پرشیا روی سورن را کم کرد

محسن گروسی

نوبتی هم که باشد امروز نوبت پژو پارس یا همان پرشیا است. البته ما قبلا مراتب عذرخواهی و شرمندگی خود را از ایران‌خودرو بابت گیر دادن به این خودروی محبوب و سر به سر آن گذاشتن را ابراز می‌داریم. پرشیا که تا قبل از سهمیه‌بندی بنزین، خودرویی بسیار محبوب به حساب می‌آمد، از تیرماه امسال که این سوخت حیاتی جیره‌بندی شد کمی تا قسمتی دچار کمبود محبت شده و با کاهش تقاضا در بازار مواجه شد. دلیل این موضوع نیز به شکمو بودن باک پرشیا برمی‌گردد که ظاهرا در بلعیدن بنزین ید نسبتا طولایی دارد.

چراکه این خودرو مصرف سوختی حول و حوش ۸ لیتر در سیکل ترکیبی داشته و محصولی پرمصرف به شمار می‌رود. این مساله حتی تا آبان‌ماه امسال روی تولید پژو پارس در ایران‌خودرو نیز، تاثیر گذاشته و تولید این خودرو را کاهش داد.

ایران‌خودرو نیز (خیلی‌خیلی شرمنده، ایران‌خودرو از زبانمان پرید، منظورمان همان واسطه‌های کذایی است) از فرصت به دست آمده، یعنی کاهش عرضه و عدم هماهنگی آن با تقاضا نهایت استفاده را کرده است (خدای نکرده فکر نکنید منظورمان سوءاستفاده است، اصلا و ابدا)!.

در واقع مسوولان این شرکت که نگران افول قیمت پرشیا در بازار بودند، با کمتر کردن عرضه آن، نه تنها مانع کاهش بهای این خودرو نشدند بلکه بدین وسیله حتی قیمت آن را نیز افزایش دادند.

اما برگ برنده ایران‌خودرو و پرشیا زمانی بیشتر رو شد که رییس‌جمهوری طی اظهاراتی، از حذف قانون سهمیه‌بندی بنزین تا پایان سال آینده خبر داده و بدین وسیله ایران‌خودرو بار دیگر نسبت به بالا بردن تیراژ تولید محصولات محبوب ولی پرمصرف خود از جمله پژو پارس به تکاپو افتاد به نحوی که اگر نگاهی به آمار تولید این شرکت طی آبان ماه (که اخبار لغو سهمیه‌بندی بنزین منتشر شد) انداخته و آن را با ماه‌های پیشین مقایسه کنیم، به خوبی پی به افزایش تولید دوباره این نوع محصولات در ایران‌خودرو خواهیم برد. پرشیا که در کل، محصول گرانی

محسوب می‌شود، هم اکنون دارای ۳ مدل نسبتا مختلف بوده که از تفاوت قیمتی آشکار با یکدیگر به سر می‌برند.

مدل معمولی این خودرو هم اکنون با قیمت ۱۷میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. در حالی که قیمت کارخانه‌ای آن، ۱۶میلیون و ۳۰۰هزار تومان است.

البته اگر طالب استفاده از نوع دوگانه‌سوز پژو پارس هستید، باید ۱۷میلیون و ۷۰۰هزار تومان ناقابل پول نقد (حالا چون شمایید، چک پول هم قبول است) در جیب خود گذاشته و وارد نمایشگاه‌های اتومبیل شوید.

قیمت کارخانه‌ای پرشیای دوگانه‌سوز، نیز ۳۰۰هزار تومان از بهای آن در بازار ارزان‌تر است. اما به تازگی ایران‌خودرو که ظاهرا علاقه خاصی به واردات محصولات گروه بنز دارد (از شما چه پنهان، این شرکت به تازگی، تولید سواری مرسدس بنز را نیز جزو برنامه‌های تولید خود قرار داده و بدین وسیله بنزی‌ها را شرمنده اخلاق صنعتی خود کرده است) در سبد محصولات خود، پژو پارس، ELX با صندلی بنز! را قرار داده تا مشتریان خود را از جلوس روی صندلی‌های خودروی بنز، محروم نکرده باشد. ظاهرا برای ایران‌خودرو راحتی راننده پشت فرمان، مهمتر و اساسی‌تر از مسائلی مانند کاهش مصرف سوخت است! (به هر حال ما نیز به نمایندگی شما از مسوولان ایران‌خودرو جهت این حرکت عظیم، مراتب تشکر و قدردانی را به عمل می‌آوریم).

در هر صورت این پژو مرسدس بنز (پرشیای ELX) هم اکنون با قیمتی معادل، ۱۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. آن هم در حالی که بهای کارخانه‌ای این خودرو، ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. یعنی با تفاوت قیمتی برابر ۷۰۰هزار تومان از جمله خودروهایی که تقریبا در رنج قیمتی پژو پارس ELX قرار دارند می‌توان به سمند سورن اشاره کرد که تا چندی پیش با قیمتی حدود ۲۰میلیون تومان، حریف می‌طلبید، اما هم اکنون پرشیا ELX روی سوگلی ایران‌خودرو را کم کرده، چراکه آخرین قیمت‌ گزارش شده از سمند سورن در بازار، ۱۸میلیون و ۱۰۰هزار تومان است یعنی یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان ارزان‌تر از پژو پارس ELX!