سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه که امروز برخی کشورها بر آن تمرکز کرده‌اند، موضوع مطالعات ادعایی است که البته بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و در واقع هیچ گونه بنیان و اساسی ندارد که بخواهند با اتکا بر آن مطلب جدیدی علیه ایران مطرح کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد علی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در واکنش به اقدام اخیر اولی هاینونن، معاون محمد البرادعی در نمایش اسلایدهایی با ادعای فعالیت غیر متعارف ایران در نشست توجیهی شورای حکام، گفت: تلاش غربی‌ها در این جهت نشان می‌دهد که این کشورها هیچ گونه اعتقادی به سازمان‌های بین‌المللی و تعهدات بین‌المللی خود ندارد.

وی با اشاره به مواضع نماینده ایران در آژانس و سخنان البرادعی در این خصوص ادامه داد: رویکرد چند کشور غربی در این رابطه نشان می‌دهد که این کشورها به طور صادقانه در پی حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران نیستند؛ ضمن آنکه ارزش مسائلی که اخیرا مطرح می‌شود به حدی نازل است که حتی در ردیف شش سوال آژانس از ایران نیز قرار نگرفت و صرفا ادعاهایی ضعیف بود.

حسینی با بیان اینکه اثبات ادعاها بر عهده مدعی است، گفت: اساسا این یک اصل منطقی است و حقیقت این است که این کشورها نتوانسته‌اند ادعای خود درخصوص فعالیت‌های ایران را ثابت کنند و علاوه‌بر این در گزارش البرادعی در بی اعتبار بودن این ادعاها تاکید شده است.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: متاسفانه برخی کشورها در شورای حکام در تلاش هستند تا روند نامطلوب خود در شورای امنیت را در آژانس نیز طی کنند؛ اما ما همانگونه که اعلام کرده‌ایم و البته کشورهای عدم تعهد نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده‌اند از گزارش البرادعی و نتایج آن حمایت می‌کنیم و امیدواریم مواضع کشورهای مختلف در این خصوص نیز منطبق بر واقعیات باشد. وی افزود: کسانی که مدارک را در اختیار داشتند، در آخرین ساعات در اختیار آژانس قرار دادند که اگر صادقانه به دنبال حل‌و‌فصل موضوع بودند، آن را به موقع در اختیار آژانس قرار می‌دادند.

حسینی در خصوص خلف وعده البرادعی مبنی‌بر عدم مختومه اعلام کردن موضوع هسته‌ای ایران، پس از پاسخگویی تهران به شش سوال اساسی آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان افزود: البته نیازی نیست که آژانس به صورت مکرر و مجدد این موضوع را اعلام کند؛ چرا که طبعا بر اساس طرح اقدام به پاسخگویی به سوالات شش‌گانه، پرونده مختومه خواهد شد؛ ضمن آنکه گزارش البرادعی نیز این موضوع را با عنوان انطباق یافته‌های آژانس با پاسخ‌های ایران مورد تاکید قرار داده است.

تغییرناپذیری قرارداد مرزی

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا در جریان سفر رییس‌جمهوری به عراق در خصوص معاهده الجزایر نیز مذاکره خواهد شد، گفت‌وگو درباره مسائل اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری مشترک و انرژی را از مهم‌ترین محورهای مورد گفت‌وگوهای احمدی‌نژاد با مقامات عراقی عنوان کرد و در خصوص معاهده الجزایر نیز یادآور شد: همانگونه که بارها تاکید کرده‌ایم آنچه در خصوص برخی مسائل مرزی، زمینی و رودخانه‌ای مطرح است، همواره از سوی طرفین در چارچوب معاهده الجزایر مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد. به گفته حسینی، در این سفر هیچ بحثی درباره معاهده ۱۹۷۵ الجزایر انجام نخواهد شد و آنچه که در مورد برخی اختلافات مرزی بوده در چارچوب معاهده یاد شده گفت‌و‌گو قرار گرفته است.

واکنش به مواضع بوش

حسینی مواضع اخیر بوش در خصوص سفر احمدی‌نژاد به عراق را نوعی دخالت در سیاست‌های دولت عراق و روابط دوستانه و صمیمانه بغداد - تهران ارزیابی کرد و افزود: البته ما قبلا نیز نسبت به این قبیل مواضع و دخالت‌های آمریکایی‌ها در مسائل عراق هشدار داده بودیم، اما به هرحال معتقدیم انجام همین سفرها، دیدارها و گفت‌وگوها نمایانگر عزم و اراده جدی مسوولان دو کشور برای گسترش و تعمیق روابط بوده و قطعا بر اراده باطل طرف‌هایی چون آمریکا پیروز می‌شود.

تشکیل کمیته نفتی ایران و عراق

سخنگوی وزارت خارجه درباره مطالبی که برخی مقام‌های عراقی درباره نقش ایران در ارتباط با چاه‌های نفتی آن کشور مطرح می‌کند، گفت: اخیرا هیاتی به ایران سفر کرد و مسائل مختلف در این باره را مورد گفت‌وگو قرار داد و نهایتا قرار شد کمیته‌ای مشترک ایجاد و این مسائل را مورد گفت‌وگو قرار دهند که این کمیته ظرف دو ماه آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.