احیای بربط در حد توان

نگاه سوم- چند سالی می‌شود که گروه دستان به یکی از گروه‌‌های بزرگ و تاثیرگذار ایران در زمینه موسیقی سنتی تبدیل شده است. حسین بهروزی‌نیا یکی از اعضای ثابت دستان است که نوازندگی بربط گروه بر عهده او است. هفته گذشته جدیدترین آلبوم وی نیز به نام «از سنگ تا الماس» به بازار عرضه شده و به این بهانه نگاهی کوتاه به زندگی وی خواهیم داشت.

حسین بهروزی‌نیا، آهنگساز و نوازنده بربط، متولد ۱۳۴۱ در تهران است. از سال ۱۳۵۰ به بعد تحصیلات خود را در هنرستان موسیقی ملی دنبال کرده است. او که نخستین اجرای خود را در ۱۶ سالگی در تالار رودکی انجام داده است فراگیری تار را نزد استاد رضا وهدانی و فراگیری بربط و ردیف موسیقی ایرانی را به ترتیب زیر نظر استاد منصور ابراهیمی (نریمان) و استاد محمدرضا لطفی به انجام رسانده است. وی نخستین شخصی است که دیپلم تخصصی‌ ساز بربط را از هنرستان موسیقی کسب کرده است. در سال ۱۳۵۸ وارد مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران شد. در ادامه، مسوولیت سرپرستی گروه موسیقی «خالقی» و سرپرستی بخش آموزشی مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را برعهده گرفت. در این مدت از راهنمایی‌های استاد محمدرضا لطفی بهره برد و در پنجمین جشنواره هنر و ادبیات جزو آهنگسازانی بود که به دریافت مدال طلا و دیپلم افتخار نایل شد. از سال ۱۳۶۷ همکاری خود را با مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد و به دنبال آن به همراه گروه «مولانا» کنسرت‌هایی را در یونان و ۲۲ شهر مختلف ژاپن ارائه داد.

بهروزی‌نیا نقش عمده‌ای را در احیا کردن هویت ایرانی ساز بربط در چند سال اخیر ایفا کرده است و هم‌اکنون در ونکوور کانادا به تدریس بربط می‌پردازد. وی که به دلیل تکنوازی‌های پرصلابت خود، از مشهورترین بربط‌نوازان ایران در جهان به شمار می‌آید؛ تاکنون با گروه‌های بزرگی چون «عارف»، «مولانا» و «دستان» به روی صحنه رفته و در مقام نوازنده و آهنگساز، با خوانندگان مختلف و سرشناسی چون، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، پریسا، سیمابینا، صدیق تعریف، زنده‌یاد ایرج بسطامی، علیرضا افتخاری، سالار عقیلی و همایون شجریان همکاری کرده است.در‌حال‌حاضر حسین بهروزی‌نیا به همراه همسر خود و دو فرزند نوجوانش در ونکوور کانادا زندگی می‌کند. وی در گفت‌وگویی که با مجله «پرشین‌میرور» داشته، تاکید کرده که دوست دارد در زادگاهش «تهران» به اجرای کنسرت بپردازد. بهروزی‌نیا در‌حال‌حاضر و پس از اتمام تور کنسرت اروپایی گروه دستان با همایون شجریان، در صدد فراهم آوردن شرایط کنسرت گروه «آوا» و استاد محمدرضا شجریان در آمریکا شمالی است. ضمن اینکه خود او نیز در ترکیب جدید گروه «آوا» جای محمد فیروزی، نوازنده بربط را پر خواهد کرد. وی همچنین در حال تهیه و تدوین کتابی جامع برای آموزش اصولی و مقدماتی ساز بربط است. چیزی که به عقیده بهروزی‌نیا، جای خالی‌اش در فضای موسیقی حال حاضر کشور به شدت احساس می‌شود.