ایران الگوی جدید دموکراسی در دنیا

لاریجانی، باهنر، توکلی، مطهری و اعضای فراکسیون اقلیت غایبان بزرگ ضیافت احمدی‌نژاد بودند

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: «ایران الگوی جدید دموکراسی در دنیا» شکل گیری نوع جدیدی از دموکراسی که نه از نوع لیبرالی است و نه از نوع کشورهای بلوک شرق با انتخابات ۲۲ خرداد و از بین رفتن جهان دوقطبی تعابیری است که نمایندگان پس از ضیافت پاستور از آن به عنوان ماحصل اظهارات خود با احمدی‌نژاد عنوان می‌کردند. نمایندگان اصولگرای مجلس سه‌شنبه شب گذشته بنا به دعوت محمود احمدی‌نژاد و بدون همراهی رییس و نواب آن به پاستور رفتند تا به ریاست‌جمهوری رسیدن احمدی‌نژاد را به او تبریک بگویند.

این ضیافت که با هماهنگی محمدرضا رحیمی، معاون پارلمانی ریاست جمهوری برپا شده بود، علی لاریجانی، محمدرضا باهنر و محمد حسن ابوترابی‌فرد به همراه احمد توکلی و علی مطهری و اعضای فراکسیون اقلیت از غایبان دیدار احمدی‌نژاد بودند. هرچند برای اولین‌بار نیست که رییس مجلس و باهنر و توکلی مهمانی‌های احمدی‌نژاد را مورد توجه قرار نداده و در آن حضور پیدا نمی‌کنند، ولی جای خالی بزرگان در جشن ریاست‌جمهوری با توجه به اظهارات دو پهلوی لاریجانی و سخنان باهنر که چند روز پیش درباره انتخابات و حوادث آن مطرح شده بود به باور برخی نمایندگانی که نامشان برده نمی‌شود، معنایی خاص داشته و از جنس غیبت آنها در جلسات مشترک مجلس با رییس دولت نهم نیست.

چرا که لاریجانی علاوه بر آن که از حمله به کوی دانشگاه و کوی سبحان ابراز ناراحتی کرده و وزیر کشور را در این حوادث مسوول دانسته بود، تلویحا بی‌طرفی شورای نگهبان را هم در گفت‌وگوی خود با شبکه دو سیما مورد تردید قرار داده بود. باهنر هم پس از مدتی سکوت در قبال آنچه در جریان بعد از انتخابات روی داده بود، بالاخره با حضور در شبکه پنج سیما خواستار ارائه فرصتی برای شنیدن صدای معترضان شده و تلویحا از عملکرد صداوسیما در این‌باره انتقاد کرده بود. علاوه بر غیبت بزرگان اصولگرا در این جشن که گواه عدم استقبال همه اعضای فراکسیون اکثریت از این مهمانی بوده است، اعضای اقلیت هم در این مراسم حضور نداشتند تا احمدی‌نژاد تنها با ۱۰۰ نفر از نمایندگان اصولگرا نتیجه این انتخابات را به یکدیگر تبریک بگویند. در این میان تنها غلامعلی حدادعادل برخلاف غیبتش در مهمانی‌های گذشته در این جلسه حضور یافت تا نشان دهد که دفاعش از احمدی‌نژاد در نخستین روزهای پس از انتخابات در صداوسیما با آن قاطعیت بی‌دلیل نبوده است.

تحرکات آلمان، انگلیس و آمریکا را بدون پاسخ نمی‌گذاریم

به گفته بهروز جعفری نماینده سمیرم و از اعضای اکثریت در این ضیافت، درباره قبل و بعد از انتخابات مطلقا صحبتی نشد و تنها جهانبخش امینی از طرف آقایان و خانم شریعتی از طرف خانم‌ها نتیجه انتخابات را به احمدی‌نژاد تبریک گفتند.

محمود احمدی‌نژاد در این جشن ۱۰۰ نفره که از ساعت ۸ و ۳۰ شب آغاز و تا ۱۱و ۳۰ ادامه داشته است، هم در سخنانی اظهار داشته است که انقلاب اسلامی و انتخابات ۲۲ خرداد انحصار دوقطبی بودن جهان را شکسته است. احمدی‌نژاد همچنین گفته است که انحصار علمی در دنیا در دولت نهم با هسته‌ای شدن و فضایی شدن شکسته شده است.

به گفته جعفری، احمدی‌نژاد تاکید کرده است که نوع جدیدی از دموکراسی با انتخابات ۲۲ خرداد و حضور ۸۵درصدی مردم شکل گرفته است؛ نوعی که نه لیبرال است و نه از نوع دموکراسی در کشورهای بلوک شرق. احمدی‌نژاد در عین حال اظهار داشته است که البته حضور مردم یک رویه معمول بوده است. نتیجه انتخابات هم محصول کمک خدا و توجه به نظام اسلامی بوده است. وی در عین حال تاکید کرده است که در ناآرامی‌های اخیر کشورهایی چون آلمان، انگلیس و آمریکا دخالت داشته‌اند که ملت از موضع قدرت با اینها حرف زدند و علاوه بر این که این تحرکات را بدون پاسخ نمی‌گذاریم، در عین حال گفت‌وگو را هم ادامه می‌دهیم.

احمدی‌نژاد همچنین انتخابات ۲۲ خرداد را نقطه عطف بسیار بلندی در تاریخ انقلاب و بشریت خواند و تاکید کرد که مردم در انتخابات اخیر به عزت، پیشرفت، اقتدار، برادری، همبستگی و عشق به ایران رای دادند.

به گزارش مهر، محمود احمدی‌نژاد دولت و مجلس را همدل و همراه یکدیگر دانست و تصریح کرد: امروز دولت و مجلس یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن پیشرفت و تعالی ایران اسلامی است و بدیهی است تقویت هر چه بیشتر همکاری و هماهنگی بین دو قوه، بستر مناسبی را برای رسیدن به هدف مشترک فراهم می‌آورد. وی ضرورت تسریع در عمران و آبادانی اقصی نقاط کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: ظرفیت و توانمندی ملت ایران بسیار عظیم و ده‌ها برابر آن چیزی است که تاکنون شکوفا شده است، بنابراین باید دست به دست هم به فعالیت‌های خود در راستای اصلاح امور و رفع مشکلات و موانع شتاب دهیم. وی در ادامه اظهارات خود انتخابات ۲۲ خرداد را نقطه عطف بسیار بلندی در تاریخ انقلاب و بشریت دانست و گفت: مردم در انتخابات اخیر به عزت، پیشرفت، اقتدار، برادری، همبستگی و عشق به ایران رای دادند.

احمدی‌نژاد جهانی بودن را از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی دانست و با بیان اینکه انقلاب از ابتدا نظام حاکم بر جهان را به چالش کشیده و به طور پیوسته سیطره استکبار را در هم کوبیده است، اظهار داشت: معتقدم انقلاب اسلامی تاکنون سیطره و انحصار نظام سلطه را در سه بخش سیاسی، علمی و تئوریک در هم شکسته است.

نماینده مشهد اما درباره جلسه گفت: حرکت جمهوری اسلامی راه تازه‌ای برای کشورهای جهان گشوده و الگوی جدیدی از دموکراسی را به دنیا ارائه کرد. جواد آرین‌منش افزود: رییس‌جمهور به تشریح ابعاد مختلف انتخابات و برنامه‌های آینده دولت در سطح کشور پرداخت. وی ادامه داد: رییس‌جمهور در سخنان خود به توطئه‌های استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران و ضرورت حرکت رو به جلوی کشور در عرصه‌های علمی و هسته‌ای تاکید کرد. وی تصریح کرد: رییس‌جمهور در این جلسه به دهه چهارم انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد که در آستانه دهه چهارم انقلاب با توجه به اعتماد و حضور گسترده مردم در عرصه‌های مختلف فرصت خوبی در دستیابی به اهداف بلند نظام و چشم‌انداز روشنی از آینده داریم.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس یادآور شد: احمدی‌نژاد به پیام تبریک سران کشورها در مورد پیروزی وی در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری اشاره کرد که این سران معتقد بودند حرکت جمهوری اسلامی ایران یک راه تازه برای کشورهای جهان گشوده و الگوی جدیدی از دموکراسی و مردم‌سالاری را به دنیا ارائه کرده است. وی گفت: سران کشورهای جهان در پیام‌های تبریک خود به رییس‌جمهور، تاثیرپذیری خود را از انقلاب اسلامی اعلام کرده‌اند.