ماه‌پیشونی، نگاه تازه‌ای به ادبیات زنانه

م.ر- بهنام رئوف

ادبیات امروز را به راحتی می‌توان به دسته‌های متفاوتی نسبت به ادبیات کهن تقسیم کرد. خیلی‌ها به تقسیم بندی ادبیات داستانی به زنانه و مردانه معتقد نیستند، اما به هرحال داستان‌هایی که زنان نویسنده آنند، ویژگی‌هایی دارند که برآمده از نوع نگاه زنان به دنیا و اتفاقات آن است؛ چیزهایی که شاید به چشم مردان نیاید یا اصلا به خاطر شرایط زیستی و تربیتی، دغدغه آنها نباشد. در کنار محتوای زنانه بعضی کتاب‌ها، نثر و زبان نویسندگان زن هم خاص خودشان است و آثار آنها را از نظر شکل هم با بقیه تفاوت می‌کند. این تقسیم‌بندی در سنجش و نقد آثار نویسندگان زن می‌تواند مفید باشد و حتی در مطالعات جامعه‌شناختی و روان‌شناختی و تحلیل روابط انسانی به کار بیاید.

انتشارات حوض نقره، با انتشار مجموعه‌ای با عنوان «ماه‌پیشونی» قرار است آثار نویسندگان زن را به شکلی نو منتشر کند.

«این فنجان کی بود؟» مجموعه داستانی نوشته نیلوفر عاکفیان است که در آن ۱۰ داستان کوتاه با دغدغه‌های زنانه و با زاویه نگاه زنانه نوشته شده‌است. «این فنجان کی بود؟» روایتی است از ناگفته‌ها. ناگفته‌هایی که چیزی جز حقیقت نیستند، اما در پس معذوریاتی پنهان شده‌اند. قصه یعنی برداشتی آزاد از واقعیت و این مجموعه داستان، برش کوتاه و روشنی است از زندگی تا آن چه را که گفته نمی‌شود، پررنگ تر از آن چه هست، نمایان کند.

در این داستان‌ها، دنیای زنان با بهانه‌هایی ساده و خاص زندگی آنها روایت می‌شود و در عین حال نویسنده نگاهی عمیق و جزئی به مسائل آنها دارد. شخصیت‌های این داستان‌ها در جمع فکر می‌کنند و واکنش‌هایشان معمولا در ارتباط‌های کاری و خانوادگی معنا می‌شود. در این داستان‌ها نویسنده تلاش کرده است تا با روایت داستانی از اتفاقات روزمره، آنها را از حد تصاویری گذرا به داستان‌هایی با ویژگی مینی مال تبدیل کند و اثرگذاری را از راه ضربه‌ای بودن و کوتاه بودن پررنگ‌تر کند.

«خیلی دلم می‌خواست» نیز کتاب دیگری از مجموعه ماه‌پیشونی است که هم زمان با «این فنجان کی بود؟» به بازار کتاب آمده است. در این مجموعه ۵ داستان کوتاه از نعیمه دوستدار منتشر شده که این داستان‌ها هم حال و هوایی زنانه دارند. بر خلاف کتاب قبلی، داستان‌های این کتاب، بیشتر برآمده از ذهن شخصیت اصلی داستان است و روایت‌ها و قضاوت‌های او از جریان‌های زندگی. تحلیل پیچیدگی‌های روابط انسان‌ها از نگاه یک زن یکی از ویژگی‌های بارز این مجموعه است و با خواندن هر کدام از داستان‌های کوتاه این کتاب، می‌توان همراه با یک ذهن عموما سیال، یک زندگی زنانه را تجربه کرد. گرافیک متفاوت کتاب‌های ماه پیشونی از دیگر خصوصیات این کتاب‌هاست. کتاب‌هایی که می‌توانید با قیمت ۱۲۰۰تومان از کتابفروشی‌ها تهیه کنید. «من و سرخ‌پوستم» عنوان مجموعه داستان دیگری از حدیث لزر غلامی‌است که از همین سری منتشر شده است.