزارش، قیمت تمام اقلام گروه لبنیات نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.
در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک افزایش جزئی یافت و قیمت سایر انواع برنج ثابت بود. در گروه حبوب قیمت لوبیا چشم بلبلی و لوبیا چیتی کاهش یافت؛ ولی بهای سایر اقلام (به جز نخود که ثابت بود) افزایش داشت.
خواربارفروشی‌های مستقر در میادین زیر نظر شهرداری‌، اقلام حبوب را حدودا کیلویی 2940 تا 4810ریال پایین‌تر از قیمت انواع مشابه در فروشگاه‌های سطح شهر می‌فروختند.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری تهران، انار و انگور عرضه نمی‌شد و لوبیا سبز و هندوانه عرضه کمتری داشت؛ ولی بقیه اقلام میوه و سبزی تازه را که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشت به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری می‌فروختند.
میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه‌بهای انار، سیب زرد تخم لبنان، انگور، پرتقال درجه دو و نارنگی افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.
در گروه سبزی‌های تازه قیمت پیاز و سبزی‌های برگی ثابت بود. بهای لوبیاسبز و بادنجان پایین آمد ولی قیمت سایر اقلام گروه مذکور بالا رفت. در این هفته، قیمت گوشت گوسفند و گوشت گاو و گوساله افزایش اندکی داشت.
قیمت گوشت مرغ نیز افزایش جزئی یافت. در هفته مورد بررسی، قیمت شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی نیز بدون تغییر بود و بهای قند افزایش اندکی یافت.