به سـوی جنوب -   از تهران تا کیش به سوی جنوب
ملیحه‌سادات حسینی
چند گاز بیشتر تا تعطیلات ترش و شیرین عید باقی‌نمانده‌ است. این تعطیلات فرصتی مناسب است تا چمدان‌های خود را بسته و رهسپار دیاری دیگر هر چند دور از شهر و کاشانه خود شویم‌، به امید یافتن مکانی جدید با تازه‌ها و دیدنی‌های چشم‌نواز‌. اغلب مردم به دلیل شلوغی قطار‌ها و نبود بلیت هواپیما ترجیح می‌دهند با اتومبیل شخصی مسیر حرکت را طی کنند تا با آرامش و دیدن بهتر مناظر به مقصد برسند‌.

طرح: ساسان ضرابی
بعضی از ما، بارها و بارها به شهری سفر می‌کنیم، اما نمی‌دانیم دیدنی‌های این شهر در کجا هستند. مثل آنهایی که به تهران می‌آیند و فقط دود و آلودگی صوتی و خستگی ترافیک را با خود به شهرشان می‌برند. حتی نمی‌دانند موزه ملی هم وجود دارد. این در حالی است که در کشورهای گردشگر‌پذیر دولت برای توسعه گردشگری ابتدا از رونق بخشیدن به سفرهای داخلی گام برمی‌دارد. کشورهای گردشگرپذیر در کنار جذب جهانگردان از آموزش سفر و هدفمند کردن سفرهای داخلی غافل نمی‌شوند.
شاید از اول هم این تعطیلات اول سال براى مسافرت اختراع شد. بعد از گذراندن یک سال پر کار و تلاش لازم بود که مردم فرصتى پیدا کنند و با جابه‌جایى و عوض کردن فضاى خود نیروى دوباره براى سال جدید را ایجاد کنند. در ایران باستان رسم بود که بعد از چند روز اول عید و دید و بازدیدهاى عیدانه همه با هم به مسافرت رفته و چند روزى را در کنار اقوام سپرى مى‌کردند. طبق معمول این روزها، این رسوم هم گرچه همچنان پابرجا است ولى رنگ و بوی قرن ۲۱ به خود گرفته و دستخوش تغییرات شده، تغییراتى که نمى‌توان آن را بد یا خوب اطلاق کرد و بهتر است به همان گفتن تغییرات اکتفا نمود.
البته به جز شهرهاى اطراف، بعضى از دوستانمان هم که کمى بیشتر از من و شما درآمد دارند یا لااقل جیب پدر، خجالتشان داده به جزیره طلایى خلیج فارس سفر کرده و در کیش تعطیلات را گذرانده‌اند.
از تهران تا کیش با قطار چند قدم است‌؟
طبق عادت همیشه و هر ساله که پدر مسبب اصلی‌اش بود، کوله بارم را بستم تا چند خط را در سفر بگذرانیم‌. باز هم سفری دیگر! پدر امسال ترجیح داد به جای ماشین شخصی از قطار استفاده کند چون به قول خودش هم به صرفه‌تر بود و هم از کارت سوختش برای مواقع اضطراری می‌توا‌نست استفاده کند‌. به هر حال تجربه سفر با قطار هم در نوع خودش می‌تواند دلپذیر باشد‌. برای ساعت ۱۰ شب بلیت رزرو شد‌. سفر دو نفره من و پدر از همان زمان که تصمیم به مسافرت گرفتیم آغاز شد‌. پدر طبق معمول تکرار می‌کرد‌. فقط وسایل ضروری را بردار‌. یادت نرود می‌رویم تا بیشتر ببینیم‌؛ بیاموزیم‌ و باز انگار که چیز جدیدی یادش آمده باشد تکرار کرد‌: «وسایل اضافه بر ندار فقط وسایل ضروری و یک دفترچه یادداشت‌.»
پدر همیشه در همه سفر‌ها به این نقطه که می‌رسید آن را با لحن خاصی بیان می‌کرد‌، انگار می‌ترسید یادداشت وقایع را فراموش کنم و سال‌ها خاطرات را یک شبه دور بیاندازم. حدود ساعت 8 شب بعد از صرف شام و بستن کوله، که حاوی وسایل مختصری از لوازم شخصیمان بود راهی ایستگاه راه‌آهن شدیم.
صبح نزدیک ۷ صبح به یزد رسیدیم و یک ماشین گرفتیم تا ما را به مرکز شهر برساند‌. متاسفانه ماشینی که ما را تا دم مغازه رساند؛ خاطره بدی نسبت به اهالی یزد در صفحات خاطره ما برجای گذاشت. مسیری که کمتر از ۲۰۰‌تومان کرایه اش بود؛ مجبور شدیم به خاطر اصرارهای راننده و از همه بدتر مسافر دیگر، نفری ۷۵۰‌تومان کرایه بدهیم و آن وقت بود که حسرت روز‌هایی را که با خیال آسوده سوار ماشین شخصی خودمان می‌شدیم و به مسافرت می‌رفتیم برایمان دست تکان داد و غمزده از گوشه خطرات ذهنمان گذر کرد‌.
آتشکده زرتشتیان یزد
بعد از خوردن صبحانه مختصر، بازدید از شهر یزد را شروع کردیم. ابتدا از یکی از آثار بسیار مهم شهر یزد یعنی «آتشکده زرتشتیان» شروع کردیم که با‌کمال تاسف با در بسته مواجه شدیم. شاید انتظار زیادی باشد که در روز عید کسی در محل کار خود حاضر شود، اما نباید فراموش کرد که همین روزهای تعطیل شاید تنها فرصت بازدید و گشت و گذار برای بسیاری از مردم باشد.
مسجد جامع یزد
به هر حال بدون دیدن این اثر به طرف بقیه بناهای تاریخی حرکت کردیم. بیشتر بناهای تاریخی شهر یزد در محدوده بافت قدیمی شهر و در کنار مسجد جامع قرار دارند. نکته جالبی که تا قبل از این زمان در هیچ شهری ندیده بودم؛ کمبود چشمگیر تاکسی در شهر یزد است. تقریبا همه مردم برای تردد در شهر از اتوبوس‌های شرکت واحد استفاده می‌کنند؛ به نحوی که حتی برای تردد به شهرهای نزدیک همچون مهریز و تفت اتوبوس خط واحد وجود دارد. خطوط اتوبوس‌رانی در این شهر تقریبا منظم و تا حدی خلوت است و به همین دلیل بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از اتوبوس استفاده کنند.
با یکی از همین اتوبوس‌ها تا نزدیکی خیابان منتهی به مسجد جامع رفتیم. قبل از دیدن مسجد راهمان را کج کردیم و وارد محله‌های قدیمی شدیم. علاوه بر محله‌های قدیمی، آثار جالبی همچون آرامگاه سید‌رکن‌الدین، آرامگاه سید تاج‌الدین معروف به شیخ پنهان، بقعه دوازده امام، زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه، خانه لاری‌ها و مسجد امیر چقماق وجود داشت که تقریبا تا ظهر مشغول دیدن آنها شدیم.
عقاب کوه شهر تفت
چند ساعتی از روز باقی‌مانده بود و اتلاف وقت هم در مرام ما نبود. به همین دلیل تصمیم به دیدن شهرهای تفت و مهریز که هر دو فاصله کمی با یزد داشتند گرفتیم. ابتدا به طرف تفت حرکت کردیم. شهر تفت، شهری پر از باغ‌های گوناگون و به خصوص انار، با کوه‌های سنگی در اطراف و در مجموع شهری زیبا است. این شهر به غیر از مناظر طبیعی، دارای یک آبشار فصلی در منطقه‌ای به نام تفرجگاه دره‌گاهان، قلعه پهلوان بادی، یک کوه‌سنگی شبیه به عقاب و مشهور به عقاب کوه، مسجدی قدیمی و زیبا به نام مسجد‌شاه ولی، بنایی معروف به عمارت و باغ صدری، گنبد شیخ جنید، بقعه شاه‌خلیل و یک قدمگاه در نقطه‌ای مشرف به شهر است.
آبشار خشک شهر تفت
در کنار آبشار تفت چند درخت وجود دارد که در کنار آنها سکوهایی ایجاد شده و به صورت تفرجگاه درآمده است. البته این نکته لازم به ذکر است که این آبشار تنها در چند ماه از سال آب دارد و بقیه سال خشک و گاهی یخ‌زده است. در کنار آبشار، صخره نسبتا بلند و با شیب تند وجود دارد که محل صخره نوردی دوستداران این ورزش است.
امام‌زاده سید‌غیاث‌الدین
دیدن تفت کمتر از دو ساعت طول کشید. ناهار را در حالی که منتظر رسیدن اتوبوس یزد بودیم در ایستگاه خوردیم. به محض رسیدن به یزد، مجددا اتوبوس مهریز را سوار شده و راهی مهریز شدیم. ناگفته نماند که قیمت اتوبوس‌های بین شهری حدود 4 برابر بلیت خط واحد داخل شهر است که البته به صورت نقدی دریافت می‌شود.
مهریز همانند تفت، شهر سرسبز و زیبایی است و به غیر از یک موزه مردم شناسی، مسجد جامع کبیر مهرپادین و امامزاده‌ای موسوم به امام‌زاده سید‌غیاث‌الدین و چند اثر دیگر، اثر شناخته شده‌ای در آن وجود ندارد.
حدود یک‌ساعت قبل از غروب آفتاب دوباره به یزد بازگشتیم. برای بار دوم سری به آتشکده یزد زدیم شاید بتوانیم وارد آن شویم، اما بار دیگر با در بسته مواجه شدیم.
قبر زرتشتیان یزد
دخمه هم یکی دیگر از نقاط دیدنی یزد است. دخمه؛ قبرستان زرتشتیان است که با آداب و رسوم خاص؛ مردگان خود را دفن می‌کنند. باور کردنش مشکل بود؛ اما اینجا هم بار دیگر با در بسته مواجه شدیم. حدود ساعت 6 عصر به شهر برگشتیم و برای اینکه زمانی از 4 ساعت باقی‌مانده را در جای مناسبی سپری کنیم سری به زورخانه صاحب‌الزمان‌(ع) واقع در نزدیکی مسجد امیر چقماق زدیم.
هتل سنتی مهر
حدود یک‌ساعت، مشغول تماشای ورزش جالب و دیدنی سنتی ایرانی بودیم و پس از آن تصمیم به دیدن دو رستوران سنتی یزد گرفتیم. دیدار از رستوران اول که به نام رستوران سنتی مهر مشهور است با استقبال گرم مسوولان آن همراه بود. تقریبا همه جای رستوران یا به عبارت بهتر هتل سنتی مهر را دیدیم. رستوران بعدی که کمی کوچک‌تر از مهر بود به نام مهمانسرا و رستوران سنتی ملک‌التجار معروف است. بعد از دیدن این رستوران، شام را همانجا صرف کردیم و از دیار یزد خداحافظی نمودیم و به سمت ایستگاه قطار راه افتادیم .
جزیره قشم
با یک تاخیر طولانی حدود ساعت 11 صبح به بندر‌عباس رسیدیم. با اتوبوسی که در ایستگاه راه‌آهن وجود داشت، مستقیم به طرف مرکز شهر حرکت کردیم و نزدیک اسکله حقانی پیاده شدیم. مهمانسرای نزدیکی را در همان حوالی پیدا کردیم و به سرعت کوله و لباس‌های گرم را گذاشتیم و راهی جزیره قشم شدیم. هوا تقریبا گرم و شبیه به اردیبهشت‌ماه تهران بود. حدود 3-4 ساعت از برنامه عقب بودیم. قشم دیدنی‌های زیادی داشت و ما تنها چند ساعت فرصت. از بندر‌عباس به قشم را باید با قایق‌های تندرو طی نمود. دو نوع از این قایق‌ها وجود دارد. یکی قایق‌های تندرو معمولی است که تقریبا به صورت قاچاق مسافر‌سوار می‌کنند. سرعت آنها کمی بیشتر و در‌عین‌حال کمی خطرناک‌تر هستند؛ مخصوصا در روزهایی که دریا آشفته است. قایق‌های دیگری وجود دارند که کمی بزرگ‌تر و مسقف هستند و به نام اتوبوس دریایی شناخته می‌شوند. کرایه این قایق‌ها کمی بیشتر است و با احتیاط‌های ایمنی بیشتری حرکت می‌کنند. فاصله بین بندر‌عباس تا قشم حدود نیم ساعت طول می‌کشد.
بعد از جست‌وجوی طولانی در قشم توانستیم یک تویوتای دوکابینه پیدا کنیم که با قیمت مناسب دیدنی‌های جزیره را نشانمان بدهد.
برای جزیره قشم توصیف‌ها و تعبیرهای گوناگون دارند.
می‌گویند‌: جزیره قشم به شکل یک دلفین آرمیده بر آب‌های خلیج‌فارس است.
می‌گویند: جزیره قشم همچون نهنگی است عظیم‌الجثه در دهانه تنگه هرمز.
می‌گویند: قشم‌، ماهی طلایی آب‌های نیلگون جنوب است و...
اما‌، با قدم در این جزیره رمز گونه‌، از ابتدا گفته و اکنون و همیشه خواهم گفت که قشم زیبا، کشیده قامت‌، لاغر میان و گشوده دست، همان پری دریایی افسانه‌ها است که سر از آب برداشته‌، گیسوی همیشه سرسبز و شاداب خود (‌جنگل دریایی حرا‌) را به دوش افکنده و تن به آفتاب گرم و درخشان جنوب سپرده است، تا دل از عارف و عامی‌، خرد و کلان و پیر و جوان برباید.
جزیره قشم را در نقشه ایران نگاه کنید. هیچ جزیره دیگری در کره زمین پیدا نمی‌کنید که شکل آن چنین متناسب و هماهنگ با محیط جغرافیاییش باشد: دلفین‌، نهنگ، ماهی و‌... پری دریایی .
قشم، با گستره‌ای افزون‌بر 1400کیلومتر مربع‌، بزرگ‌ترین جزیره غیر‌مستقل جهان است. از نقطه ابتدا در شرق جزیره (‌شهر قشم‌) تا آخرین نقطه در غرب جزیره (‌باسعیدو) که رانندگی کنید‌، در یک رفت و برگشت حدود 300 کیلومتر راه پیموده‌اید. این یعنی یک مسافرت طولانی و کامل. مسافرتی که طی آن جاذبه‌ها و دیدنی‌های مذهبی‌، طبیعی‌، جانوری و تاریخی بسیاری خواهید دید.
راه‌های اصلی جزیره
جزیره قشم سه رشته راه اصلی شرقی - غربی دارد:
الف‌: جاده جنوبی (‌جاده توریستی‌)
از شهر قشم که بیرون بیایید و به موازات ساحل جنوبی به سوی غرب جزیره بروید‌، از این شهرها و روستاها (‌که نام‌های زیبای ایرانی دارند‌) می‌گذرید:
تورگان‌، خربس‌، بندر کر، رگو، سوزا‌، لردی‌، بندر صیادی مسن‌، تیاب‌، دراز، نقاشه‌، بندر صیادی سلخ‌، کارگه‌، کانی‌، دوستکو، باسعیدو دیدنی‌های مسیر ساحل جنوبی
- پارک زیبای ساحلی (‌در دماغه جنوب شرقی جزیره - در بخش جنوبی شهر قشم)
- پارک سنتی زیتون (‌با ساحلی زیبا‌، آلاچیق‌های درست شده از شاخه‌های نخل و رستوران‌های متعدد)
- زیارتگاه شاه شهید (‌در کیلومتر 10 ساحل جنوبی - بر بلندای کوه خربس‌)
- غارهای تاریخی خربس (‌بازمانده از دوران مادها - بر سینه کوه خربس‌)
- پلاژ سیمین (‌یکی از زیباترین ساحل‌ها‌، با ماسه‌های نرم و آب‌های زلال - این پلاژ مجهز به رستوران و واحدهای اقامتی مجهز است)
- مسجد با‌شکوه روستای رمچاه
- مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی خلیج فارس (‌در کیلومتر 15‌- با مرکز پرورش گل‌های مینیاتوری، قارچ‌های خوراکی رنگی‌، ارکیده‌های زیبا و...)
-‌ دره ستاره‌ها (‌مجموعه‌ای اعجاب‌انگیز از پدیده‌های زمین‌شناسی و غولسنگ‌ها و کوهسرها در روستای برکه خلف‌)
- جزیره ناز (‌در کیلومتر 22 - هنگام مد آب دریا باید با قایق به این جزیره کوچک رفت ولی هنگام جزر می‌توان پای برهنه بر ماسه‌های مرطوب‌، قدم‌زنان تا جزیره ناز رفت و از بلندای آن به تنگه‌هرمز و جزیره لارک نگریست)
- خلیج لاک‌پشت‌ها (‌و تماشای لاک‌پشت‌های بزرگ و کوچک دریایی‌، شناور در سطح آب و نزدیکی ساحل‌)
- مدرسه تاریخی کمالیه (‌در روستای بند حاج علی - مدرسه‌ای دینی برای آموزش طلبه‌ها‌، معماری با‌شکوه به شکل قدس‌، کتابخانه مجهز‌، شبستان بزرگ و زیبا و....)
- بندر و شهر صیادی سوزا (‌و صیادان تازه از دریا بازگشته، با انواع ماهی‌ها برای عرضه در ساحل و فروش در همان پای قایق‌)
- زیستگاه فلامینگوها (‌به ویژه در فصل زمستان و بعد از بارندگی که برکه‌های پیرامون سوزا و مسن پر از آب می‌شوند)
- نخلستان (‌منطقه دیرستان و نخلستان‌های پر دامنه آن‌، به ویژه در تابستان و نخل‌های نشسته به بار‌، با خوشه‌های طلایی و قهوه‌ای خرما‌)
- ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی (‌در ساحل روستای شیب دراز‌، در فصل بهار)
- اکو پارک قشم برای دوستداران طبیعت و کسانی که مایلند چادر خود را در کنار دریا برپا کنند.
- جزیره هنگام (‌و طاق‌ها و غارهای ساحلی آن‌، در خط ساحل جنوبی جزیره‌، ساکت و زیبای غرب جزیره و خزندگان به جای‌مانده از نسل دایناسورها-‌ گله‌های دلفین و بازیگوشی این موجودات زیبا در آب‌- آکواریوم دریایی جزیره با انواع آبزیان که در آب‌های زلال شنا می‌کنند و به آسانی دیده می‌شوند - جزایر مرجانی کف آب و مرجان‌هایی که مامن آبزیان هستند - آهوی جبیر و ....)
- پارک‌های حفاظت شده پارس
- صیدگاه‌های سنتی ماهی در محدوده جزر و مدی
- اسکله صیادی سلخ (‌بزرگ‌ترین بازار صیادی جزیره - موسیقی درمانی زار- نمایش سنتی شوشی - لباس‌های سنتی و سوزندوزی شده زنان‌)
- بام قشم (‌دشتی مسطح و پر درخت در ارتفاع 220‌متر از سطح دریا و دارای چشم‌انداز به دریا از جنوب و از شمال‌، آب انبار و آهوی وحشی جبیر)
- کاسه سلخ (‌برهوتی وسیع و بی‌آب و علف با میلیون‌ها تپه مخروطی شکل کوچک و بزرگ‌، چشمه آب معدنی نمک و سولفور)
- ردیف کوهسرها و اشکال پدیدآمده از باران‌های سیل‌آسا بر دیواره سطح کوه‌ها
- کوه مخروطی نمکدان به قطر قاعده ۷ کیلومتر و ارتفاع بیش از ۳۰۰ متر .
- غارهای نمک (‌که اخیرا توسط کارشناسان کشور چک مطالعه و اندازه‌گیری شده و با بیش از 5/5 کیلومتر از جمله طولانی‌ترین غارهای نمک جهان تخمین‌زده می‌شود)
- چشمه‌ها و حوضچه‌های نمک (‌در پای کوه نمکدان‌)
- 13‌کیلومتر ساحل ماسه‌ای
- روستای ساحلی دوستکو و پهنه‌های بزرگ ماسه‌ای و گلی (‌در ناحیه جزر و مدی)
ب‌: جاده مرکزی (‌جاده اصلی‌)
از شهر قشم که به سوی بخش شمالی دماغه (‌که شهر در آن واقع شده‌) حرکت کنید‌، وارد جاده‌ای می‌شوید که ۵/۱۶‌کیلومتر آن با جاده شمالی مشترک است‌. در طول این جاده‌، از شهرها و روستاهای بسیاری می‌گذرید:
تولا، هلر‌، درگهان‌، دلبری، گیاهدان، رمکان‌، جی جیان، سیدم، تمبان، گورزین
دیدنی‌های مسیر جاده مرکزی
- پارک ایران زمین
- ساحل پرندگان دریایی
- مسجد بسیار زیبای قبا (‌در هلر‌)
- غروب شکوهمند خورشید (‌از اسکله قدیمی درگهان‌)
- آب انبارهای سنتی (‌اغلب دوقلو)
- درخت انجیر معابد (‌در توریان)
- زیارتگاه پیر تم سنتی
- نخلستان جواد‌آباد
- نهالستان (‌مرکز بسیار بزرگ پرورش درختان منطقه گرمسیری)
- سد بزرگ خالصی
- نخلستان دیرستان
ج‌: جاده شمالی (‌جاده صنعتی‌)
از شهر قشم که به طرف بخش شمالی دماغه (‌که شهر قشم در آن واقع شده‌) حرکت کنید و از شهر خارج شوید‌، وارد جاده‌ای می‌شوید که 5/16کیلومتر آن با جاده مرکزی مشترک است و نقاط جمعیتی اصلی جزیره را به یکدیگر پیوند می‌دهد (‌به همین دلیل پر تردد است و اتوبان قشم درگهان‌، موسوم به اتوبان خلیج فارس‌، در این مسیر به زودی افتتاح خواهد شد).
در طول این جاده‌، پس از درگهان‌، از روستاهای بسیار می‌گذرید‌: کووه‌ای‌، پی‌پشت، مسدوم‌، علامک‌، باخضر‌، لافت‌، طلادوری، گورزین‌، دهخدا، سهیلی‌، هفت رنگو‌، طبل، ملکی‌، دوربنی، گوران، چاهوشرقی‌، چاهوغربی، سرریگ، دولاب‌، کنار سیاه‌، مرادی، اشتربنی، باسعیدو
دیدنی‌های مسیر جاده شمالی
- اسکله زیبای کووه‌ای
- کارگاه لنج‌سازی (‌در ساحل مقابل پی‌پشت)
- سد تاریخی (‌از دوره ساسانیان) پی‌پشت
- نخلستان
- دکل‌های عظیم انتقال نیرو از روی دریا به جزیره (‌متصل به شبکه سراسری برق کشور)
- بندر تاریخی لافت و جاذبه‌های بسیار آن‌: بادگیرها‌، بزرگ‌ترین آب انبار جنوب ایران‌، چاه‌های طلا‌، قلعه نادری‌، برج‌های تاریخی دوره سامانیان‌، مسجد جامع‌، درخت نیاز‌، کارگاه‌های لنج‌سازی‌، کوچه‌های سنگفرش شده و زیبای بندر‌، بلوار زیبای ساحلی‌، خانه فرهنگ و‌... (‌بندر لافت در واقع یک مجموعه تاریخی فرهنگی است و در شمار 10 روستای برتر کشور به لحاظ معماری شناخته شده و توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است.
- دره تندیس‌ها‌، در جنوب روستای طبل (‌با هزاران ستون و غول سنگ و کوهسر در شکل‌های اعجاب انگیز‌)
-‌ ویرانه‌ها و بقایای کلات کشتاران (‌منطقه تاریخی‌)
- جنگل دریایی حرا (‌به وسعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر مربع‌) - (‌ذخیره گاه زیستکره و تحت حفاظت سازمان ملل‌متحد‌)
- گونه‌های مختلف پرنده ساکن و مهاجر در جنگل دریایی حرا
- سد تاریخی گوران
- تنگه چاهکوه (‌در جنوب روستای چاهو شرقی‌)
- تنگ عالی (‌در جنوب روستای چاهو غربی‌)
- دره بوخو (‌در جنوب روستای دولاب‌)
- گورستان انگلیسی‌ها (‌منطقه تاریخی‌، در جنوب باسعیدو‌)
بنابراین‌، بهترین شکل مسافرت به قشم‌، ورود با اتومبیل شخصی (‌یا کاروان متصل به اتومبیل‌) به جزیره است. بی‌تردید‌، هرگز ممکن نیست در یک سفر سه‌روزه بتوانید این همه عجایب و مکان‌های شگفت‌انگیز و دیدنی‌های فراموش‌ناشدنی را یک جا و چنین سهل و آسان ببینید.
خوابیدن در چادرهای مسافرتی در سواحل زیبای قشم نیز خاطره‌ای است فراموش‌ناشدنی‌.
از مجموع راه‌هاى قشم
در سطح جزیره قشم، طول راه‌هاى تحت نگهدارى اداره راه و ترابرى حدود ۱۵۰‌کیلومتر است که این راه‌ها داراى عرض ۳۰/۷ متر سواره‌رو و ۸۵/۱ متر شانه خاکى در طرفین هستند.
محور قشم طبل 70 کیلومتر
محور قشم سوزا ۱۷ کیلومتر
محور درگهان لافت 30 کیلومتر
در طول مسیرهاى تحت نظارت اداره راه و ترابرى‌، مجموعا ۳۹ دستگاه چراغ راهنمایى و ۱۱۰۰ عدد تابلو و علایم راهنمایى و رانندگى وجود دارد. به استثنای محور مکان، سوزا و لافت بقیه محورها از نصب بازتاب‌هاى چشم گربه‌اى برخوردارند.
در مجموع عملیات در دست اقدام اداره راه و ترابرى مى‌توان به انجام روکش محور قشم سوزا به طول 5/3کیلومتر لکه‌گیرى و مرمت آسفالت حدود 000/200‌متر‌مربع ترک‌گیرى آسفالت با طول حدود 000/100‌متر، خط کشى به طول 150‌کیلومتر و نصب علائم به میزان 600 عدد و نصب حداقل 2000 بازتاب چشم‌گربه‌اى اشاره نمود.
تمامى اعتبارات اداره راه و ترابرى از محل تبصره ۲۵ استانى تامین مى‌شود و ۱۸۰ میلیون ریال نیز از محل کمک‌هاى منطقه آزاد براى حفظ و نگهدارى راه‌هاى تحت‌نظر این اداره اعتبار تخصیص داده شده است.
در جزیره قشم مجموعا حدود 120کیلومتر راه‌هاى روستایى در محورهاى مختلف نیز وجود دارد که عبارتند از:
محور طبل با سعیدو با طول ۵۰ کیلومتر.
محور توریان گربدان با طول 10 کیلومتر و 30 دهانه پل.
محور هلر رمچاه با طول ۱۱ کیلومتر و ۱۶ دهانه پل.
محور طبل سلخ با طول 11 کیلومتر و 12 دهانه پل
محور دو راهى دیرستان به دیرستان با طول ۱۰ کیلومتر و ۲۲ دهانه پل.
بازار ستاره قشم
ساعت نزدیک ۸ شب شده بود و ما باید به مسافرخانه بر‌می‌گشتیم. قایق‌ها و اتوبوس‌های دریایی فقط تا حدود ۶ عصر، بین بندر‌عباس و قشم تردد می‌کنند؛ بعد از این ساعت لنج‌هایی برای تردد وجود دارد که تقریبا هر دو ساعت یک بار از قشم به بندر‌عباس تردد می‌کنند. البته سرعت این لنج‌ها کم است؛ به نحوی که این مسیر را در حدود یک ساعت و نیم طی می‌کنند.
صبح روز چهار‌شنبه، حدود ساعت 7 به طرف بندر لنگه حرکت کردیم. از آنجا که مسافر زیادی بین این نقاط تردد نمی‌کند؛ پیدا کردن اتوبوس یا مینی‌بوس کاری نسبتا مشکل است. با کرایه حدود 2500‌تومان توانستیم حدود ساعت 10 به بندر لنگه برسیم. به زحمت ماشینی پیدا کردیم که حاضر شود به صورت ساعتی با ما حساب کند. دیدنی‌ترین اثر موجود در لنگه؛ اثری است موسوم به قلعه لشتان که حدود 5-4 کیلومتر با بندر کنگ (ضم کاف) فاصله دارد.
مسیر خاکی و نامناسب است؛ به نحوی که در برخی نقاط اصلا راهی دیده نمی‌شد. حتی راننده ما که بومی آن شهر بود، به زحمت توانست مسیر را پیدا کند. از آخرین نقطه‌ای که ماشین توانست طی کند تا کنار قلعه حدود نیم ساعت پیاده راه است. در طول مسیر پیاده‌روی، چیزهای عجیبی در اطراف دیده می‌شد. از صخره‌های بزرگ و کوچک با شکل و طرح‌های عجیب گرفته تا تپه‌های متعدد ساخته شده با صدف و تزیین شده با کانی‌های بسیار زیبا! ظاهر امر نشان می‌داد که در زمانی نه چندان دور؛ تمام این منطقه را دریا فرا گرفته بوده است. در جای‌جای کوه، فسیل‌های مختلفی از صدف‌ها و سایر جانوران ریز دریایی دیده می‌شد.
مناره کج مسجد مالک بن‌عباس
فرصت زیادی نداشتیم و به سرعت به سمت بندر چارک حرکت کردیم. آنقدر خسته بودم که تقریبا همه راه را که تقریبا ۲ ساعت طول کشید، خوابیدم. ناهار را همان‌جا در چارک خوردیم. بلیت قایق از چارک به کیش به طرز غیر‌قابل انتظاری زیاد بود. برای مسیر نیم‌ساعته مجبور شدیم ۴۰۰۰‌تومان کرایه پرداخت کنیم. تا همین جای مسافرت که هنوز یک روز دیگر باقی‌مانده بود؛ رکورد پرهزینه‌ترین مسافرت من و پدرم شکسته شد، اما چاره‌ای نبود و باید ادامه می‌دادیم. در بین راه چارک به کیش، آرام‌آرام آثار آشوب در دریا ظاهر می‌شد.
نگاه‌های معنی داری که بین من و امید رد و بدل می‌شد، نشان می‌داد که احتمالا شب پر‌ماجرایی را برای برگشت به بندر‌عباس خواهیم داشت. شاید بهتر بود که شب را در کیش می‌ماندیم، اما تنها نصف روز از مسافرت باقی‌مانده بود و ما هنوز شهر بندر‌عباس را ندیده بودیم.
در راه کیش
توکل کردیم و دیدن دیدنی‌های کیش را شروع کردیم. درخت سبز، شهر باستانی حریره، آب‌انبار قدیمی، آکواریوم و شهر زیر‌زمینی کیش، از جاهایی بود که توانستیم ببینیم.
شاید دیدنی‌ترین قسمت جزیره کیش، بازارهای پر‌زرق و برق آن باشد. بازارهایی که در کمتر جایی می‌توان لنگه آن را پیدا کرد. بازارهایی پر از جنس‌های لوکس، زیبا و البته گران قیمت.
این بازارها و مراکز تجارى یکى از جاذبه‌هاى اصلى کیش است که سالانه تعداد قابل‌توجهى از مسافران و گردشگران را به جزیره کیش جذب می‌کنند. گردشگران و مسافران با هر قصد و نیتى که به کیش سفر نمایند به طور حتم از بازارها دیدن کرده و دست خالى برنخواهند گشت در کیش 11 بازار و مجتمع تجارى بزرگ وجود دارد که بیشتر آنها قدمت 10ساله دارد.
بازار پارس خلیج‌: بازار پارس خلیج واقع در غرب جزیره در منطقه سفین یکى از بازارهاى‌...
بازار پانیذ‌: که از نظر موقعیت مکانى مابین بازار پردیس و ‌هایپرمارکت کیش قرار ...
پردیس ۱‌: امکانات موجود در این بازار به‌خوبى پاسخگوى نیاز مشتریان و گردشگران ...
بازار پردیس 2‌: بازار پردیس 2 که هم اکنون بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین بازار جزیره ...
بازار زیتون‌: بازار زیتون یکى از بازارهاى جدید و مدرن کیش است که با بهترین‌...
بازار سفین‌: بازار سفین واقع در غرب جزیره در کنار ساحل شمالى با معمارى سنتى ...
بازار مرجان‌: مجتمع مسکونى و تجارى مرجان با زیربنایى بالغ‌بر ۲۵۰۰۰ مترمربع‌...
بازار مروارید‌: بازار مروارید واقع در مرکز جزیره با معمارى متفاوت یکى از بازارهاى ...
بازار مریم‌: بازار مریم با فضای باز و ساختار چوبى به همراه ۵۲ غرفه یکى از‌...
بازار مرکز تجارى کیش‌: بازار مرکز تجارى کیش با بیش از 400 واحد تجارى و چندین کافى شاپ ...
حمل‌و‌نقل عمومى
سیستم حمل‌و‌نقل در جزیره کیش بسیار روان و با آرامش توام است که به یکى از جاذبه‌هاى گردشگرى و دیدنى کیش بدل شده است‌. چهار راه‌هاى فاقد‌چراغ قرمز‌، رعایت سرعت مجاز‌، توجه به علایم رانندگى و رعایت عبور عابر‌پیاده از جمله زیبایى‌هایى است که در سیستم حمل‌و‌نقل شهرى جزیره کیش در کشور نمونه و مثال‌زدنى است‌.
تاکسى تلفنى
تاکسى‌هاى تلفنى که به رنگ سفید با آرم سرمه‌اى دیده می‌شوند، مجهز به دستگاه‌هاى بى‌سیم بوده که از طریق دفاتر مرکز هر‌یک از این تاکسى سرویس‌ها به واحد‌ها سرویس داده می‌شود و در صورت تماس تلفنى با دفاتر مرکزى آنها نزدیک‌ترین واحد به محل متقاضى اعزام می‌شود‌.
نرخ هر سرویس در سطح جزیره ۱۰۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ریال بود و فقط سرویس‌هاى فرودگاهى مبلغ ۲۰۰۰۰ ریال است‌.
تاکسى خطى
که به تاکسى‌هاى زرد شهرت دارند و تاکسى‌هاى عمومى کیش هستند و مسیر حرکت آنها از بازار مرجان تا بازار سفین و بالعکس است که در طى این مسیر مسافر سوار و پیاده مى‌کند‌. نرخ آن براى هر مسافر بسته به طول مسیر بین ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ریال است‌.
مینى‌بوس
سیستم حمل‌و‌نقل عمومى کیش شامل سرویس‌هاى مینى‌بوس بوده که از بازار مرجان در جنوب جزیره آغاز شده است و به بازار سفین در شمال جزیره ختم مى‌شود که در طى مسیر خود از جلوى هتل‌ها و بازارها عبور مى‌کند‌.
کلیه مینى‌بوس‌ها کولر دارند و براى گردشگران راحتى و آسایش را در نظر دارند.
کرایه اتومبیل بدون راننده
این بخش داراى دفاتر کار است و اتومبیل‌هاى بدون راننده در اختیار گردشگران قرار مى‌دهند‌.
صبح روز پنج‌شنبه، حدود ۸ صبح، دیدن شهر بندر‌عباس را شروع کردیم. خوشبختانه بیشتر دیدنی‌های شهر در همان محدوده اسکله حقانی و بازار بود و برای دیدن آنها مجبور نشدیم ماشین بگیریم. معبد هندوها، مسجد محمد علی ناصری، مسجد گله‌داری (فتح گاف)، مسجد جامع و مجموعه تاریخی حمام گپ؛ از دیدنی‌های شهر بود که البته تقریبا همه آنها در حال بازسازی و شاید هم نوسازی بود!
اثر مهم دیگری که به نظر من به بقیه آثار مزیت دارد، مرقد امامزاده سید مظفر، برادر امام‌رضا‌(ع) است. مرقدی باشکوه با چهار گلدسته زیبا که وجه تمایز آن نسبت به سایر زیارتگاه‌ها، عدم وجود آینه‌کاری در آن است. تمام فضای بیرون و درون بنا پوشیده از کاشی‌کاری‌های زیبا است.
تقریبا شب شده بود و برگشت به چارک از طریق دریا اصلا کار عاقلانه‌ای نبود. شماره چند آژانس هواپیمایی را از ۱۱۸ گرفتیم و شروع به شماره گرفتن کردیم. خوشبختانه در اولین تماس جواب مثبت دادند و ۱۰دقیقه بعد توانستیم برای ساعت ۸ شب به بندر‌عباس بلیت بگیریم. با خیال راحت در بازارهای شهر و البته ساحل زیبای کیش گشتی زدیم. پرواز با بیش از یک ساعت تاخیر طبق معمول همه پروازهای ایران بلند شد.