مقامات عالی‌رتبه آمریکایی گفتند که دولت باراک اوباما مصمم است تلاش‌ها برای تعامل با دولت ایران را پیش ببرد. به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی که به خاطر حساس بودن این مساله خواست نامش فاش نشود، گفت: محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران ممکن است به خاطر فشار عمومی درصدد کاهش انزوای ایران برآید. این می‌تواند به تسریع روند تعاملات کمک کند.

به گزارش خبرگزاری نیویورک تایمز، برخی مقامات دولتی در واشنگتن گفتند که از طریق کانال‌های پشتی پیا‌م‌هایی از مقامات ایرانی دریافت کردند که از آمریکا خواسته برای دریافت واکنش ایران به پیشنهادات باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا درباره تعامل با تهران تا پایان انتخابات صبر کنند.

این مقامات آمریکایی تاکید کردند که اوباما مدت‌ها پیش گفته است که آماده مذاکره با همه کسانی که حاضر به نشان دادن واکنش هستند، خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: بزرگترین مشکلی که برای آمریکا وجود دارد این است که در حالی که روند انتخابات احتمال مذاکره بین دو کشور را متوقف کرده بود برنامه هسته‌ای ایران با سرعت تمام به پیشرفت خود ادامه می‌داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود اعلام کرد که ایران تا پایان ماه مه ۷۲۰۰ سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم نصب کرده و به سرعت در حال افزایش ذخایر سوخت هسته‌ای خود است. اکنون دولت‌ آمریکا با یک انتخاب دشوار روبه‌رو است. دولت اوباما می‌تواند همچنان از ایران بخواهد که همه توانایی‌های غنی‌سازی خود را کنار بگذارد (که این هنوز موضع رسمی آمریکا است)، گزینه‌ای که هدفی غیرممکن به نظر می‌رسد. از طرف دیگر می‌تواند در سکوت این را بپذیرد که ایران دست از غنی‌سازی برنخواهد داشت.

یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گفت: در پایان لزوم تلاش برای برقراری تعامل همچنان وجود دارد.

وی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران افزود: «ما به آنها وقت خواهیم داد» به شرطی که ایران از این زمان برای کار بر روی تولید یک بمب هسته‌ای استفاده نکند. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، بار دیگر پیشنهاد واشنگتن برای مذاکره با ایران درباره مجموعه‌ای از مسائل از افغانستان و عراق گرفته تا برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

این مقام آمریکایی گفت: ما از دولت ایران می‌خواهیم از این فرصت برای تعامل مستقیم با آمریکا استفاده کند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: واشنگتن به دنبال فرصت‌هایی برای تعامل مستقیم با ایران است. یکی از این فرصت‌ها می‌تواند نشست وزرای خارجه گروه هشت درباره افغانستان و پاکستان باشد که اواخر ماه میلادی جای در ایتالیا برگزار خواهد شد.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست شرکت خواهد کرد و ایران نیز برای شرکت در آن دعوت خواهد شد.