دنیای اقتصاد- جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به دلیل دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری زودتر از همیشه به پایان رسید، اما نمایندگان در فرصت ۲ ساعته این جلسه، بررسی طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی را آغاز کردند. اگرچه بررسی کلیات این طرح آغاز شد؛ اما رای‌گیری در مورد کلیات آن و بررسی جزئیات این طرح انجام نشد و به جلسات هفته آتی مجلس موکول شد. یک فوریت طرح «اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی» که به منظور سازمان‌دهی معافیت‌ها و نحوه مشمولیت‌های مشمولان نظام وظیفه عمومی از سوی ۳۷ نفر از نمایندگان تهیه شده بود، مهرماه سال گذشته به تصویب نمایندگان رسیده بود.

کاهش مدت خدمت سربازی دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی، ضابطه‌مند شدن معافیت‌ها (اعم از معافیت تحصیلی، پزشکی و کفالت) و نحوه اعزام مشمولین و وضع قوانین جدید برای غایبین از جمله ویژگی‌های این طرح است.

«محمدجواد ابطحی» نماینده خمینی‌شهر در مخالفت با کلیات این طرح، تاکید کرد که بهتر است به جای تاکید و توسعه خدمت وظیفه عمومی، قانونی برای ایجاد ارتش حرفه‌ای تدوین شود. این عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها تاکید کرد: نظام وظیفه اجباری از دوره ناپلئون بناپارت در کشور ما آغاز شد و در حال حاضر که همه کشورها به سمت ایجاد ارتش حرفه‌ای حرکت کرده‌اند، ما هنوز به سیستم نظام وظیفه اجباری می‌اندیشیم و می‌خواهیم قوانین مربوط به آن را به روز کنیم. ابطحی با برشمردن مزایای ایجاد ارتش حرفه‌ای در مقایسه با خدمت وظیفه عمومی، گفت: در حال حاضر ۱۰۹ کشور ارتش حرفه‌ای دارند و بقیه کشورها نیز به سمت ایجاد چنین ارتش‌هایی حرکت می‌کنند. در حالی که ایران جزو ۱۳ کشوری است که ارتش اجباری دارد. وی گفت: می‌توان در زمان جنگ، آموزش نظامی را برای عموم اجباری کرد؛ اما در حال حاضر خدمت سربازی موجب هدر رفتن عمر جوانان می‌شود.

«علی‌اصغر یوسف‌نژاد» نماینده ساری نیز در بیان دلایل موافقت خود با کلیات این طرح تاکید کرد: اگرچه ایجاد ارتش حرفه‌ای و جایگزینی آن به جای خدمت وظیفه عمومی محاسنی دارد؛ اما تا زمان تدوین قانون مربوط به آن، بهتر است شیوه کنونی اعزام مشمولین به خدمت وظیفه اجباری اصلاح شود.