هرگز نگفتیم مذاکره نمی‌کنیم

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما هیچ‌وقت نگفتیم که مذاکره نمی‌کنیم.

سیدمحمدعلی حسینی روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد مذاکره ایران با اروپا خاطرنشان کرد که ما آماده‌ایم در خصوص موضوعاتی از جمله خلع سلاح هسته‌ای و همکاری‌های اقتصادی با اروپایی‌ها مذاکره کنیم. عکس: خبرگزاری فارس، آخرین نشست سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که آیا تهران در خصوص موضوع هسته‌ای با گروه ۵+۱ مذاکره می‌کند، گفت: درباره موضوع هسته‌ای گفت‌و‌گوهای طرفین به مدالیته انجامید و مدالیته نیز به سرانجام رسید.

حسینی تصریح کرد که مسائل باقی‌مانده حل و فصل شده و موضوع هسته‌ای ایران روند عادی خود را در آژانس طی می‌کند.

اظهارات نه چندان صریح و شفاف سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در حالی ایراد می‌شود که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری قریب به دو هفته پیش در حاشیه نشست هیات‌ دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد که دیگر ایران خارج از آژانس با هیچ کشوری درباره موضوع هسته‌ای خود مذاکره نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: روند صدور قطعنامه ۱۸۰۳شورای امنیت سازمان ملل در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران نادرست بود و این روند نمی‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

حسینی این سخنان را در پاسخ به این سوال بیان کرد که با توجه به اظهارات وزیر امور‌خارجه، تهران چه زمانی تصمیمات خود در قبال قطعنامه ۱۸۰۳ را اتخاذ و اعلام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال اضافه کرد: در مورد تصمیماتی که بخواهیم در قبال این قطعنامه اتخاذ و آنها را بصورت رسمی مطرح کنیم‌، در آینده به آن خواهیم پرداخت‌.

حسینی افزود: ما کشورهای مختلف را دعوت کردیم و رایزنی‌هایی انجام دادیم که در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران رویکردی واقع‌بینانه داشته باشند.

وی تاکید کرد: صدور قطعنامه چیزی را از واقعیات و حقایق فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما تغییر نداده و تغییر نخواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی تاکید کرد که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دچار بن‌بست نیست و این فعالیت‌ها به صورت شفاف در چارچوب آژانس ادامه می‌یابد.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه سوال کرد: آقای‌ هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه گزارش البرادعی را مثبت ارزیابی نکرده و گفته است ما سوالاتی پیرامون این گزارش داریم. بالاخره ارزیابی شما از این گزارش چیست؟ سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: مسوولان مختلف ارزیابی تهران را در خصوص این گزارش ارائه دادند و نکات مثبت همکاری‌های ایران و آژانس را توضیح و بر آن تاکید کردند. حسینی افزود: ممکن است در این گزارش، برخی نقاط ضعف هم وجود داشته باشد؛ اما در مقایسه با نقاط مثبتی که دارد خیلی مطرح نیست، ضمن اینکه آقای البرادعی برخی توصیه‌ها را مطرح کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ارزیابی ما از این گزارش مثبت است و معتقدیم با حل و فصل نهایی مسائل باقی‌مانده و گزارش فنی آژانس، روند فعالیت‌های هسته‌ای و بررسی این موضوع عادی را خواهد داشت.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: گفته می‌شود که در مذاکرات متکی با سعود الفیصل، ایران گفته است درباره همکاری‌های منطقه‌ای به جز بحث تغییر رژیم سوریه همکاری می‌کند. ارزیابی شما در این مورد چیست؟ حسینی پاسخ داد: در دیدار متکی و سعودالفیصل در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله لبنان و برگزاری کمیسیون همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور صحبت شده؛ اما آنچه برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند در مذاکرات وجود نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس اتحادیه عرب شرکت می‌کند با اشاره به حضور متکی در نشست سال گذشته اتحادیه عرب در ریاض تاکید کرد که امسال نیز بر‌اساس دعوتی که به عمل آمده است، آقای متکی در نشست اتحادیه عرب در دمشق شرکت خواهد کرد. وی یادآور شد که ایران پیشنهاد همکاری نزدیک‌تر کشورهای منطقه در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری‌های امنیتی را داده است.

خبرنگاری از حسینی پرسید: ارزیابی شما در‌خصوص پیشنهاد یک مقام کویتی به اسرائیل مبنی‌بر حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران چیست؟ سخنگوی وزارت امورخارجه پاسخ داد: اینها هر از گاهی این مسائل را مطرح می کنند که بیشتر جنبه داخلی دارد و می‌خواهند به وضعیت نابسامان و شکننده رژیم صهیونیستی کمک کنند.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور‌خارجه پرسید: آقای هنری کسینجر درخواست گفت‌و‌گوهای مستقیم ایران و آمریکا در خصوص مسائل دو جانبه و هسته‌ای را کرده است. آیا چنین درخواستی رسما از جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است؟ اگر چنین درخواستی مطرح شود، پاسخ ایران چه خواهد بود؟ حسینی پاسخ داد: در مورد این پیشنهاد، این تحلیل شخصی آقای کسینجر است‌. ما از کانال‌های رسمی مطلب و نامه‌ای را در این خصوص دریافت نکرده‌ایم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: ما درباره گفت‌و‌گوها مواضع خود را اعلام کردیم و گفت‌و‌گوهای دوجانبه نیز در دستور کار ما قرار ندارد.حسینی همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل هسته‌ای نیز مواضع خود را اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره دور بعدی گفت‌و‌گوهای ایران و آمریکا درباره عراق اظهار کرد: درباره دور بعدی گفت‌و‌گوها طرف عراقی درحال انجام دادن تلاش‌هایی است. ما در دور قبلی بر اساس توافقاتی که به عمل آمد و هماهنگی‌هایی که صورت گرفته بود، تیمی را به بغداد اعزام کردیم، اما آمریکا بدون اینکه توجیهی را مطرح کند، در صحنه غایب بود.

حسینی اضافه کرد: موضع ما در مورد مسائل عراق و امنیت این کشور تغییری نکرده است و چنانچه پیشنهاد و تاریخی را دریافت کنیم آن را بررسی خواهیم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره انتخابات ۲۴ اسفندماه گفت: بدون شک این مشارکت قوی و غرور‌آفرین قدرت‌های خارجی را وادار به تجدید‌نظر در نوع تعامل با کشورمان خواهد ساخت. حسینی گفت: بازنده اصلی انتخابات ۲۴اسفند در ایران، آمریکا بود و برنده اصلی مردم ایران بودند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه این نشست خبری که آخرین نشست حسینی با خبرنگاران در سال‌جاری بود به توفیقات دستگاه دیپلماسی ایران در سال ۸۶ اشاره کرد و گسترش روابط با کشورهای مختلف و حضور فعال در سازمان‌ها و محافل بین‌المللی را از جمله این توفیقات برشمرد.

حسینی همچنین تنظیم سفرهای متعدد مقامات عالی رتبه ایران را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به نیویورک یادآور شد که احمدی‌نژاد طی سال گذشته به ۱۸کشور دنیا از جمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آسیای مرکزی‌، آمریکای لاتین و آفریقا سفر کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترتیب دادن مصاحبه‌ها و دیدارها در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی برای مقامات جمهوری اسلامی ایران را از دیگر دستاوردهای دستگاه دیپلماسی ایران دانست.

او همچنین به برگزاری اجلاس غیرمتعهدها و تنوع فرهنگی با حضور ۸۰کشور جهان و همچنین برگزاری اجلاس سران خزر در تهران اشاره و تاکید کرد که این اجلاس‌ها از موفق‌ترین جلسات بوده است.

حسینی یادآور شد که اجلاس سران خزر در تهران موجب امضای یک بیانیه ۲۳ ماده‌ای شده و چارچوب همکاری‌ها را مشخص کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با اشاره به تقویت و توسعه روابط با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، حضور احمدی‌نژاد در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در دوحه را مهم خواند و یادآور شد که رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس دوحه پیشنهادی ۱۲گانه را برای افزایش مناسبات کشورهای منطقه ارائه داده است.

حسینی گفت‌و‌گوها با کشورهای مختلف اروپایی برای تنوع روابط اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت که وزیر خارجه ایران طی سال گذشته با اکثر مقامات کشورهای اروپایی دیدار داشته است. حسینی در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در قبال استقلال کوزوو خاطرنشان کرد که تهران در حال بررسی زوایای این موضوع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد که در اجلاس اخیر سازمان کنفرانس اسلامی در سنگال منشور جدیدی در ۲۰۰ماده به تصویب رسیده که ۲۵ماده آن را ایران پیشنهاد کرده است.

او همچنین یادآور شد که برخی نظرات برای تغییر نام سازمان کنفرانس اسلامی مطرح هست که به نتیجه نرسیده است. حسینی در پاسخ به سوال دیگری رای لیبی در شورای امنیت را غیرمنتظره خواند و تاکید کرد که این موضوع ارتباطی به پرونده امام موسی صدر ندارد.