در حاشیه اسکار

برنده اسکار بهترین فیلم مستند در سخنرانی خود به مساله شکنجه زندانیان در ابوغریب اشاره کرد و هدف این فیلم را مبارزه با این روش‌ها معرفی کرد و گفت امیدوار است این‌گونه جنبه‌های تاریک از زندگی بشریت برای همیشه کنار رود. داریو ماریانلی برنده اسکار بهترین موسیقی متن برای فیلم «کفاره» در سخنرانی کوتاهی گفت که «واقعا احساس غرور می‌کنم که یک ایتالیایی هستم.

تیلدا سوینتون برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای مایکل کلایتون گفت که هنوز در شوک هستم و باورم نمی‌شود. اول فکر می‌کردم اسم دیگر نامزدها را اعلام می‌کنند، اما پس از این که اسمم را شنیدم دیگر هیچ چیز نفهمیدم.

گلن هنسارد برنده جایزه بهترین ترانه اقتباسی در فیلم «یکبار» گفت یک بار با هیجان‌زدگی تمام از یک برنده اسکار درخواست کردم دستش را بفشارم و حالا خود برنده این جایزه شده‌ام.

جوئل اشتاین امسال وبلاگی را در سایت رسمی‌ اسکار راه انداخته بود و از محل مراسم به طور زنده ‌درباره آن می‌نوشت. او به نکات حاشیه‌ای متعددی اشاره می‌کرد از جمله به کفش دومیلیون دلاری و تمام الماس یکی از بازیگران. اشتاین که ستون‌نویس روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز هست گاهی اشتیاق شدید به اسکار و دست‌اندرکاران سینما را نیز به طنز می‌گرفت. او می‌نویسد «همین الان مارتین اسکورسیزی به من لبخند زد، من به تاریخ پیوستم!»

پس از آن که «دانیل لوییس» برای «خون همه جا را فرا می‌گیرد» اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرده، «جورج کلونی» دیگر نامزد این بخش از خوشحالی او را بوسید و گفت: او به خاطر من اینجا آمده بود و من نیز به خاطر حس برابری او را بوسیدم.

«دیابلو کودی» که برای فیلمنامه (JUNO) اسکار را برد، گفت: اگر قرار باشد روزی داستان زندگی‌ام نوشته شود، خودم آن را می‌نویسم. اما فیلم احمقانه‌ای خواهد بود و کسی آن را باور نخواهد کرد.

«روبرت السویت» برنده اسکار بهترین فیلمبرداری برای «خون همه جا را فرا می‌گیرد»، گفت: کسب جایزه اسکار بسیار شگفت‌انگیز، اما در عین حال بی‌مزه و احمقانه است. «راجر دکینز» هفت بار نامزد اسکار شد، اما یکبار هم نبرد. اینجا فقط شانس دخیل است.

در هشتادمین دوره مراسم اسکار، نام برندگان بخش مستند به صورت زنده توسط سربازان آمریکایی از بغداد اعلام شد.

«رابرت بویل» تهیه کننده ۹۵ ساله بعد از گرفتن اسکار یک عمر فعالیت هنری گفت: این بخش خوب پیر شدن است اما من آن را به کسی توصیه نمی‌کنم.