همپای مضر
مهدیس فرقانی
پفک همان خوراکی خوشمزه با باطنی زردرنگ، پوششی نارنجی‌رنگ، قد خمیده و از خانواده هله‌هوله جای در دل بسیاری از افراد دارد.

پفک همان‌قدر که خوشمزه است، کارآیی بسیاری هم دارد، در کل یک نقش اصلی در زندگی اغلب افراد را بازی می‌کند. نقش پفک در زندگی افراد از این قرار است:
- کوچک و بزرگ وقتی حوصله‌شان سر می‌رود و نمی‌دانند که چطور با این مصیبت وارده کنار بیایند، پفک می‌خورند تا حداقل سرگرم شوند.
- پفک یک همپا و همیار خوب در همراهی افراد برای رفتن به سینما و تئاتر است، چرا که در این مکان‌ها افراد مجبورند که ساکت باشند و از آنجایی که لب‌ها را به هم دوختن و فک را بی‌حرکت نگه داشتن بسیار سخت است، پفک می‌تواند عاملی باشد برای فعالیت فک که البته در این یک مورد تارهای صوتی از همکاری معذورند.
- از قدیم می‌گفتند اگر می‌خواهید یک دوست واقعی را بشناسید همراه او به سفر بروید و در طی سفر او را بشناسید. پفک نوعی خوراکی است که دوستی صمیمانه‌اش و جان گرو گذاشتن در حد تمام و خالی شدن بسته را در زمان‌های گذشته ثابت کرده است و همیشه آمادگی برای مسافرت به هر جا، با هرکسی و با هر نوع خلق و خویی را داشته و هیچ‌گاه دست رد به سینه کسی نزده.
- بچه‌های کم‌سن و سال وقتی مدرسه می‌روند، می‌خواهند که بهترین دوستشان را به همراه خود به آنجا ببرند و از آنجایی که نمی‌توانند عروسک‌ها و ماشین‌های اسباب‌بازی خود را ببرند، اینجا است که والدین پفک را به عنوان دوستی که هیچ‌گاه فرزندانشان را تنها نمی‌گذارد در داخل کیف آنها می‌گذارند.
- پفک یک کمک خرج، برای سوپرمارک‌ها و فروشگاه‌ها و... است و به دلیل آنکه این محصول با فروش خوبی همراه است، هیچ‌گاه قفسه‌های این کالا خالی از بسته‌های رنگارنگ نیست.
- گاهی اوقات کارخانه‌دارانی که پفک تولید می‌کنند برای درآمد بیشتر و حمایت شدن از سوی طرفداران تصمیم می‌گیرند تا طراحی روی بسته و حتی شکل و فرم پفک‌ها را تغییر دهند.
-پفک‌ها از لحاظ شکل، طعم، کیفیت و حتی تصویر روی جلد آن قدر متنوع هستند که هر کسی با هر سلیقه‌ای از خوردن این خوراکی عقب نمی‌ماند.
-پفک در اغلب مواقع وسیله‌ای برای تشویق کودکان به شمار می‌آید که اگر آنها موفق شوند کاری را که موظف هستند به درستی انجام دهند به عنوان پاداش پفک دریافت می‌کنند.
-پفک ارجمندترین خوراکی است که از مدت‌ها پیش برای حضور در مراسم تولد سومین یا چهارمین کارت دعوت را به خود اختصاص می‌دهد.
-پفک نوعی اسباب‌بازی هم تلقی می‌شود! نوع حلقه‌ای آن می‌تواند نقش انگشتر داشته باشد، نوع گرد آن نقش توپ دارد و نوع چرخی آن برای قل دادن به روی زمین به عنوان لاستیک ماشین یا موتور نقش خواهد داشت.
حالا خوب است که در کنار این همه محاسن، کمی هم انتقاد بشنوید.
پفک از نظر علمی فاقد هر گونه ارزش غذایی است و درواقع به جز مضر بودنش چیز دیگری به همراه نخواهد داشت. بیشترین فریب‌خوردگان این خوراکی کودکان هستند. وجود نمک به میزان زیاد، رنگ‌های افزودنی و افزودنی‌های خوراکی همه از مضرات پفک به حساب می‌آیند.
عادت کودکان به خوردن این خوراکی تاثیر بسیار بدی در برنامه غذایی آنها خواهد داشت. چرا که بی‌اشتهایی را سبب می‌شود و این مساله موجب می‌شود تا با نخوردن موادغذایی سالم و مفید، بدن مواد مورد نیاز را برای سوخت‌وساز خود به دست نیاورد.
فشار خون یکی دیگر از مضرات مصرف بیش از حد پفک به حساب می‌آید. پس بهتر است کمترین جا در خانواده خود را به پفک بدهید تا از مضرات آن در امان باشید و با جایگزین کردن مواد مغذی و سودمند پفک را کم‌کم از سبد کالای خود خارج کنید.

قیمت برخی پفک‌ها