مارک، نقابی بر چهره لباس

«کجا برویم که زیر آسمان کبود نباشیم» این ضرب‌المثل، مصداق وضعیت امروز ایران است. عکس: آکو سالمی

این روزها بازار شیادی شب عید آنقدر داغ است که حرف معدود فروشندگان راستگو را هم نمی‌توان باور کرد؛ حال کاری به گرانی اجناس و بالا رفتن ساعتی قیمت‌ها نداریم که مشتریان را به هوس کمی ارزان‌تر بودن اجناس از این خیابان به آن خیابان می‌کشاند.

ولی امان از تقلب که چترش را به وسعت ایران باز کرده تا عده‌ای از این رهگذر سود کنند و عده‌ای در حالی که ضرر کرده‌اند به پیشواز نوروز بروند. حال در این آشفته بازار توصیه ما به شما این است که اگر دلتان برای پول‌های زحمت کشیده‌تان می‌سوزد بی‌جهت دنبال مارک‌ها نباشید. چرا که این نشان‌ها در اغلب اوقات غیرواقعی بوده و بدون رعایت انصاف از روی اصل آن کپی‌برداری شده‌اند. در واقع اگر شما به مارک لباس‌ها و حرف‌های فروشندگان آن اعتماد کنید و خودتان هم سررشته‌ای در این کار نداشته باشید، حتما ضرر می‌کنید. البته ممکن است شما حرف‌های ما را باور نکنید، ولی اگر کمی دچار دودلی شده‌اید سری به کوچه پس‌کوچه‌های اطراف بازار بزرگ تهران بزنید تا کارگاه‌های بافت مارک لباس را به چشم ببینید. در این کارگاه‌ها انواع و اقسام مارک پوشاک از غرب و شرق عالم بافته می‌شود و کارگاه‌های دوخت لباس که فاصله زیادی با بافندگی‌های مارک‌ها ندارند نیز آنها را روی انواع و اقسام لباس می‌دوزند.

حالا فرض کنید لباسی که فروشنده می‌گوید تولید ترکیه است مثلا در سیداسماعیل تهران ساخته و پرداخته شده است. البته در این پروسه فریب و فریب خوردن، شاید فروشنده هم کمی حق داشته باشد چرا که انگشت‌شمارند کسانی که شلوار لی سیداسماعیل را به لی‌ ترک ترجیح دهند.