مزایای سفر با قطار در اروپا
راهنمای روز- سفر به اروپا خود به اندازه کافی آنقدر خاطره‌انگیز است، چه رسد به اینکه این سفر روی ریل قطار صورت گیرد.

چندی پیش در همین صفحات به مقوله سفر به قاره سبز با قطار پرداختیم و چند و چون آن را بازگو کردیم. بازتاب این گزارش از همان ابتدا میان خوانندگان «راهنمای روز» بیش از دیگر گزارش‌ها بود، تا جایی که بسیاری از شهروندان از نقاط مختلف ایران، چگونگی این سفر و شرایط آن را از ما خواستند. ما هم به احترام همین خوانندگان و دیگر عزیزان علاقه‌مند و مشتاق، در روزهای دوشنبه و در صفحات گردشگری، اطلاعات«سفر با قطار به دور اروپا» را به طور کامل‌تر خواهیم آورد.
مزایای سفر با قطار در اروپا عبارتند از:
- با 240000کیلومتر ریل، دسترسی به نزدیک‌ترین نقطه ممکن به مقصدتان امکان‌پذیر است.
- در نهایت ایمنی، بدون توجه به شرایط جوی و بدون تاخیر به مقصدتان می‌رسید.
- ارزان‌تر از هواپیما سفر می‌کنید.
- در سفر با قطارهای تندرو با سرعتی بیش از ۳۳۰کیلومتر در ساعت، در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید.
- با استفاده از قطارهای شبانه در پرداخت هزینه هتل صرفه‌جویی می‌کنید.
- در وزن بار همراهتان محدودیتی ندارید! و مجبور به پرداخت اضافه‌بار نیستید.
- کافی است 10دقیقه پیش از حرکت قطار در ایستگاه باشید.
بلیت(Ticket)
اگر تاریخ دقیق سفر ریلی خود را در اروپا پیش از خروج از کشور تعیین کرده‌اید، می‌توانید از بلیت‌های با مبداء و مقصد مشخص(Point to point) که رزرو جای شما را هم شامل می‌شود، استفاده کنید.
اما اگر تاریخ سفرتان مشخص نیست، بلیت‌های بدون تاریخ(open) را به شما پیشنهاد می‌کنیم که اعتباری ۲ماهه دارند. در این بلیت‌ها مبداء و مقصد شما معین است اما تاریخ سفر درج نشده است. بلیت‌های بدون تاریخ، شامل رزرو جای شما نیستند و در صورتی‌که قصد استفاده از قطارهای سریع‌السیر یا قطار شب را داشته باشید باید رزرو صندلی خود را پیش از سوار شدن به قطار در محل ایستگاه تهیه کنید.
پاس(Pass)
در صورتی‌ که قصد بازدید از چند کشور اروپایی یا چند شهر را دارید، خرید انواع (pass) را به شما توصیه می‌کنیم. دارندگان پاس می‌توانند از تمام خدمات ریلی کشور یا کشورهای مندرج در پاس به صورت رایگان یا با تخفیف قابل ملاحظه‌ در تعداد روزهای معین، استفاده کنند. پاس‌ها‌ بلیت‌های بدون تاریخ هستند که مبداء و مقصد سفر نیز در آنها مشخص نیست و فقط کشورهایی که سفر در آنها انجام خواهد شد، ثبت شده‌اند. با خرید پاس می‌توانید روزهای سفرتان را در محدوده اعتبار پاس به صورت متوالی یا غیرمتوالی برنامه‌ریزی کنید.
پاس‌ها بسته به گروه‌‌های مختلف سنی(جوانان و سالخوردگان) تا 20درصد تخفیف و کودکان 50درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.
علاوه بر این با در دست‌داشتن پاس، از تخفیف‌هایی در استفاده از هتل‌ها، کشتی‌های تفریحی، موزه‌ها و ... بهره‌مند می‌شوید که اطلاعات آن در دفترچه‌‌ای همراه پاس به شما داده خواهد شد.
انواع پاس
پاس Global/ پاس Select/ پاس Regional و پاس National در این شماره به معرفی پاس«Select» می‌پردازیم.
این پاس‌ها در 3، 4، یا 5 کشور اروپایی که دارای مرز مشترک خاکی یا آبی هستند، معتبر است. 22کشور اروپایی در این طرح مشارکت دارند.
اتریش، آلمان، اسپانیا، ایرلند، اسلوونی، کرواسی، ایتالیا، بلژیک، هلند، بلژیک، لوگزامبورگ، بلغارستان، مونتنگرو، صربستان، پرتغال، رومانی، سوئیس، سوئد، نروژ، مجارستان، یونان، فرانسه، فنلاند و دانمارک.
* کشورهای هلند و بلژیک و لوگزامبورگ تحت عنوان بنلوکس شناخته می‌شوند.
* بلغارستان و صربستان و مونتنگرو در این پاس یک کشور محسوب می‌شوند، اسلوونی و کرواسی نیز شرایط مشابهی دارند.
* هم‌مرز بودن به این معنی است که 3 یا 4کشور منتخب باید با قطارها یا کشتی‌های تحت‌پوشش شبکه یوریل به طور مستقیم و بدون عبور از میان کشور دیگر به هم متصل باشند. ایرلند شمالی از این قانون مستثنا است و با اینکه مسیری با قطار یا کشتی مستقیما به بنلوکس نمی‌رود، همسایه بنلوکس محسوب می‌شود.
* پاس Select، دارای اعتبار ۵، ۶، ۸ و ۱۰روز در یک بازه زمانی ۲ماهه است که از اولین روز استفاده از قطار آغاز می‌شود. به این معنی که شما باید تمام روزهای سفر خود را در مدت ۲ماه برنامه‌ریزی کنید. اگر پاس Select خود را تا قبل از ۳۱مارچ ۲۰۰۸ خریداری کنید و آن را تا پایان ۳۰سپتامبر ۲۰۰۸ استفاده کنید، یک روز سفر اضافه به شما هدیه می‌دهیم. پاس Select، برای جوانان فقط در کلاس ۲، برای بزرگسالان و کودکان فقط در کلاس ۱ ارائه می‌شود.