تلویزیون ایران رسانه مهم و بعضی وقت‌ها عجیب و غریبی است. این را می‌شود از انبوه مجموعه‌های بی نام و نشانش فهمید. البته سریال‌های مناسبتی در راس آنها قرار دارد که در حال تولید است.

پنجمین خورشید، سرزمین کهن، وضعیت سفید، بلندی‌های بادگیر و پروژه‌های جدید مهران مدیری و رامبد جوان در شبکه سه مراحل مختلف تولید را سپری می‌کنند.


مجموعه تلویزیونی «آشپزباشی» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و بر مبنای فیلمنامه اصغر عبد ا...ی، امیرحسین جهددوست و امیرعباس ترابی مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند.


در این پروژه پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، مهراوه شریفی‌نیا، فرهاد اصلانی، افسانه چهره‌آزاد، سیدمهرداد ضیایی، شبنم مقدمی، کاظم بلوچی، آشا محرابی، هوشنگ حریرچیان، محمدرضا غفاری، ملیکا شریفی‌نیا، علی طباطبایی، بهروز مسروری، منوچهر آذری، فریدون محرابی، روح‌ا... کمانی و نعمت جهانفر بازی می‌کنند.
خلاصه داستان: داستان این مجموعه در یک رستوران می‌گذرد که آن را زوجی موفق اداره می‌کنند. آنها کارشان را از زیرپله شروع کرده و به مرور به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند. سوء‌تفاهمی باعث دلخوری این زوج از یکدیگر می‌شود و...
حاشیه‌ها: محمدرضا هنرمند تاکنون مجموعه‌های پرمخاطب «کاکتوس» و «زیر تیغ» را ساخته که با استقبال زیاد مخاطبان روبه‌رو شد. انتظار می‌رود مجموعه «آشپزباشی» او هم با حضور بازیگران شناخته شده بتواند باز هم نظر اکثر بینندگان را جلب کند.
ـ هنرمند بعد از موفقیت زوج هنری پرستویی و معتمدآریا در مجموعه «زیر تیغ»، دوباره زوج آنها را در مجموعه «آشپزباشی» تکرار کرده است.
ـ هفت مهرماه پارسال خبر بازی جمشید مشایخی در این پروژه اعلام شد؛ اما بعد از مدتی مشایخی از بازی در «آشپزباشی» انصراف داد.
ـ مهرداد میرکیانی طراح گریم هم به این پروژه ملحق شد، اما قبل از کلید خوردن انصراف داد و عبد ا... اسکندری جایگزین شد. سیروس عبدلی هم مدیر تصویربرداری ۱۰ روز بعد از کلید خوردن از گروه جدا شد و مسعود کرانی به جای او آمد.
ـ این پروژه قبل از تعطیلات نوروز مشکلات مالی داشت، اما با توجه مسوولان مالی صدا و سیما این مشکل برطرف شد.


مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌ ا...، نویسندگی نعمت‌ ا... و ‌هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی در شبکه سه تهیه می‌شود.
حاشیه‌ها: تاکنون هیچ خبری از مجموعه «وضعیت سفید» به رسانه‌ها داده نشده است. علی‌اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه خبر تولید این پروژه را به خبرنگار مهر داد.
ـ نعمت‌ ا... از چندی پیش جذب تلویزیون شده و دو فیلم ۹۰ دقیقه‌ای تهیه کرده است.
او با کارگردانی «وضعیت سفید»، نخستین تجربه مجموعه‌سازی خود را کسب می‌کند.


مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی، نویسندگی علیرضا طالب‌زاده و تهیه‌کنندگی محمد مسعود مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند. در این مجموعه بیتا فرهی، میترا حجار، فرهاد قائمیان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، جعفر دهقان، ثریا قاسمی، الهام حمیدی، امیر آقایی، پرویز پورحسینی و ... به ایفای نقش می‌پردازند.
خلاصه داستان: این مجموعه زندگی پسربچه‌ای از زمان یک‌سالگی (همزمان با تبعید رضاشاه از ایران) را به تصویر می‌کشد که مراحل مختلف زندگی او با بسیاری از حوادث سیاسی و اجتماعی ایران همراه می‌شود.


حاشیه‌ها: تبریزی با کارگردانی «سرزمین کهن» سومین تجربه مجموعه‌سازی خود را کسب می‌کند. او پیش از این مجموعه‌های «دوران سرکشی» و «شهریار» را ساخت و با «شهریار» نتوانست موفقیت «دوران سرکشی» را تکرار کند. حال باید دید مجموعه «سرزمین کهن» چگونه خواهد شد.
ـ خبر تولید پروژه «سرزمین کهن» با نام قبلی «کاسه‌های سفالین» اولین بار از سوی مرتضی میرباقری، معاون سیما آبان‌ماه سال ۸۶ به کارگردانی تبریزی و تهیه‌کنندگی رضا جودی اعلام شد. او این پروژه را یکی از ممتازترین مجموعه‌های تلویزیونی با محوریت تاریخ معاصر ذکر کرد.
ـ جودی آذرماه 1386 اعلام کرد: کارگردانی تبریزی منتفی است؛ چون او درگیر ساخت پروژه سینمایی «پاداش» است؛ اما اواخر بهمن‌ماه همان سال معاون سیما از کارگردانی تبریزی و منتفی شدن حضور جودی در تولید پروژه «سرزمین کهن» خبر داد. پیش‌تولید این پروژه شش ماه دوم 1387 شروع شد و اواسط آذرماه همان سال کلید خورد.
ـ فرهاد قائمیان یکی از امتیازهای مجموعه «سرزمین کهن» را روایت تاریخ به شکلی جذاب و قابل باور دانست. او همزمان با بازی در این پروژه در مجموعه «نردبام آسمان» و فیلم سینمایی «زندگی با چشمان بسته» هم حضور داشت.
ـ کیوان مقدم طراح صحنه و لباس این مجموعه با طراحی «سرزمین کهن» نخستین تجربه طراحی یک مجموعه تاریخ معاصر را کسب کرده و این مجموعه را برای خود تجربه‌ای سنگین و مثبت ارزیابی کرده است.


مجموعه تلویزیونی «بلندی‌های بادگیر» به تهیه‌کنندگی بیژن بیرنگ و مهران رسام مراحل نگارش را سپری می‌کند. در حال حاضر بیرنگ به همراه تیمی مشغول نوشتن فیلمنامه و مضمون آن اجتماعی است.
حاشیه‌ها: رسام حاضر نشده داستان این مجموعه را به رسانه‌ها بدهد، فقط اعلام کرده تا 20 روز دیگر این پروژه را کلید می‌زند.
ـ زوج رسام و بیرنگ بعد از مجموعه «سرزمین سبز» همکاری مشترکی با هم نداشته ‌اند. آنها اوایل سال‌های ۷۰ با ساخت مجموعه‌های تلویزیونی «همسران» و «خانه سبز» به شهرت رسیدند.


«پنجمین خورشید» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا افخمی و تهیه‌کنندگی داود‌هاشمی برای پخش در ماه رمضان مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند. در این مجموعه حمید گودرزی، مریم کاویانی، انوشیروان ارجمند، مهدی سلوکی، شهرام قائدی، مهوش صبرکن، کامیار محبی، عسگر قدس، حسن نجفی، پندار اکبری و نسیم گرامی‌‌پور بازی می‌کنند.


خلاصه داستان: مهدی و همایون دو دوست هستند که در سال 65 در وضعیت بد اقتصادی زندگی می‌کنند. آنها اتفاقی عتیقه‌ای خاص پیدا می‌کنند که قابلیت سفر در زمان را دارد. مهدی همراه عتقیه 23 سال در زمان سفر می‌کند و در سال 1388 در تهران امروز خود را می‌یابد. او که با پدیده‌های جدید و دور از ذهن رو به رو می‌شود، دلبسته دختری به نام هما می‌شود و ...
حاشیه‌ها: افخمی چند سال است کارگردانی، نویسندگی و نظارت کیفی مجموعه‌های ماه رمضان را از آن خود کرده و امسال هم کارگردانی مجموعه ماه رمضان شبکه سه را به عهده دارد. او پیش از این مجموعه‌های رمضانی «زیرزمین» و «او یک فرشته بود» را کارگردانی کرده و متن مجموعه‌های «اغما» و «روز حسرت» را نوشته است.
ـ افخمی که بیشتر به عنوان نویسنده و کارگردان موضوع‌هایی ماورایی مطرح کرده، در مجموعه «پنجمین خورشید» قصه‌ای جدید را در قالب سفر به آینده تجربه می‌کند.
ـ حمید گودرزی اولین بازیگری بود که در این پروژه انتخاب شد. با توجه به موفقیت گودرزی در مجموعه «کمکم کن» که ماه رمضان چند سال گذشته پخش شده، انتظار می‌رود در مجموعه «پنجمین خورشید» بازی خوبی ارائه دهد.
ـ یکی از تدوینگران این پروژه افسانه افخمی دختر علیرضا افخمی است که از چندی پیش پخش مجموعه «رهایی» به کارگردانی او و تهیه‌کنندگی پدرش از شبکه سه شروع شده است.


مجموعه تلویزیونی «کلانتر ۳» به نویسندگی و کارگردانی محسن شاه‌‌محمدی و تهیه‌کنندگی اصغر زائری مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند. این مجموعه شامل شش اپیزود است. ایرج نوذری، فرهاد مهادیان، لیلا موسوی و لیلا ترانه بازیگران ثابت «کلانتر ۳» هستند و نقش پلیس را ایفا می‌کنند. تاکنون دو اپیزود این مجموعه با حضور بازیگران میهمان ضبط شده است.
خلاصه داستان:مجموعه «کلانتر 3» روایتگر چند پلیس است که درگیر پرونده‌های مختلف می‌شوند.


حاشیه‌ها: «کلانتر 3» جزو مجموعه‌هایی است که از سال 86 خبر تولید آن مرتب از سوی تهیه‌کننده و کارگردان به رسانه‌ها داده شد، اما این پروژه 29 بهمن‌ماه سال 1387 کلید خورد.
ـ تهیه‌کننده دلیل تعویق تولید این پروژه را وسواس در نگارش فیلمنامه دانست تا قصه‌ها و لوکیشن‌ها برای مخاطبان جذاب باشد.
ـ مجموعه «کلانتر 2» برخلاف سری اول آن نتوانست نظر مثبت بینندگان را جلب کند. حال باید دید سری سوم این مجموعه می‌‌تواند در جذب مخاطبان موفق باشد؟


مجموعه تلویزیونی «...؟؟» به کارگردانی مهران مدیری و نویسندگی خشایار الوند و امیرمهدی ژوله برای شبکه سه تولید می‌شود؛ البته هنوز نگارش این مجموعه آغاز نشده است.
خلاصه داستان: قصه مجموعه جدید مدیری درباره فردی است که وارد محیطی ناشناخته می‌شود. در این مجموعه مدیری به کنکاش روابط پنهان از جمله تفاوت روابط یک خانواده در بیرون و داخل می‌پردازد.


حاشیه‌ها: فضای قصه مجموعه جدید مدیری که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، قرار بود در گذشته رخ دهد اما با توجه به تصمیم مدیری و مسوولان شبکه سه قصه به دلیل حجم بالای دکور تغییر کرد و اتفاقات در زمان حال می‌افتد.
ـ مدیری در کارنامه‌اش ساخت مجموعه‌های «ساعت خوش»، «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره»، «باغ مظفر»، «نقطه‌چین»، «پاورچین» و «جایزه بزرگ» را دارد. انتظار می‌رود این مجموعه او هم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
ـ مدیری معمولا علاقه‌مند به دادن خبر به رسانه‌ها نیست و خبرنگاران باید خودشان خبر را کشف کنند؛ گرچه بعد از کشف هم مورد انتقاد مدیری قرار می‌گیرند.


مجموعه تلویزیونی «زنی از جنس باران» به تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی‌میرآبادی به نویسندگی فرزانه شبانی و مجید فرازمند مراحل نگارش فیلمنامه را سپری می‌کند.
خلاصه داستان: این مجموعه روایتگر زندگی بانو مجتهده امین، نخستین بانوی مجتهده جهان اسلام است.
حاشیه‌ها: تهیه‌کننده این پروژه ۱۵ مرداد سال ۱۳۸۵ خبر تولید این مجموعه را به کارگردانی جمال شورجه در پاییز همان سال اعلام کرد؛ اما ۱۹ مهرماه همان سال گفت شورجه و عباس مرادیان مشاوران فیلمنامه هستند و فرد دیگری این پروژه را کارگردانی می‌کند و تولید آن هم به تعویق افتاده است.


ـ تا مدت‌ها تهیه‌کننده مجموعه «زنی از جنس باران» موضوع این مجموعه را نمی‌گفت تا اینکه ۲۷ آبان سال ۸۷ اعلام کرد درباره بانوی مجتهده امین است.
ـ با توجه به اینکه تهیه‌کننده خبر تولید این پروژه را در سال 87 و 88 ارائه کرد؛ ولی هنوز زمان تولید آن مشخص نشده است.
مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» به کارگردانی سیدضیاء‌الدین دری و تهیه‌کنندگی محمدرضا تختکشیان مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند.
در این مجموعه داریوش فرهنگ، امین حیایی، امیرعلی دانایی، داریوش کاردان، شقایق فراهانی، گوهر خیراندیش، مریلا زارعی، نیلوفر خوش‌خلق، ماه‌چهره خلیلی، فرهاد آئیش، جمشید شاه‌محمدی، رضا فیاضی، بهاره افشار، صالح میرزاآقایی، آناهیتا نعمتی، کاظم افرندنیا، شهره لرستانی، سیروس گرجستانی، فرشید ابراهیمیان، داود رشیدی، بیوک میرزایی،نادر سلیمانی و ... بازی می‌کنند.


خلاصه داستان: «کلاه ‌پهلوی» ماجرای جوانی به نام فرخ را دنبال می‌کند که پس از ادامه تحصیل در فرانسه به ایران می‌آید و در شهری کوچک فرماندار می‌شود. در همین زمان با صدور فرمان کشف حجاب از سوی رضاخان او موظف به اجرای این فرمان است؛ اما...
حاشیه‌ها: بعد از استقبال زیاد مخاطبان از مجموعه «کیف انگلیسی» دری، انتظار می‌رود مجموعه «کلاه پهلوی» او هم بتواند نظر بینندگان را جلب کند. او در این مجموعه به سراغ یک شهر فرضی به نام سامان رفته و قصه‌های آدم‌های این شهر را روایت می‌کند.
ـ اخیرا در مجموعه‌های تلویزیون رواج پیدا کرده که بخشی از آن در خارج از کشور ضبط شود. این مجموعه هم از این قاعده استثنا نیست و بخشی از آن در فرانسه ضبط می‌شود؛ اما هنوز زمان آن مشخص نشده است.


ـ مجموعه «کلاه پهلوی» هم جزو پرحاشیه‌ترین سریال‌ها است. ۲۶ مرداد سال ۸۲ دری خبر تولید این پروژه را اعلام کرد که به زودی کلید می‌خورد؛ اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه ۱۹ اسفندماه همان سال اعلام شد با حضور بیش از ۲۰۰ بازیگر اصلی و فرعی در فرانسه کلید می‌خورد.
30 اردیبهشت سال 83 هم محمدعلی اسلامی تهیه‌کننده این پروژه خبر تولید این سریال را داد، اما 10 مرداد همان سال اعلام شد به دلیل عدم توافق نهایی با بازیگران تولید این پروژه به تعویق افتاد.
ـ چهار مهرماه سال ۱۳۸۳ تهیه‌کننده این پروژه تغییر کرد و محمدرضا تخت‌کشیان جایگزین شد. در طول سال ۸۳ هم مرتب خبر تولید این پروژه در لبنان و انتخاب بازیگران داده شد، اما اتفاقی نیفتاد، حتی در این سال دری فیلم سینمایی «شاخه گلی برای دبورا» را ساخت تا اینکه در شش ماه اول سال ۸۴ این پروژه کلید خورد.
ـ این پروژه دوبار در سال 86 و 87 به کما رفت، اما دوباره کار خود را شروع کرد. گرچه ضیاء‌الدین دری خودش معتقد است ریشه توقف این مجموعه بیشتر از سوی مطبوعات دامن زده شده و هیچ وقت مساله پیچیده‌ای نبود.
مجموعه تلویزیونی رامبد جوان که هنوز نامی برای آن تعیین نشده به تهیه‌کنندگی محسن چگینی تولید می‌شود. پیمان قاسمخانی سرپرست نویسندگان است و محراب قاسمخانی، سروش صحت، علیرضا ناظر فصیحی و فرخ نعمتی فیلمنامه‌نویسان هستند. در این مجموعه جوان، حمید لولایی، حسن معجونی، نصرا... رادش، شقایق دهقان و سحر دولتشاهی بازی می‌کند.


خلاصه داستان: در سیاره‌ای کوچک در گوشه پرت کهکشان مدتی است، موضوعی فکر اعضای کنفدراسیون راه شیری را به خود مشغول کرده و آن اینکه ساکنان زمین با تخریب محیط‌زیست تعادل کهکشان را به هم زده‌اند. کنفدراسیون چهار مامور خود را به زمین می‌فرستد تا درباره این موجودات عجیب تحقیق کنند. آنها در قالب خانواده در تهران فرود می‌آیند و در خانه یک کله‌پز مستقر می‌شوند.
حاشیه‌ها: نام مجموعه رامبد جوان هنوز مشخص نشده، در حالی که پخش آن از 10 تیرماه سه روز در هفته از شبکه سه شروع می‌شود.
ـ جوان با کارگردانی این مجموعه بعد از «گمگشته» و «نشانی» سومین تجربه مجموعه‌سازی خود را کسب می‌کند.
ـ این مجموعه مانند دیگر تجربه‌های جوان مضمون طنز دارد و انتظار می‌رود با استقبال مخاطبان رو به رو شود.


مجموعه اپیزودیک «خسته‌دلان» به کارگردانی سیروس الوند، نویسندگی محمدهادی کریمی و تهیه‌کنندگی محسن شایانفر مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند.
در این مجموعه داود رشیدی، مسعود رایگان، رامتین خداپناهی، بهرام شامحمدلو، آنا نعمتی، حسین یاری، سیروس ابراهیم‌زاده، کورش تهامی، مونا فرجاد، امیرمحمد زند، پردیس افکاری، سعید پیردوست، ابراهیم آبادی، عارف لرستانی و سیما مطلبی بازی می‌کنند.


خلاصه داستان: در «خسته‌دلان» مسافران سوار قطار می‌شوند و هر یک با سرنوشتی متفاوت داستان را رقم می‌زنند.
حاشیه‌ها: سیروس الوند بعد از ساخت چند فیلم تلویزیونی از جمله «ستاره‌های سوخته» و «مرد» با کارگردانی مجموعه «خسته‌دلان» نخستین تجربه مجموعه‌سازی خود را کسب می‌کند.
ـ تهیه‌کننده این پروژه هشتم مرداد سال 1386 اعلام کرد این مجموعه بر مبنای فیلمنامه مهدی سجاده‌چی به کارگردانی سیروس مقدم ساخته می‌شود و اول دی ماه همان سال خبر تولید این مجموعه را به نویسندگی سعید رحمانی و کارگردانی بهرام بهرامیان داد تا اینکه 27 خرداد سال 1387 اعلام شد سیروس الوند روی صندلی کارگردانی «خسته دلان» می‌نشیند.
ـ این مجموعه قرار بود آذرماه سال ۱۳۸۷ کلید بخورد، اما تولید آن اواسط بهمن‌ماه همان سال به کارگردانی الوند و بر مبنای فیلمنامه محمدهادی کریمی در سکوت خبری کلید خورد.
ـ روابط عمومی پروژه تعدد بازیگران، استفاده از لوکیشن‌های خاص، تنوع قصه و قابلیت‌های اجرایی کار و شخصیت‌های اصلی و فرعی فراوان را از خصوصیات بارز این مجموعه به شمار آورده است.