اظهارات مداخله‌جویانه اوباما درباره آشوب‌های تهران

رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر در اظهاراتی مداخله‌جویانه از دولت ایران خواست اقدامات خشونت‌آمیز و غیر منصفانه علیه آشوب طلبان را متوقف کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما روز شنبه از دولت ایران خواست که «اقدامات خشونت‌آمیز و غیرعادلانه علیه مردم خود» را متوقف کند. وی پس از یک هفته تلاش برای یافتن لحنی درست برای تصدیق آشوب‌ها در ایران و در عین حال خودداری از تلقی دخالت در امور این کشور با یک بیانیه کتبی موضع خود را در قبال آشوب‌ها در ایران سخت‌تر کرد. اوباما گفت: دولت ایران باید بداند که جهان نظاره‌گر است. ما بر تک‌تک افراد بی‌گناهی که جان خود را از دست داده‌اند، می‌گرییم.وی افزود: حقوق جهانی برای تجمع و آزادی بیان باید مورد احترام قرار گیرد و آمریکا در کنار تمامی کسانی که در پی استفاده کردن از این‌حقوق هستند، می‌ایستد. اوباما همچنین به سخنرانی خود برای جهان اسلام در قاهره در اوایل ماه جاری هنگامی‌که وی به رهبران ایران هشدار داد که «سرکوب اندیشه‌ها هرگز نمی‌تواند آنها را از راه خود منحرف کند»، اشاره کرد. وی روز جمعه طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا درباره حوادث اخیر در ایران طی اظهاراتی مداخله‌جویانه و جانبدارانه مدعی شد که تظاهرات کنندگان ایرانی فقط در پی عدالت هستند. این اظهارات اوباما در شرایطی است که شبکه خبری یورونیوز روز گذشته اعلام کرد: رییس‌جمهور آمریکا از اظهارنظر صریح درباره وقایع اخیر ایران خودداری می‌کند.

یورونیوز افزود: رییس‌جمهور آمریکا در قبال مسائل و وقایع اخیر ناشی از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران سکوت اختیار کرده است و از اظهارنظر صریح در این باره پرهیز می‌کند. وی خود را در وضعیتی خنثی و بی‌طرف در برابر مسائل داخلی ایران قرار داده و در واقع می‌توان گفت که کاخ سفید با این کار می‌خواهد از متهم شدن به مداخله‌جویی در امان بماند.

انتشار این خبر از سوی شبکه یورونیوز در حالی صورت می‌گیرد که باراک اوباما طی روزهای اخیر بارها در اظهاراتی مداخله‌جویانه اقدام به دخالت و اظهارنظرهای آشکار در امور داخلی ایران کرده است.