دنیای‌اقتصاد- چند ساعت پس از انتقادات شدید سخنگوی دولت به تغییرات ایجاد شده در بودجه ۸۷ و احاله مسوولیت‌ عواقب آن به مجلس و مجمع تشخیص، رییس‌جمهور نیز پریشب با ایراد انتقاداتی صریح اعلام کرد که مجلس چهارمیلیارد دلار به مصرف ارز در بودجه افزوده‌است که به مفهوم وابستگی بیشتر به نفت است.

به گفته احمدی‌نژاد، فشرده‌سازی بودجه از مهم‌ترین اهداف دولت بود و به همین دلیل بودجه جاری ۴۱هزار میلیارد تومان تعیین شد، اما مجلس ۲/۷هزار میلیارد تومان به آن افزود که خیلی رقم بالایی است.

احمدی‌نژاد با طرح این پرسش که این هزینه از کجا باید تامین شود، اضافه کرد: اگر بازار کشش خرید ارز نفتی بیشتر نداشته باشد، ریال اضافه به بازار می‌رود که این ریال اضافه موجب تورم خواهد شد.

به گفته رییس‌جمهور، آنچه در مجلس تصویب شد، کار را بسیار مشکل کرد و تغییرات ایجاد شده کار ما را برای اصلاحات کند می‌کند، چون اگر دولت در عرصه اداره کشور قدرت مانور نداشته باشد، نمی‌توان انتظار حرکت تند از دولت داشت. رویداد

رییس‌جمهوری با تاکید بر ضدتورمی بودن بودجه سال آینده:

مجلس نباید وارد بودجه‌نویسی شود

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری شنبه شب برای سومین بار در ماه‌های گذشته در شبکه اول سیما حضور یافت و بار دیگر نسبت به تغییرات بودجه در مجلس انتقاد کرد و از مجلس خواست که وارد بودجه‌نویسی نشود.

احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه لایحه بودجه ۸۷ برای همه شفاف شده است، گفت: لایحه بودجه برای مدت یک‌سال به مجلس تقدیم می‌شود و شفاف‌ترین و عملیاتی‌ترین برنامه‌ای است که برای یک‌سال کشور در نظر گرفته می‌شود.

احمدی‌نژاد نظام بودجه‌ریزی گذشته کشور را پیچیده دانست و گفت: برخی مسائل حجم بودجه کشور را به گونه‌ای افزایش می‌داد که کسی بر آن تسلط نداشت و مسوولیت‌ها را با نبود شفافیت پیچیدگی‌‌ها و خلط حوزه مسوولیت‌‌ها مخدوش می‌کرد.

رییس‌جمهوری گفت: این پیچیدگی‌‌ها تا‌حدی بود که مدیران و حتی نمایندگان مجلس نیز هیچ‌کدام تسلطی در بودجه کشور نداشتند؛ در صورتی که باید بودجه کشور به گونه‌ای طراحی شود تا مردم نیز برای نظارت بر آن تسلط لازم را داشته باشند.

رییس‌جمهوری افزود: ۶۹ دستگاه اجرایی مسوول و پاسخگو در برابر بودجه هستند و شفاف نبودن بودجه در سال‌های گذشته موجب شده بود کسانی هدایت آن را در بخش‌‌هایی که منظور‌نظرشان بود به دست بگیرند؛ بدون اینکه هیچ‌کس متوجه این فرآیند شود‌.

احمدی‌نژاد افزود: پیچیدگی و غیر‌شفاف بودن بودجه تا آنجا بود که بعضی حتی بر بودجه بخش خودشان هم تا آخر مسلط نمی‌شدند و همچنین معلوم نبود جهت‌گیری بودجه به چه سمتی است.

وی گفت: صد مولفه‌، بودجه را به سمت خود می‌کشید، اما بودجه‌ای که به طور مستقیم بر زندگی مردم موثر است هدفمند نبود و جهت روشنی را دنبال نمی‌کرد.

احمدی‌نژاد گفت: دولت تصمیم گرفت با حذف زواید و پیچیدگی‌‌ها و شفاف کردن حوزه مسوولیت‌‌ها این وضع را اصلاح کند.

وی افزود: در‌حال‌حاضر ۳۹ دستگاه اجرایی و اگر استان‌ها را نیز دستگاه اجرایی حساب کنیم، جمعا ۶۹ دستگاه اجرایی مسوول و پاسخگو در برابر بودجه هستند.

احمدی‌نژاد گفت: پیش از این سازمان مدیریت سابق از ابتدا تا پایان سال مشغول تنظیم بودجه بود و هیچ فرصتی برای هدایت و نظارت وجود نداشت و از سویی بدنه مجلس شورای اسلامی نیز درگیر بودجه می‌شد و همیشه آخرین شب‌های ماه اسفند کار پایان می‌یافت.

محمود احمدی‌نژاد درباره ویژگی‌‌های بودجه ۸۷ گفت: صرف اینکه روشی ۵۰ سال مرسوم بوده باشد، نمی‌تواند ملاکی برای تغییر ندادن آن باشد و نباید در تغییر آن هراسی وجود داشته باشد.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه تحول اساسی در بودجه سال آینده ایجاد شده است، افزود: این بودجه به گونه‌ای تنظیم شد که هر نماینده یا هر عضوی از دولت کاملا متوجه می‌شود که این بودجه از کجا آمده است و کجا باید هزینه شود.

احمدی‌نژاد گفت: البته آنچه در مجلس تصویب شد، کار ما را بسیار مشکل کرد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: در قانون اساسی چیزی به نام دستگاه مستقل نداریم؛ یا دستگاه‌‌ها زیر نظر رهبری یا زیر نظر سه‌قوه هستند و غیر این برخلاف قانون اساسی است.

وی گفت: اگر دولت در عرصه اداره کشور قدرت مانور نداشته باشد، نمی‌توان انتظار حرکت تند را از دولت داشت.

احمدی‌نژاد افزود: درست است که کشور نیازهای فراوانی دارد؛ ولی آیا می‌توانیم همه را یک‌ساله تامین کنیم؟ بدیهی است که نمی‌توانیم‌، چون اگر این رقم وارد بازار شود، می‌بینید که چه خواهد شد.

رییس‌جمهوری گفت: در حالی که درآمدی وجود ندارد، ولی باید هزینه شود. این هزینه از کجا تامین شود؟ اگر قرار است نفت بفروشیم‌، اشکالی ندارد. در حالی که اگر بانک مرکزی این نفت را به ریال تبدیل کند این بازار کشش خرید این مقدار ارز را ندارد‌، ریال اضافه به بازار می‌رود که این ریال اضافه‌، موجب تورم می‌شود و نباید بگذاریم چنین اتفاقی بیافتد.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: به نظر من با وجود زحماتی که کشیده شد به این موضوع زیاد توجه نشد، خوشبختانه امسال مجلس وقت کمتری گذاشت و در رسیدگی به این بودجه خیلی راحت بود؛ اما تقریبا کل بودجه دستخوش تحولات شد‌.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه یکی از دوستان بعد از تصویب بودجه ۸۷ گفت‌: ما بودجه مجلس را با کسری سنگین و تورم‌زا بسته‌ایم که این حرف کاملا درست است؛ حال باید بسیار وقت تلف کنیم تا تبعات این کسر بودجه را در قانون بودجه و همچنین تبدیل ارز کاهش دهیم که انرژی بر است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه برخی اعداد به طور غیرکارشناسی به مدت نیم ساعت به لایحه بودجه اضافه شده است، ابراز داشت: این موضوع نمی‌تواند به تحولات مورد نظری که باید در بودجه ایجاد شود، کمکی کند.

احمدی‌نژاد افزود: این در حالی است که برای تنظیم لایحه بودجه امسال، حدود ۱۰۰ ساعت وقت صرف کردم؛ به نحوی که بیش از ۶۰ ساعت آن را با حضور کارشناسان باتجربه به بحث و بررسی پرداختیم و ۴۰ ساعت را نیز به مطالعه و تنظیم جداول اختصاص دادیم.

رییس‌جمهوری همچنین با تاکید بر ضرورت تعامل میان مجلس و دولت، پرهیز مجلس از بودجه نویسی را خاطرنشان کرد و گفت: اگر مجلس وارد بودجه‌نویسی شود، کار دچار مشکل خواهد شد و این در حالی است که مجلس باید کار تطبیقی بودجه را عهده‌دار باشد.

احمدی‌نژاد بر اجرای دقیق بودجه جاری مصوب مجلس تاکید کرد؛ اما در عین حال این پرسش را مطرح کرد که در بودجه نویسی جدید چه کسی پاسخگوی تبعات آن است؟

رییس‌جمهوری بودجه پیشنهادی دولت به مجلس را انقباضی خواند و گفت: ما بخشی از هزینه‌های جاری دولت را مسدود کردیم و در مقابل بودجه عمرانی را افزایش دادیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اینکه برخی دیدگاه‌ها که لایحه بودجه سال آینده کل کشور را تورم‌زا می‌داند، افزود: از آنجایی که طرح‌های عمرانی کشور در یک یا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، طبیعی است که بودجه اختصاص داده شده به آنها به داخل اقتصاد کشور باز می‌گردد و در نتیجه ضدتورم هستند.

رییس‌جمهوری به افزایش ۱۰هزار میلیارد تومان به سقف بودجه سال آینده از جانب مجلس اشاره کرد و گفت: ۴هزار میلیارد تومان از این رقم از درآمد ارزی حاصل از فروش نفت جبران می‌شود؛ اما درآمدی برای تحقق ۶‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان دیگر پیش بینی نشده است.

احمدی‌نژاد ابراز امیدواری کرد، به‌رغم این تغییرات، دولت بتواند قانون بودجه سال آینده کل کشور را به نحو مطلوبی اجرا کند.

رییس‌جمهوری افزود: البته این مطالبی که گفتم با این هدف نیست که بخواهم کسی را محکوم یا رد کنم؛ زیرا نمایندگان محترم نیز زحمت کشیده‌اند اما معتقدم باید ساز و کارهایی را رعایت کنیم تا بتوانیم به بودجه مناسب کشور برسیم.

رییس‌جمهوری پرسید: آیا مصوبه مجلس در افزایش تعداد دستگاه‌های اجرایی مستقل از رقم ۶۹ دستگاه مورد نظر دولت به ۲۹۰ دستگاه، وظیفه نظارتی دولت را با مشکل مواجه نمی‌کند؟

رییس‌جمهوری در پاسخ گفت: این مطلب درست است. ما ساز و کارهایی را اندیشیده بودیم و ای کاش همان چیزی را که دولت داده بود، تصویب می‌شد، چون مطابق قانون اساسی و منطق مدیریتی بود.

احمدی‌نژاد افزود: وزیران باید در مقابل رییس‌جمهوری و مجلس پاسخگو باشند؛ ولی وقتی ما دستگاه‌های زیرمجموعه یک وزیر را به عنوان یک دستگاه مستقل به کناری می‌گذاریم، وزیر نیز خیالش برای پاسخگویی راحت می‌شود.

احمدی‌نژاد درباره افزایش حجم بندهای لایحه بودجه سال آینده کل کشور نیز گفت: ای کاش می‌شد بودجه ای پنجاه صفحه ای داشت و آن را به تعداد زیاد تکثیر کرد تا هر ایرانی به آسانی بتواند اخبار روزانه کشور را با این دفترچه مطابقت و میزان حرکت دولت طبق بودجه را نظارت کند.

رییس‌جمهوری افزود: اما اکنون که لایحه بودجه ۶۰۰ تا ۷۰۰ صفحه شده و از حوصله همگان حتی من و نمایندگان نیز خارج است؛ چرا که نمی‌توان این همه جداول تو در تو را خواند و حفظ کرد.

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از گفته‌های خود، حرکت به سمت حمل و نقل عمومی‌ انبوه را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: ناگزیر از جابجایی هستیم و اینکه برخی می‌گویند امکانات و تسهیلات شهری را افزایش دهیم تا جابجایی مردم کاهش یابد، صحیح نیست؛ زیرا اگر بالاترین سطح خدمات مانند دولت الکترونیک را ارائه کنیم موجب افزایش سفرها می‌شود.

رییس‌جمهوری به شیوه‌های ساخت شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: شبکه زیرزمینی، رو زمینی و هوایی هر کدام دارای مزایا و معایبی است.

احمدی‌نژاد جابجایی بیشتر و نبود تقاطع در مسیر قطار زیرزمینی را از ویژگی‌های آن برشمرد و گفت: اما سست بودن و آبرفتی بودن زمین کلان شهر تهران که منجر به طولانی شدن اجرای این طرح می‌شود و نیز هزینه‌های زیاد اجرای این طرح از معایب عمده قطار زیرزمینی است.

رییس‌جمهوری گفت:‌ برای ساخت ۳۰ کیلومتر قطار زیرزمینی، ۳۰ سال وقت نیازمندیم و باید محاسبه کرد که برای ۱۴۰ کیلومتر چه زمان زیادی باید صرف شود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: ‌ساخت ایستگاه‌های قطار زیرزمینی ۴ برابر ایستگاه‌ها در روی زمین هزینه دارد و میانگین هزینه ساخت مترو در هر کیلومتر بیشتر از ۴۰میلیون یورو است؛ در صورتی که ساخت شبکه ریلی در روی زمین کاهش هزینه و وقت را به دنبال دارد؛ اما این طرح با مشکل تقاطع مواجه است.

رییس‌جمهوری به طرح قطار هوایی اشاره کرد و گفت: این طرح نیز دارای یک عیب و دو مزیت است؛ عیب آن این است که منظر معابر شهری را محدود می‌کند؛ اما انجام سریع و ارزان بودن آن به ویژه در تهران از مزیت‌های عمده آن است.

احمدی‌نژاد درباره برخی مقاومت‌ها برای جلوگیری از اجرا نشدن طرح قطار هوایی گفت: ‌این مقاومت‌ها فنی نیست.