حمایت روسیه در گروه هشت از ایران

در حالی که روسیه انتخابات ایران را «تمرین دموکراسی» می‌خواند، گروه هشت در خصوص چگونگی پرداختن به مساله‌ ایران دچار اختلاف شده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: کشورهای غربی در نشست وزیران خارجه‌ گروه هشت در ایتالیا برای به کارگیری عبارات و لحن تند در بیانیه‌ای در رابطه با ایران اعمال فشار می‌کنند.

فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه‌ ایتالیا

در حالی که تاکید می‌کند روندهای انتخاباتی یک موضوع داخلی ایران است، خواستار محکوم کردن وقایع اخیر در ایران است.

وی گفت: ما (جامعه‌ بین‌المللی) نمی‌توانیم آرا را بازشماری کنیم. انتظار می‌رود این بیانیه روز جمعه منتشر شود.

در عین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه اعلام کرده است که روسیه حاضر نیست در بیانیه‌ای که مدیریت انتخابات در ایران را محکوم کند بپیوندد. وی به خبرنگاران گفت: هیچکس قصد ندارد روند انتخابات را محکوم کند؛ زیرا این یک تمرین برای دموکراسی است.

لاوروف همچنین پس از نشستی با فراتینی گفت: توافق کردیم زبانی را به کار بگیریم که به ما اجازه دهد بر وظیفه‌ اصلی یعنی حرکت به سوی حل مسائل مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران حرکت کنیم. وی افزود: به انزوا کشاندن ایران غلط است. تعامل واژه‌ای کلیدی است.

موریزیو ماساری، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ایتالیا نیز گفت که گروه هشت در خصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کند و در عین حال می‌افزاید که «ما می‌خواهیم تا آنجا که ممکن باشد فضای گفت‌وگو را حفظ کنیم.»

براساس این گزارش، مسائل اخیر ایران بر نشست گروه هشت که باید به موضوع ثبات افغانستان و دنبال کردن طرح خاورمیانه متمرکز شود، سایه انداخته است.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، فراتینی گفت: ایران در یک نقطه‌ عطف قرار دارد. این کشور اکنون باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد در را برای گفت‌وگو با جامعه‌ بین‌المللی باز نگهدارد یا خیر.

در عین حال برنارد کوشنه، وزیر خارجه‌ فرانسه پیش از ترک پاریس گفته بود که گروه (هشت) برای محکوم کردن رویدادهای ایران توافق کاملی ندارد، اما به بیانیه‌ای قاطع در این رابطه نیاز است. وی افزود: در نشست گروه هشت ما متنی را به کار می‌گیریم که اکنون در حال بررسی است و همه با محکوم کردن موافق نیستند، اما ما در تریست به بیانیه‌ای قاطع نیاز داریم و این کار را انجام خواهیم داد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه‌ آلمان نیز روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که کشورهای صنعتی گروه هشت جبهه‌ واحدی را در برابر ایران نشان دهند.

وی گفت: روسیه تا به امروز ترجیح داده است که در مسائلی که مسائل داخلی ایران در نظر گرفته می‌شود، دخالت نکند.

بنتیا فرور والدنر، کمیسیونر روابط خارجی اتحادیه‌ اروپا نیز در خصوص عدم حضور ایران در نشست ایتالیا، گفت: فکر می‌کنم این فرصتی از دست رفته برای دولت ایران است.

والدنر افزود: ما نمی‌خواهیم در امور داخلی ایران دخالت کنیم، اما فکر می‌کنم شاهد آن باشیم که آنها گفت‌وگو کنند و این اوضاع بسیار مشکل را حل کنند.

همچنین وزیر خارجه روسیه گفت‌: در حل اوضاع به‌وجود آمده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، به‌ هیچ ‌عنوان نقض قوانین دیده نمی‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، سرگئی لاوروف طی کنفرانسی مطبوعاتی در پایان مذاکرات خود با وزیر خارجه این کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رویدادهای اخیر در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: یقین داریم که همه مسائلی که در رابطه با انتخابات برگزار شده به‌وجود می‌آیند، باید بر اساس قوانین ایران و بر اساس روندهایی که طبق این قوانین در نظر گرفته شده‌اند، حل شوند و آنطور که من متوجه شده‌ام دقیقا نیز همین رویه پیش گرفته می‌شود. وی در عین‌حال خواستار حفظ تمامی تدابیر لازم برای حفظ جان مردم شد.