تنش در روابط ایران و اروپا

متکی اخراج دو دیپلمات انگلیسی را تائید کرد

دنیای اقتصاد- همزمان با اخراج دو دیپلمات انگلیسی از ایران، سه کشور اروپایی فرانسه، فنلاند و سوئد سفیران ایران در پایتخت‌های خود را احضار کردند. در تحولی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است، دولت انگلیس نیز در یک اقدام تقابلی دو تن از دیپلمات‌های ایرانی مقیم لندن را از این کشور اخراج کرده است. دیروز منوچهر متکی، وزیر خارجه در حاشیه هیات دولت اخراج دبیران سفارت انگلیس در تهران را تایید کرد. به گفته متکی اسامی آن‌ها توسط وزارت خارجه اعلام خواهد شد. وی همچنین درباره احتمال اخراج سفیران اروپایی از تهران گفت: هر تصمیمی اتخاذ شود، به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.

وزیر خارجه درباره اینکه کدام کشورها در اغتشاشات اخیر‌جمهوری اسلامی ایران دخالت داشتند، اظهار کرد: پاسخ آن را از مقامات اطلاعاتی و امنیتی بگیرید.

متکی اوایل هفته جاری در جمع سفیران کشور‌های مقیم تهران انگلیس را به مداخله در امور ایران متهم کرده بود. وزیر خارجه در حالی اخراج دو تن از دیپلمات‌های انگلیس را تایید کرده است که روز سه‌شنبه سه کشور اروپایی سفیران ایران را به وزارت خارجه خود احضار کردند.

فرانسه روز سه‌شنبه سفیر ایران را برای دومین بار طی روز‌های اخیر احضار کرد تا آنچه را که از آن به عنوان نگرانی‌های خود در مورد انتخابات مورد مناقشه ریاست‌جمهوری ایران و «سرکوب بی‌رحمانه» تظاهرکنندگان می‌خواند، منتقل و اعتراض کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه یک مقام ارشد این وزارتخانه ضمن ابراز «نگرانی شدید نسبت به تحولات ایران» بار دیگر تقاضا کرد که از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران رفع ابهام شود.

فردریک دساگنو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با ادعای سرکوب بی‌رحمانه تظاهرات‌کنندگان، این ادعا را محکوم کرد.

سیدمهدی میرابوطالبی‌، سفیر ایران در فرانسه دوشنبه هفته گذشته نیز در ارتباط با انتخابات از سوی وزارت خارجه فرانسه احضار شده بود.

از سوی دیگر فنلاند نیز روز سه‌شنبه با طرح ادعای نگرانی نسبت به خشونت‌های پس از انتخابات و درخواست بازشماری آرا، سفیر ایران را احضار کرد.

الکساندر استاب وزیر خارجه فنلاند به رضا نظرآهاری گفته است که «فنلاند قویا استفاده مقام‌ها از خشونت» علیه تظاهرات‌کنندگان را محکوم می‌کند و باید به دلیل ادعای تخلف آرا بازشماری شود.

این پیام یک روز پس از آن منتقل شد که دولت چک که هم‌اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد سفیر ایران در پراگ را احضار کرد و از سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواست چنین کنند.

روز سه‌شنبه همچنین سوئد سفیر ایران در استکهلم را احضار کرد تا اظهارات مشابهی را منتقل کند و سوئیس نیز از ایران خواست در برابر تظاهرکنندگان از خود خویشتن‌داری نشان دهد.

میشل کالمی-ری، وزیر خارجه سوئیس در شهر برن به خبرنگاران گفت که کشورش تا این لحظه عمدا از صدور بیانیه علنی خودداری می‌کرد تا موقعیت مخالفان در ایران را تضعیف نکند و همچنین به این علت که سوئیس نماینده منافع آمریکا در ایران است.

خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این روز خشونت‌ها علیه معترضان ایرانی را محکوم کرد، اما گفت: اتحادیه اروپا در تغییر این وضع ناتوان است.

این در حالی است که کاخ سفید نیز روز سه‌شنبه گفت که تظاهرات پس از انتخابات در ایران نقطه آغاز تغییر در این کشور است.

رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید گفت: فکر می‌کنم جهان در حال نظاره است. فکر می‌کنم (معترضین)دستاوردی داشته‌اند و باعث جلب توجه به آنچه در ایران می‌گذرد، شده‌اند.

او افزود: من کاملا فکر می‌کنم که ما شاهد شروع تغییر در ایران هستیم.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده نیز سه‌شنبه گفته است که کشورش و جامعه جهانی از خشونت به کار گرفته شده برای سرکوب معترضان در ایران «وحشت‌زده و منزجر» شده است.

اوباما که در یک جلسه مطبوعاتی در واشنگتن صحبت می‌کرد، «ارعاب، ضرب و شتم و بازداشت‌های چند روز گذشته» در ایران را محکوم کرد.

اما روسیه بدون موضعگیری در مورد خشونت‌ها گفته است که نتایج انتخابات را می‌پذیرد.وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه گفته بود اختلاف‌هایی که پس از انتخابات بروز کرده باید در پیروی دقیق از قانون اساسی و قوانین این کشور حل شود و آن را «مساله داخلی ایران» دانسته بود.

رایزنی‌های آمریکا درباره ایران

در تحولی دیگر، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در تماس‌های تلفنی جداگانه با همتایان خود از انگلیس، آلمان و فرانسه تحولات ایران را با آنها مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، ایان کلی سخنگوی کاخ سفید گفت: کلینتون در این گفت‌وگوی تلفنی با برنار کوشنر، دیوید میلی باند و فرانک والتر اشتاین مایر تحولات مربوط به اوضاع داخلی ایران و مواضع فی‌مابین در قبال آن را مورد بررسی قرار داد.

وی جزئیات بیشتری از این مکالمه تلفنی ارائه نداد، اما گفته می‌شود که با توجه به فشار‌ جمهوری‌خواهان به باراک اوباما برای اتخاذ موضعی سخت‌تر و مداخله‌جویانه‌تر در قبال ایران مانند اتحادیه اروپا، این گفت‌وگوها در راستای نوعی وحدت مواضع بوده است.

در همین حال، وزیر دفاع آمریکا نیز با هدف تحریک کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس علیه ایران، خواستار کمک این کشورها به عراق در مقابل آنچه بلندپروازی تهران نامید، شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس در اظهارات خود ضمن تکرار ادعای دخالت ایران در امور عراق گفت: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیاز دارند تا مانع از آن شوند که ایران در عراق اقدام به بی‌ثباتی کند.وی که در جمع مقام‌های دفاعی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در واشنگتن صحبت می‌کرد، همچنین مدعی شد: پذیرش عراق از سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به مهار جاه‌طلبی‌ها و بلند پروازی‌های ایران کمک می‌کند.وی با هدف فرافکنی درباره ناکامی‌های کشورش در عراق، ایران را متهم به کمک به گروه‌هایی در عراق کرد که به دولت عراق حمله می‌کنند. وزیر دفاع آمریکا در ادامه در سخنانی غیر مستند گفت: ایران گروه‌ها را آموزش داده و برای آنها تجهیزاتی را فراهم می‌آورد و در تلاش است تا با حمله به نیروهای امنیتی و موسسات دولتی عراق و مقامات این کشور دولت منتخب عراق را بی‌ثبات کند.

این مقام آمریکایی از آمادگی کشورش برای کمک به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای مقابله با آنچه که وی از آن به تهدید ایران یاد کرد خبر داد، اما در عین حال بر اهمیت همکاری دولت‌های منطقه با عراق تاکید کرد.

وی خطاب به مقام‌های این کشورها گفت: همان طور که قبلا گفتم مردم عراق خواهان آن هستند تا با شما هم‌پیمان و شریک باشند.

گیتس همچنین به نگرانی کشورهای منطقه از گفت‌وگوهای آمریکا با ایران اشاره و تاکید کرد: در حین اینکه واشنگتن با تهران گفت‌وگو می‌کند ما بر آن هستیم تا منافع هم‌پیمانان منطقه‌ای خود را هم در نظر داشته باشیم.

وی همچنین درگیری‌های مربوط به انتخابات را مساله داخلی ایران توصیف کرد و گفت: ما هم مانند شما از ناآرامی‌ها و نتایج این انتخابات نگرانیم، اما به‌رغم این درگیری‌ها نتایج انتخابات باید در داخل ایران حل و فصل شود. ما معتقدیم که ایرانی‌ها می‌توانند و شایسته آن هستند تا صدای خود را برسانند.