اعلام پیوستگی ایران با دولت و ملت عراق

دنیای اقتصاد- رییس جمهوری آمریکا روز شنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سفر رییس جمهوری ایران به عراق، تلاش‌های آمریکا را برای منزوی کردن ایران بر سر برنامه هسته‌‌ایش تضعیف می‌کند یا خیر، گفت که گفت‌وگو میان این کشورها لازم است؛ چرا که با یکدیگر همسایه‌اند ولی عراق باید پیام روشنی را به ایران بدهد. تلاش بوش برای تحت الشعاع قرار دادن سفر احمدی‌نژاد به بغداد

عراق پیام روشنی به ایران بدهد

در آستانه سفر محمود احمدی‌نژاد به عراق، جورج‌بوش بار دیگر ایران را به دست داشتن در ناآرامی‌های عراق متهم کرد و از دولت عراق خواست تا از سفر احمدی‌نژاد استفاده کرده و به تهران بگوید آنچه را که وی تجهیز شبه‌نظامیان عراقی خواند، متوقف کند تا اجازه داده شود دموکراسی در این کشور توسعه یابد.

رییس جمهوری آمریکا روز شنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سفر رییس جمهوری ایران به عراق، تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران بر سر برنامه هسته‌‌ایش را تضعیف می‌کند یا خیر، گفت که گفت‌وگو میان این کشورها لازم است؛ چرا که با یکدیگر همسایه‌اند.

به گزارش رویترز، بوش که در کنفرانسی خبری در مزرعه‌ خانوادگی‌اش در تگزاس صحبت می‌کرد، گفت‌ که «عراق باید پیام روشنی را به ایران بدهد.» وی افزود که این پیام باید این باشد که «ارسال تجهیزات پیشرفته را که شهروندانمان می‌کشد، رها کنید.»

رییس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: این پیام باید این باشد که «ما در حال مذاکره درباره یک توافق امنیتی بلندمدت با آمریکا هستیم؛ زیرا می‌خواهیم فضای تنفس کافی برای گسترش دموکراسی‌مان داشته باشیم».

واشنگتن در پی ناکامی‌اش در برقراری امنیت در عراق به جای آنکه به تغییر سیاست‌های خود بپردازد سعی می‌کند مسوولیت این شکست را به دوش دیگران اندازد و در این راستا تهران را به تامین شبه‌نظامیان عراقی با تسلیحاتی از جمله بمب‌های جاده‌ای قابل نفوذ در خودروهای زرهی متهم می‌کند. تهران این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد که صلح و ثبات در عراق را خواستار است.

وی با تکرار ادعای خود مبنی بر حمایت ایران از افراد مسلح عراق گفت: تهران باید از مسلح ساختن افراد مسلح عراق جلوگیری کند.

این در حالی است که آمریکا تاکنون هیچگونه مدرکی دال بر ارسال سلاح از ایران به عراق ارائه نکرده و مقامات عراقی بارها چنین امری را تکذیب کرده‌اند.

در حالی‌که دیدار دو روزه بوش با راسموسن بر مساله جنگ در عراق و افغانستان تمرکز داشت، رییس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت در حال ترغیب کشورهای اعضای ناتو به‌منظور اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان است. بوش افزود: دولت من کاملا متوجه است که ما از کشورهای ناتو انتظار داریم در صورتی‌که قرار باشد در افغانستان باشند بار سنگینی به دوش خواهند کشید.

به گزارش ایسنا، بوش که در کنفرانس خبری مشترک با آندرس فوگ‌راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک صحبت می‌کرد، با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم گفت که پیامش به احمدی‌نژاد این خواهد بود که «صدور ترور را متوقف کنید» و جامعه‌ بین‌المللی می‌خواهد که برنامه‌ هسته‌ای ایران پایان یابد.

بوش مدعی شد: جامعه بین‌المللی نسبت به تداوم منزوی کردن ایران تا زمانی که آنها نسبت به خواست‌های تسلیحات هسته‌ای‌شان شفاف‌سازی کنند، جدی است. وی افزود:‌ و به این دلیل است که شورای امنیت در روزهای آینده اقدام خواهد کرد.

بوش همچنین گفت که فشار بین‌المللی برای واداشتن ایران به توقف برنامه هسته‌ای‌اش را ادامه خواهد داد و در عین حال ایران را به پنهان کردن تلاش برای تولید بمب هسته‌ای متهم کرد. ایران و آمریکا تاکنون سه بار درباره امنیت عراق به‌رغم وجود تنش‌های فراوان میان دو کشور مذاکراتی انجام داده‌اند. تهران و واشنگتن از سال ۱۹۸۰ تاکنون هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. این واقعیت که چنین گفت‌وگوهایی در کل با توجه به تاریخ روابط دو کشور انجام گرفته است، باعث شده تا از آن به عنوان رویدادی مهم یاد شود.