جوان‌ترها فروختند خصوصی‌ها خریدند

غزال صادقی - دومین فروش هفت نگاه امسال نیز به پایان رسید. اولین حرکت هفت نگاه در سال گذشته بود که با داشتن یک اسپانسر در کل مدت فروش خود به رقمی در حدود ۲۰۰میلیون تومان دست پیدا کردند، اما امسال با وجود اینکه هیچ اسپانسری از این گروه حمایت نکرد هفت نگاه فقط در روز هفته این نمایشگاه به بیش از ۲۰۰میلیون تومان فروش دست یافت و در نهایت دومین هفت نگاه در حالی به کار خود پایان داد که ۱۸۰تابلو با قیمت ۳۱۰میلیون تومان به فروش رفت. حرف پول را نزنید

یکی از گران‌ترین آثار این مجموعه توسط استاد احصایی با قیمت ۲۰میلیون تومان فروخته شد، اما نکته جالب این بود که وقتی از وی در ارتباط با این نمایشگاه و حضورش سوال کردیم، گفت: من اصلا با اقتصاد و اقتصاد هنر کاری ندارم، حرفه من فقط نقاشی است و حاضر به گفتن هیچ نکته اقتصادی درباره کارم نیستم و این کار را دور از شان خود می‌دانم؟!

پس‌انداز هنری

خانم لیلی گلستان به عنوان مدیر گالری گلستان در ارتباط با برپایی نمایشگاه‌های فروش سالانه هفت نگاه گفت: قصد این هفت گالری در جهت شکوفایی آثار هنریست و به همین منظور نیز ما تصمیم گرفتیم سالی یک بار در جهت معرفی آثار به مخاطبان و علاقه‌مندان و مجموعه‌داران تلاش کنیم، قدم اول سعی کردیم تا جوانان را مجاب کنیم تا با شکستن قیمت آثارشان وارد این نمایشگاه فروش شوند و این حرکت باعث شد تا فقط در هفته اول به فروشی معادل سال گذشته دست پیدا کنیم.

سخنگوی هفت‌نگاه در ارتباط با اینکه امسال این نمایشگاه هیچ حامی مالی نداشت توضیح داد سال گذشته اسپانسر اصلی ما بانک اقتصاد نوین بود که بسیاری از آثار ما را نیز خریداری کرد، اما امسال هیچ اسپانسری نداشتیم و فقط موزه هنرهای معاصر و فرهنگستان هنر آثاری را از ما خریداری

کردند.

وی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی می‌تواند برای آنها مفید باشد، گفت: تقریبا هیچ‌کس نمی‌داند سرمایه‌گذاری این بخش یک سرمایه‌گذاری هنری است، به عنوان مثال سال گذشته بانک اقتصاد نوین آثاری را از ما خرید و امسال خواستار قیمت‌گذاری مجدد آنها شده. قیمت بعضی از آثار نقاشی که خریداری کرده بودند حتی در مواردی تا ۷ برابر نیز شده بود. و جالب است بدانید این نکته اصلا در حد انتظارشان نبود و بسیار خوشحالشان کرد، اما نکته قابل بحث در این موضوع این است که در ایران برخلاف کشورهای خارجی که بخش‌های خصوصی عمده سرمایه‌گذاری خود را در این بخش انجام می‌دهند به‌خاطر نداشتن اطلاعات درست کمتر در چنین کارهایی مشارکت می‌کنند.

مجموعه‌داران هوشمند

مژگان والی به عنوان یکی از گالری ‌داران شرکت‌کننده در هفت نگاه و مدیر نگارخانه والی درباره فروش بیشتر آثار جوانان نسبت به پیشکسوتان گفت: امسال قیمت‌ها توسط جوانترها پایین آورده شد و در نهایت به‌خاطر قیمت مناسب‌تر این آثار بهتر فروش رفت زیرا در نهایت مجموعه‌داران هوشمند هستند و می‌دانند آثاری که در حال حاضر با این قیمت از این جوانان خریداری می‌کنند و در سال‌های بعد که آنها شهرت بیشتری پیدا کنند، سرمایه‌گذاریشان جواب مثبت می‌دهد و چندین برابر خواهد شد.

والی در ارتباط با نحوه قیمت‌گذاری آثار در این نمایشگاه توضیح داد: قیمت‌گذاری با توافق هنرمندان و گالری‌داران صورت گرفت و قرار شد آثاری که انتخاب می‌شوند ۱۵% زیر قیمتی باشد که در گالری ارائه می‌شود.

متاسفانه در حال حاضر حرکت خاصی در جهت توسعه کمی و کیفی آثار هنری در ایران به آن شکلی که باید وجود ندارد و چنین فروش‌هایی باعث می‌شود که خودمان را به بازارهای نزدیک کنیم و از سوی دیگر هنر ایرانی را نیز با ماهیت و شکل درست آن ارائه دهیم طوری که دیگر به آن فقط به چشم یک تابلوی زیبا روی دیوار نگاه نکنند.

پرهیز از تقلید

فاطمه بهرامی، جزو نقاشان جوانی است که امسال با ۹فروش توانست بیشترین فروش را به خود اختصاص دهد، این نقاش پرهیز از تقلید فکر دیگران و داشتن تفکر خاص در آثارش را مهم‌ترین علت فروش بالای آثارش می‌داند.

این نقاش در ارتباط با نحوه برگزاری این دور از نمایشگاه فروش هفت نگاه گفت: من با این اعتقاد به این نمایشگاه آمدم که به قیمت‌هایی که پیشکسوتان بر روی آثارشان می‌گذارند نگاه کنم تمام آثار من بین ۳۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری شد و با اینکه هیچ‌کدام از آنها میلیونی نبود مورد استقبال قرار گرفت، تنها نکته‌ای که این بار در این نمایشگاه دیدم عدم حضور اسپانسر برای این نمایشگاه بود، این اتفاق خیلی عجیب است و تقریبا در هیچ جای دنیا رسم نیست، به عنوان مثال بخش‌های خصوصی کشورهایی مانند فرانسه و ژاپن از پشتیبانان فعالیت‌های فرهنگی کشورشان هستند و به آن به چشم یک سرمایه ملی نگاه می‌کنند درحالی که ما هنوز در ایران با چنین برنامه های مشخص و ساده‌ای مشکل داریم.

علیرضا سعادتمند نیز با فروش شش اثر در این نمایشگاه جزو کسانی بود که فروش خوبی داشت. وی درباره حضورش در نمایشگاه امسال گفت: در نمایشگاه امسال اتفاق بسیار خوشایندی که افتاد این بود که دیگر کسی برای خریدن امضای یک شخص به نمایشگاه نیامد، بلکه بسیاری از مجموعه‌داران پس از دیدن آثار، کارهای مورد علاقه‌شان را می‌خریدند جالب است بدانید که آقای محمدرضا لطفی به عنوان یکی از کسانی که یکی از کارها را خریدند خیلی از کار جوانانی تعریف می‌کردند که هنوز معروفیت خاصی نداشتن چون تنوع و تفکر بیشتری در کارهای جوان‌ترها می‌دیدند.

این نقاش در ارتباط با فروش آثار خود گفت: یکی از کارهای من را موزه هنرهای معاصر خرید و یک خریدار خارجی هم داشتم که یکی از آثار سنتی‌ام را خرید و جالب است بدانید این بار بر عکس سال‌های پیش، که کارها توسط ارگان‌های دولتی و موزه‌ها خریداری می‌شد دیگر خریدها توسط مجموعه‌داران خصوصی انجام شد.