مخالفت دولت با رسیدگی به انتخابات در مجمع تشخیص

دنیای اقتصاد- حاشیه جلسه هیات وزیران دیروز هم متاثر از دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که به پیروزی محمود احمدی نژاد در این دوره منجر شد، بسیاری از اعضای دولت را بر آن داشت تا به سوالات خبرنگاران در این زمینه پاسخ بگویند. مهم‌ترین اظهار نظر مربوط به واکنش سخنگوی دولت به پیشنهاد حل و فصل مسائل انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. غلامحسین الهام سخنگوی دولت در واکنش به پیشنهاد حل و فصل مسائل انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: هر نوع شکاف در قانون و اصول، بدعتی است که عوارض نامطلوبی دارد.

وی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در میان خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واگذاری حل و فصل مسائل انتخابات به مجمع تشخیص مصلحت بدعت به شمار می‌رود، اظهار کرد: قطعا همین طور است. انتخابات مشکل ویژه‌ای ندارد که نظام حقوقی را بخواهند نقض کنند. سیستم و ساز و کار قانونی ما نو پا نبوده و سی سال عمر دارد. به گزارش ایسنا، الهام با تاکید بر اینکه نظام قانونی کشور کارآمد است، بدعت در قانون را تامین کننده حقوق ملت ندانست. وی تاکید کرد: تجربه حقوقی سیستم ما نیز تجربه‌ نوپایی نیست و دارای قدمتی ۳۰ ساله است، ضمن این‌که نظام قانونی ما نیز نظام کارآمد است و نقصی در آن وجود ندارد و هر نوع شکاف در قانون و نقض اصول بدعتی است که عوارض نامطلوبی در پی دارد که قطعا نتیجه آن تامین حقوق ملت نیست که در این زمینه مقام معظم رهبری نیز تصریح کردند؛ زیر بدعت، تحت هر عنوانی از جمله مصلحت نخواهند رفت و لذا هیچ مصلحتی بالاتر از تمکین به قانون نیست. وزیر دادگستری همچنین از جمع‌آوری مستندات مداخلات کشورهای خارجی در اغتشاشات اخیر برای اقدامات حقوقی بین‌المللی لازم خبر داد و گفت: پس از جمع‌بندی نهایی برای اقدامات حقوقی بین‌المللی تصمیم‌گیری می‌شود که این مساله از جمله فرصت‌هایی است که پیش روی ماست و می‌توان از آن استفاده کرد.

وزیر کشور: نمی‌توان یک راهپیمایی برگزار کرد و وسط آن گفت والسلام

صادق محصولی وزیر کشور نیز در حاشیه‌ جلسه‌ هیات دولت با بیا ن اینکه کسانی که دعوت به راهپیمایی غیرقانونی می‌کنند، باید در برابر حوادث و خون‌های ریخته شده پاسخگو باشند، در پاسخ به پرسشی درباره مباحث مطرح‌شده در مورد نتیجه‌ انتخابات و بحثی که درباره سه‌میلیون رای مطرح می‌شود، گفت: آنچه روشن است این است که ما به مواردی که به صورت مشخص اعلام و ارسال شده، پاسخ مشخصی داده‌ایم. نامه‌ای توسط یکی از نامزدها به وزارت کشور داده شده بود که پاسخ دقیق و شفاف آن را وزارت کشور به آن نامزد داد و در روزنامه‌ها و سایت‌ها منتشر شد.

وزیر کشور ادامه داد: مواردی که مطرح شده و مربوط به وزارت کشور بوده، پاسخ داده شده و در مورد تخلفات هم اگر تخلفی مربوط به قوه‌‌قضائیه باشد باید این قوه رسیدگی کند. محصولی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که مجلس و لاریجانی از وزارت کشور خواسته‌اند گزارشی درباره اغتشاشات اخیر ارائه دهند، گفت: در این جریان‌ها مشاهده کردیم که راهپیمایی به صورت غیرقانونی برگزار می‌شود. چرا باید یک راهپیمایی غیرقانونی صورت بگیرد، آن هم از سوی کسانی که بحث التزام به قانون را مطرح می‌کردند.

وزیر کشور گفت: چرا مردم را به یک راهپیمایی که بدون مجوز است دعوت می‌کنند و در ادامه‌ آن اغتشاش صورت می‌گیرد. ما نمی‌گوییم همه‌ کسانی که در آن راهپیمایی حضور داشتند جزو اغتشاش‌گران هستند؛ ولی مسوولیت آن کسانی که آسیب دیده‌اند، چه جانی و مالی برعهده‌ چه کسانی است؟ کسی است که دعوت به راهپیمایی غیرقانونی می‌کند و افراد اغتشاش‌گر و مزدوران بیگانه نیز از این مسائل سوءاستفاده و اقدام به اغتشاش می‌کنند.

وزیر کشور گفت: نمی‌توان یک راهپیمایی را برگزار کرد و وسط آن گفت والسلام؛ چرا که می‌بینید بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد. وی با بیان این‌که باید همه مسائل را از طریق قانون پی‌گیری کنند، گفت: ما نیز وظیفه‌ خود می‌دانیم در مورد آنچه مطرح می‌شود، اطلاع‌رسانی کنیم.

محصولی در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که گفته می‌شود پنج‌شنبه قرار است تجمعی برگزار شود، گفت: وزارت کشور هیچ مجوزی برای هیچ راهپیمایی‌ای صادر نکرده است.

دستگیری بسیاری از مجریان اغتشاشات اخیر

محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات دیروز در جمع خبرنگاران در حاشیه‌ جلسه‌ دولت حضور یافت و به صورت نسبتا مفصل درباره مسائل اخیر صحبت کرد. به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به پرسشی درباره بمب‌گذاری‌های اخیر اظهار کرد: ‌جریان‌های مختلفی عمدتا وابسته به صهیونیست‌ها و غیرصهیونیست‌ها از اوایل امسال برای یک سلسله انفجارات تا زمان انتخابات برنامه‌ریزی کرده بودند که بحمدالله در دو سه مرحله دستگیر شدند که بخشی از اطلاعات مربوط به آن به اطلاع مردم رسید؛ چنان‌که یکی دو سه مورد آن در دو سه ماه پیش اعلام شد که در اردیبهشت ماه و اوایل خردادماه دستگیر شدند و بمب‌های آنها نیز کشف شد و همه‌ عوامل‌شان دستگیر شدند.

وزیر اطلاعات گفت: ‌اتفاقی که چند روز پیش در حرم امام رخ داد، در ادامه‌ همان قضایا بود، در واقع در ادامه‌ راه کسانی بود که می‌خواستند در حسینیه‌ ارشاد در روز انتخابات بمب‌گذاری کنند و دستگیر شدند، یا همان کسانی که می‌خواستند در چیذر بمب‌گذاری کنند که شناسایی شدند. هم‌چنین گروهی در شرق کشور می‌خواستند اقداماتی انجام دهند تا روز انتخابات که با کمک نیروی انتظامی و سایر نیروهای مستقر در شرق کشور شناسایی و دستگیر شدند.

وی گفت:‌ یک گروه نیز قصد داشت در تبریز در جریان سخنرانی یک کاندیدا اخلال به وجود آورد. متاسفانه عوامل این جریان در یکی از ستادهای آنها نفوذ کردند و تحت عنوان حامیان یک نامزد می‌خواستند جلسه‌ نامزد دیگر را در تبریز به هم بریزند که آن‌ها نیز دستگیر شدند. محسنی اژه‌ای افزود:‌ برخی دیگر نیز که سابقه‌ شرارت داشتند از جمله در جنوب و در اهواز و قصد داشتند اقداماتی انجام دهند که قبل از انجام هر اقدام دیگری شناسایی شدند. وی همچنین شایعه بمب‌گذاری در متروی تهران را رد کرد.

وزیر اطلاعات در پاسخ به این پرسش که این بمب‌گذاری‌ها و ناامنی‌ها چقدر به خارج از کشور مربوط بوده و بیگانگان در آن دخالت داشته‌اند؟ گفت: ناامنی‌ها دو جور است؛ یک سری به صورت برنامه‌ریزی‌شده و نرم است که از دو سال قبل شروع شده بود و ما در مورد آنها اطلاع‌رسانی کردیم و گفتیم کسانی در راستای انقلاب نرم و مخملی دستگیر شدند که در مورد آن‌ها در یکی از جلسات توضیح دادم.

وی گفت:‌ علاوه بر این که عده‌ای مساله‌ اغتشاشات را به صورت نرم پیگیری می‌کنند که عمدتا غربی‌ها و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها این مساله را دنبال و حمایت می‌کنند، در این چند ماه اخیر به ویژه چند هفته قبل از انتخابات گروه‌های تابلودار ضدانقلاب وارد شدند که برخی عوامل آن‌ها در اغتشاشات اخیر بازداشت شدند. شما نیز برخی از آنها را از طریق رسانه‌ ملی دیدید.

محسنی اژه‌ای ادامه داد:‌ کسانی که این اغتشاشات را سازماندهی می‌کردند در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کردند و مجریان اغتشاشات بسیاری از آن‌ها دستگیر شدند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خبرنگاران خارجی نیز در این ارتباط دستگیر شده‌اند، گفت: یکی دو نفر که تحت عنوان جمع‌آوری اطلاعات پنهان، اقداماتی انجام می‌دادند دستگیر شده‌اند، نه به عنوان خبرنگار که یک نفر آنها دستگیر شده و یک نفر آنها وسایلش ضبط و جمع شده و قرار است در موردشان تحقیق شود.

اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که مجموعا چند نفر در این حوادث دستگیر شده‌اند، گفت: برخی دستگیری‌ها، ‌دستگیری‌های کف خیابانی است که در روز اغتشاش انجام شده و ممکن است بسیاری از آنها همان روز و فردا آزاد شوند؛ بنابراین دستگیری‌ها دو دسته هستند؛ یک دسته کسانی هستند که فریب خورد‌ه‌اند و ممکن است برخی نیز به خیابان آمده باشند که صف آنها از صف ضد انقلاب و اغتشاش‌گران جدا باشد، ولی احیانا دستگیر شده‌اند. در این مورد ممکن است در آن روز دستگیری‌ها زیاد باشد، ولی تعداد زیادی از آن‌ها همان روز یا فردای آن روز آزاد می‌شوند؛ اما عده‌ای نیز هستند که فرماندهی دارند و در واقع اغتشاشات را فرماندهی می‌کنند و کاملا برای آتش زدن، تخریب و اقدامات ضدامنیتی به صورت تشکیلاتی عمل می‌کنند که توسط نیروهای انتظامی و وزارت اطلاعات شناسایی شده‌اند و تعدادشان زیاد نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از وابستگان به کاندیداها کسی دستگیر شده است، نیز گفت: منظور از وابستگان به کاندیداها چیست؟ خبرنگاران گفتند منظور این است که در ستادهای آنها مشغول به کار بودند.

اژه‌ای گفت: بله. اگر منظور از وابستگی این باشد تعدادی از آنها که حتی بعضا جزء اصلی این ستادها بودند دستگیر شده‌اند.

وزیر اطلاعات همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی اعضای ستادهای کاندیداها به انگلستان رفت و آمد داشته‌اند و در آستانه انتخابات از انگلیس آمده‌اند و اکنون در آستانه‌ بازگشت هستند، آیا از این افراد نیز کسی دستگیر شده است ؟ گفت: یکی از کشورهایی که در این زمینه متاسفانه علیه کشور ما تبلیغات سنگینی انجام داد و علاوه بر تبلیغات، یک سلسله کارها بر خلاف ضوابط دیپلماتیک توسط نیروهایی که در داخل کشور و همانجا داشت، انجام داد، انگلیس بود. شما دیدید که بی‌بی‌سی فارسی نیز چه اقداماتی انجام داد. وی گفت:‌ افرادی نیز دستگیر شدند که با پاسپورت انگلیسی بودند و در اغتشاشات اخیر نیز بی‌نقش نبودند.