خبر خوش صنعتی در راه است

دنیای اقتصاد- علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن ارائه گزارشی از کارنامه صنعتی کشور در سال‌جاری از اجرای طرح آمایش سرزمین با هدف تحقق راهبرد توسعه صنعتی سخن گفت و با اشاره به استخراج پروژه‌های متعدد وعده داد که جزئیات آن را به عنوان خبر خوش صنعتی در ابتدای سال جدید اعلام کند. دولت تعهدی برای تسهیلات طرح‌های جدید سیمانی ندارد

محرابیان: به اهداف صنعت و معدن رسیده‌ایم

دنیای اقتصاد- وزیر صنایع و معادن روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به سوالات نمایندگان رسانه‌های جمعی پاسخ دهد.

بخش عمده‌ای از دو ساعت برنامه مطبوعاتی، به سوالات انباشته شده حوزه‌های سیمان و خودرو و پس از آن به رشد صنعت و معدن اختصاص یافت.

محرابیان در این جلسه مطبوعاتی گفت:‌ به اهداف پیش‌بینی شده صنعت دست یافته‌ایم.

علی اکبر محرابیان درباره آینده سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان گفت: سیاست جدید ما این است که تعهدی در قبال تسهیلات اعتباری طرح‌های جدید سیمانی نداشته باشیم. اگرچه هرکس تقاضای جواز تاسیس داشته باشد، برای او جواز صادر خواهیم کرد.

وی که در واپسین مصاحبه مطبوعاتی سال ۸۶ و در سالن آمفی تئاتر ایمیدرو سخن می‌گفت، تصریح کرد: در این میان مسوولیت آن طرح‌ها و حضور در بازار برعهده متقاضی خواهد بود. این در حالی است که این افراد دیگر نمی‌توانند از تسهیلات مدیریت شده استفاده کنند؛ چرا که راه‌اندازی طرح‌های مازاد بر نیاز، علاوه بر شکل‌گیری رقابت‌های غیرسالم، زیان‌دهی تولیدکنندگان را در پی می‌آورد.

سیاست حاکمیتی

محرابیان این اقدام را در راستای سیاست‌های حاکمیتی دولت تعریف کرد. وزیر صنایع و معادن، آینده صنعت سیمان را همچون وضعیت فعلی صنعت ماکارونی دانست؛ طوری که امروزه تب احداث کارخانه سیمان، همه‌گیر شده است.وی اگرچه به رغم اصرار خبرنگاران، آماری از میزان مصرف فعلی و پیش‌بینی مصرف سال‌های آتی ذکر نکرد؛ اما گفت: اکنون با احتساب واحدهای فعال فعلی و نیز تقاضاهای ارائه شده، کل ظرفیت تولید سیمان به ۱۶۰میلیون تن می‌رسد که این امر به زیان تولیدکنندگان تمام می‌شود.

محرابیان در مورد خروج سیمان از سبد حمایتی دولت گفت: در زمانی که تولید به اندازه مصرف شود سیمان باید از سبد حمایتی خارج شود.

وزیر صنایع و معادن افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۱ طرح جدید وارد مدار شده‌اند و طرح دوازدهم نیز در روزهای باقی‌مانده تا سال جدید، به بهره‌برداری می‌رسد. وی ظرفیت تولید این محصول در کشور را ۵۰میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان تا خرداد ۸۷ به ۵۵میلیون تن خواهد رسید. محرابیان تاکید کرد: قطعا تا پایان امسال تولید سیمان از مرز ۴۰میلیون تن عبور می‌کند.

محرابیان همچنین گفت: از تمام کسانی که در سال‌های گذشته حتی کلنگ طرحی را به زمین زده‌اند، تشکر می‌کنم.

راهبرد توسعه صنعتی

وزیر صنایع و معادن در برابر سوالی درباره اجرای راهبرد توسعه صنعتی گفت: این راهبرد به دل ما هست. اقدامات اجرایی ما به خوبی این امر را ثابت می‌کند. اگرچه نسخه قبلی راهبرد را هم مطالعه کرده‌ام و بخش‌های زیادی از آن را قبول دارم. همان طور که بخش زیادی از این راهبرد (نسخه دوم) را هم قبول دارم. وی تصریح کرد: اجرای طرح آمایش سرزمین (در سال ۸۷) با هدف به ثمر نشستن راهبرد توسعه صنعتی است؛ چرا که این اقدام یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من در این وزارتخانه است.

محرابیان تصریح کرد: در طرح آمایش صنعت، پروژه‌های متعددی را مطالعه و استخراج کرده‌ام؛ اما جزئیات آن را به عنوان خبر خوش صنعتی، در سال جدید اعلام خواهم کرد.

مقام ارشد حوزه صنعت و معدن درباره نرخ سود بانکی گفت: با کاهش نرخ سود بانکی موافقم و به نظر من این امر ضروری است اگرچه به عنوان یک عضو هیات دولت معتقدم، باید تمام شرایط اقتصادی کشور در نظر گرفته شود؛ اما در نهایت باید به نفع تولید باشد.به گفته محرابیان در سال‌جاری، بیش از ۵۰درصد تسهیلات بنگاه‌های زودبازده به طرح‌های صنعتی اختصاص یافته است.

وی از ایده مشاغل زودبازده دفاع کرد و آنها را همچون مویرگ های چرخه تولید قلمداد کرد.

محرابیان درباره عملکرد ۱۱ماهه بخش صنعت و معدن گفت: طی این مدت در بخش پروانه بهره‌برداری ۵/۲۱درصد، سرمایه‌گذاری ۳/۳۹درصد و اشتغال ۷/۱۵درصد رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در تولید سنگ‌آهن، سنگ مس، محصولات فولادی، سرب، سیمان و خودرو به ترتیب با ۷/۱۴، ۵/۲۵، ۷، ۷/۱۴، ۱/۱۴ و ۴درصد رشد حاصل شده است.

به اهداف رسیده‌ایم

وی با اشاره به وضعیت جهانی صنعت و معدن و رابطه آن با بهای انرژی اظهار کرد: به جز برخی کشورها به صورت کلی شاهد رشد قابل توجهی در دنیا نبوده‌ایم.

این در حالی است که کشورمان به اهداف پیش‌بینی شده در صنعت و معدن دست یافته است و این امر در رشد، میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال عینیت یافته است.

محرابیان ادامه داد: اعداد و ارقام ما به آمارهای بانک مرکزی استناد دارد و این آمارها می‌گویند، بخش صنعت و معدن ۷/۱۱درصد رشد داشته است.

وی البته به نحوه اطلاع‌رسانی دستاوردهای حوزه صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها نقش موثری در این میان دارند، هر چند مطالب انتقادی را هم می‌توان به عنوان نمک موضوع پذیرفت.