آخرین وضعیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی

دنیای اقتصاد، غزاله طایفه: موضوع سهمیه‌بندی بنزین، جنجالی‌ترین خبر اقتصادی، سیاسی از تابستان امسال تا امروز بوده است. علاوه‌بر این، قطع گاز در زمستان نیز موضوع تامین انرژی را در کانون توجه قرار داد.با سردشدن هوا استفاده از نفت سفید نیز که جایگاه خود را از دست داده بود، بار دیگر در دستور کار دولت قرار گرفت. رشد سرسام‌آور مصرف گازوئیل نیز در ماه‌های گذشته به یک بحث داغ تبدیل شده است. علاوه بر اینها، چگونگی توزیع بنزین در سال آینده و قیمت آن نیز مورد توجه شهروندان است. سیدنورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی و رادیو- تلویزیونی، بخشی از مسائل مرتبط با بنزین و سایر فرآورده‌ها را توضیح داد.

وی درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت: این تصمیم برای نظام‌مند کردن مصرف سوخت اتخاذ شده و پیامدهای مثبتی دارد. اگر هیچ حرکت کنترلی روی مصرف بنزین ایجاد نمی‌شد، مصرف آن به ۸۰میلیون لیتر در روز می‌رسید.

شهنازی‌زاده با بیان این مطلب گفت: باید یک سیستم کنترلی روی مصرف بنزین ایجاد می‌شد و راهکار دولت سهمیه‌بندی بنزین بود ولی اصلاح قیمت بنزین هم می‌توانست راهکار دیگری باشد. به‌گفته وی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز به هیچ وجه سهمیه‌بندی بنزین را برای کشوری که دارای ذخایر زیاد نفت و گاز است، توصیه نمی‌کند، ولی در شرایط فعلی برای مدیریت مصرف بنزین و محاسبه میزان مصرف کل و فرهنگ صرفه‌جویی در ذهنیت شهروندان این کار صورت گرفته است که به صورت مقطعی است. وی در پاسخ به این سوال که آیا سهمیه‌بندی بنزین سال آینده برداشته می‌شود، گفت: پیش‌بینی‌ها این است که سهمیه‌بندی بنزین تا پایان سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد و از سال ۱۳۸۸ با توسعه حمل‌و‌نقل عمومی از گاز طبیعی و محدود شدن مصرف بنزین به خودروهای سواری و شخصی می‌توان با اصلاح قیمت، سهمیه‌بندی بنزین را برداریم.

به گفته شهنازی‌زاده در ابتدای امسال ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی ۸میلیارد و ۵۰۰میلیون لیتر بود که این رقم قرار است در برنامه ۵ساله چهارم که تا سال ۸۸ است به حدود ۱۲میلیارد لیتر برسد.ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی ۹میلیارد و ۱۵۰میلیون لیتر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این مقدار قرار است در قالب اضافه‌کردن ۸۱مخزن به ظرفیت ۱میلیارد و ۶۰۰میلیون لیتر در ۳۴انبار موجود ذخیره شود که پیشرفت فیزیکی این ۸۱مخزن حدود ۴۵درصد است.

به گفته شهنازی‌زاده، قرار است طبق برنامه‌ تعدادی انبار در شهرهای شیراز، کرمان، بیرجند، دره شهر، چابهار، شهر ری، ملایر، اسلام‌آباد، بندرعباس و گرگان احداث شود.

وی افزود: از آنجایی‌که پالایشگاه‌های کشور ظرفیتشان را افزایش می‌دهند، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز به عنوان توزیع‌کننده فرآورده‌ها باید تعداد انبارهایش را افزایش دهد.وی درباره مصرف بنزین در سال جاری گفت: میانگین مصرف بنزین تا امروز در سال جاری ۶۴میلیون و ۶۰۰هزار لیتر بوده است و اگر سیستم‌ سهمیه‌بندی بنزین را نداشتیم، میزان مصرف بنزین به ۸۰میلیون لیتر می‌رسید. بنابراین حدود ۱۵میلیون و ۴۰۰هزار میلیون لیتر مصرف بنزین در سال جاری نسبت به پیش‌بینی کاهش پیدا کرده است.

طی ۲۰روز گذشته میانگین مصرف بنزین ۵۸میلیون لیتر بوده است.

شهنازی‌زاده همچنین در خصوص مصرف گاز مایع در بهمن ماه جاری گفت: در این ماه ۷۷۰۰ تن گاز مایع مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۸‌درصد رشد داشته است. وی دلیل افزایش مصرف گاز مایع را تمایل مردم به مصرف گاز مایع و همچنین مصارف صنایع به دلیل قطعی گاز عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره میزان مصرف نفت سفید در کشور گفت: این فرآورده ۶/۳۴‌میلیون لیتر در روز مصرف می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل سرمای زمستان سال جاری ۶/۴‌درصد رشد داشته است. وی همچنین میزان مصرف نفت گاز (گازوئیل) را بیش از حد غیرطبیعی دانست و گفت: در سال جاری ۸/۱۱۲‌میلیون لیتر این فرآورده مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد بالایی برخوردار بوده و ۶/۹۱‌میلیون لیتر مصرف شده است و دلیل آن ناشی از قطع گاز طبیعی به دلیل برودت هوا است. وی همچنین توزیع ۱۰‌میلیون لیتر نفت کوره را یکی دیگر از اقدامات این شرکت در بهمن ماه عنوان کرد و گفت: به دلیل افزایش مصارف نیروگاهی نفت کوره نیز مصرف آن افزایش یافته است.

شهنازی‌زاده یکی از اقدامات اجرا شده در سرمای زمستان سال جاری را توزیع ۵۸‌میلیون لیتر نفت گاز، ۹‌هزار تن گاز مایع و ۱۰۰‌میلیون لیتر نفت کوره ذکر کرد و گفت: این فرآورده‌ها در ایام افزایش سرمای هوا در مناطق سردخیز کشور که پیش از این مشتری دریافت فرآورده‌ها نبوده‌اند، توزیع گردیده است. وی گفت: فرآورده‌های مذکور در برخی از نقاط به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره میزان ناوگان توزیع فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: کل عملیات جابجایی فرآورده‌های نفتی در زمستان امسال با ۹‌هزار نفتکش و حمل قیر از طرف شرکت ملی پخش و ۳‌هزار دستگاه از سوی بخش خصوصی، ۷ فروند کشتی و جابجایی ۷‌میلیون نفت کوره از راه‌آهن به طور روزانه صورت گرفته است.

شهنازی‌زاده درباره یکی از اقدامات شرکت ملی پخش در بخش توزیع سوخت نیروگاه‌ها گفت: در بهمن ماه سال جاری یک‌میلیارد و ۶۵۰‌میلیون لیتر سوخت مایع (نفت گاز و نفت کوره) به نیروگاه‌ها تحویل شده است که در مقایسه با سال قبل ۵۰۰‌میلیون لیتر افزایش مصرف داشته است.

وی افزود: رکورد سوخت‌رسانی در کشور در سال جاری توزیع روزانه ۲۸۰‌میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور است که نسبت به سال گذشته ۲۵۰‌میلیون لیتر در روز افزایش داشته است. وی همچنین بالاترین میزان مصرف در مورد بنزین را ۱۲ فروردین سال جاری به میزان ۵/۹۳‌میلیون لیتر ذکر کرد و گفت: در ۹ بهمن نیز نفت سفید به میزان ۳/۴۲‌میلیون لیتر و نفت گاز در ۸ بهمن سال جاری ۶/۱۳۶‌میلیون لیتر مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش ظرفیت ذخیره سازی انبارهای موجود در کشور را ۵/۲‌میلیارد لیتر بنزین عنوان کرد و گفت: ظرفیت موجود ۹۵/۱‌میلیارد لیتر بنزین است. وی یکی از اقدامات صورت گرفته در این شرکت را سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در دریای عمان ذکر کرد و گفت: این یکی از آرزوهای کشور بوده است که هم‌اکنون عملیاتی شده و در حال حاضر در بندرعباس، خارک و عسلویه عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی عرضه سوخت به بخش خصوصی را به قیمت بین‌المللی ذکر کرد و گفت: تاکنون ۳۰۲‌میلیارد تومان از ابتدای سال ۸۶ این تجارت سودآوری داشته است.

شهنازی‌زاده گفت: در خلیج فارس و دریای عمان ۴ نقطه توزیع سوخت کشتی وجود دارد که فعال‌ترین آن «بندر فجیره» است.