دغدغه جهیزیه کم‌درآمدان رفع می‌شود

یوسف بهمن‌آبادیطرح لیزینگ لوازم خانگی از جمله طرح‌های قابل‌توجه است که در صورت اجرایی شدن می‌تواند پیامدهای مثبتی داشته باشد. از این پس زوج‌های جوان، دیگر نگران هزینه‌های سنگین لوازم خانگی نخواهند بود و غولی به نام «جهیزیه» که استرس‌های زیادی را بر خانواده‌های کم‌درآمد تحمیل می‌کند، رفع خواهد شد. ضمن آنکه خانواده‌های کم‌درآمد نیز می‌توانند از تسهیلات این طرح بهره ببرند.

با اجرای طرح لیزینگ خانگی، صندوق مهر امام رضا متولی پرداخت تسهیلات کم‌‌بهره خواهد شد و خانواده‌ها با ارائه وثیقه‌هایی از تسهیلات برخوردار می‌شوند.

البته در حال حاضر و پیش از این، وام‌هایی تحت عنوان «خرید کالا» از سوی بانک ملی و ملت ارائه می‌شد که بهره آن مطابق آنچه دولت تعیین می‌کند (۱۲درصد) است؛ اما بهره‌ای که در طرح لیزینگ لوازم خانگی در نظر گرفته شده است، ۴درصد است و متقاضیان پس از دریافت، آن را با بهره چهار درصدی در طول ۳۶ماه به بانک پرداخت می‌کنند.

از سوی دیگر، به اعتقاد انصاری، دبیرکل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی، از آنجا که متقاضیان تنها مجازند به خرید کالاهای تولید داخل که از سوی این شورا اعلام شده، اقدام کنند، زمینه رونق تولیدات داخلی باکیفیت نیز مهیا می‌شود.

این تفاهم‌نامه که در تیرماه امسال به تصویب شورای صنایع گاز و لوازم خانگی و نمایندگان صندوق مهر امام رضا رسیده قرار بود به اجرا برسد؛ اما وجود اختلافات میان نمایندگان صندوق مهر رضا و این شورا چند بار تا مرز منتفی شدن طرح، پیش رفت اما حبیب‌ا... انصاری دبیرکل شورای گاز و لوازم خانگی در مصاحبه‌ای از اجرایی شدن طرح لیزینگ لوازم خانگی در اواخر آذرماه خبر داد.

اما همان گونه که خبر می‌رسد این طرح‌ هنوز نهایی نشده است، با این حال دبیر کل شورای گاز و لوازم خانگی در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد»اظهار کرد که به احتمال بسیار زیاد این طرح تا پایان سال اجرایی می‌شود.

در این طرح قرار است ده کالای اساسی با کاربری خانگی از جمله یخچال، گاز، ماشین لباسشویی، تلویزیون، انواع چینی‌آلات، فرش، چرخ خیاطی و غیره تحت پوشش قرار گیرند که البته به گفته دبیر شورای‌عالی گاز و لوازم خانگی، در این تعداد کالاها ممکن است تغییراتی داده شود.

به اعتقاد انصاری، شرکت‌هایی که مجازند در این طرح شرکت کنند باید از شرایط برخورداری از پروانه، استاندارد، شبکه گسترده توزیع و خدمات پس از فروش برخوردار باشند.

به هر حال نگرانی‌هایی که ممکن است در اجرای این طرح پیش آید از قبیل بی‌کیفیت و کم‌کیفیت بودن کالاها در قبال تسهیلات به مردم، پیش آید که ضرورت دارد، مسوولان در این خصوص، اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند.

با وجوداین، این اندیشه که کالاهای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار نیستند، نمی‌تواند در مورد تمام کالاها صدق کند؛ چراکه تولیدکنندگانی هستند که شرایط لازم برای ورود به این طرح را دارند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه طرح مزبور و تسهیلات قابل‌ارائه، طیف ضعیف و کم‌درآمد جامعه را هدف گرفته است، افراد کم‌درآمد می‌توانند با تسهیلات موردنظر لوازم خانگی با کیفیت لازم را خریداری کنند در واقع، ادعای برخی افراد که معتقدند با تسهیلات موردنظر نمی‌توان لوازم باکیفیتی خرید نیز تایید نمی‌شود.

به هر حال، اجرای طرح لیزینگ لوازم خانگی می‌تواند راهگشایی باشد برای افراد کم‌درآمد جامعه تا دغدغه خرید لوازم خانگی نداشته باشند. این در حالی است که صنایع کشور نیز از این جریان توسعه پیدا خواهند کرد و اشتغالزایی نیز افزایش می‌یابد.