نوسازی در محاصره بافت قدیمی
مهدیس فرقانی
شهرستان ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی و یکی از شهرهای قدیمی و خوش آب و هوای ایران است.

این شهر در دوره پهلوی، رضاییه نامیده می‌شد؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجددا به نام اصلی خود؛ یعنی ارومیه خوانده می‌شود.
ساکنان این شهرستان را افرادی با مذاهب شیعه، سنی، یهودی، آشوری و ارمنی تشکیل می‌دهند.
بافت شهری این شهرستان قدیمی است و آپارتمان‌های نوساز کمتر به چشم می‌خورد؛ ولی با این حال ساخت‌و‌سازهای جدید یا بازسازی آپارتمان‌ها نیز طی چند سال اخیر شکل گرفته است.
اما با این حال ساخت‌وسازهای جدید در تمامی نقاط شهر صورت نمی‌گیرد؛ بلکه فقط برخی از مناطق این شهر شامل این تحولات هستند.
قیمت مسکن در این شهر نسبت به شش ماه گذشته با تغییرات چشمگیری همراه بوده است. چرا که قیمت زمین دو برابر شده؛ اما قیمت آپارتمان دستخوش تغییرات ناچیزی بوده است.
خیابان‌های دانشکده، دکتر بهشتی، آزادگان، مولوی، ‌سعدی و رودکی در جنوب شهرستان ارومیه واقع شده‌اند و از بهترین خیابان‌های این شهرستان به حساب می‌آیند.
بافت مسکونی این منطقه نسبت به سایر نقاط شهر جدیدتر است و آپارتمان‌های مسکونی نوساز بیشتری در این منطقه ساخته شده است.
قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در این منطقه از 900هزار تا یک میلیون و 600هزار تومان است و قیمت هر متر مربع آپارتمان چند سال ساخت بین 700 هزار تا 800هزار تومان است.
خیابان جهاد نیز در قسمت مرکزی متمایل به جنوب این شهرستان واقع شده که قیمت هر متر مربع آپارتمان ۶۵۰هزار تومان و قیمت هر مترمربع آپارتمان چند سال ساخت ۴۰۰هزار تومان است.
قیمت زمین در این منطقه نسبت به شش ماه اخیر 30درصد افزایش داشته است و در حال حاضر بازار مسکن این شهر راکد است و خرید و فروش صورت نمی‌گیرد.
خیابان‌های کاشانی، امینی و مطهری در مرکز ارومیه واقع شده‌اند. بافت این منطقه کاملا قدیمی است و این خیابان‌ها جزو مناطق کاملا تجاری در این شهر به حساب می‌آیند.
واحدهای تجاری در سرتاسر خیابان‌های اصلی و واحدهای مسکونی در کوچه‌های فرعی این خیابان‌ها واقع شده‌اند.
خیابان‌های شیخ تپه و کاشانی در شمال شرق قرار دارند که قیمت آپارتمان‌ها در خیابان کاشانی از ۶۵۰هزار تا ۹۵۰هزار تومان است و قیمت آپارتمان‌ها در خیابان شیخ تپه ۷۰۰هزار تومان است.
قیمت ملک در این منطقه نسبت به شش ماه گذشته، 200هزار تومان افزایش داشته است.