درخواست از ‌هاشمی‌ برای موضع‌گیری انتخاباتی

عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: اعضای هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و روسای برخی کمیته‌های این کمیسیون با چهره‌های شاخص نظام از جمله‌‌هاشمی‌رفسنجانی دیدار داشته‌اند و مراتب اعتراض و تذکرهای خود را نسبت به نوع اتخاذ مواضع میرحسین موسوی بیان داشته و از‌ هاشمی‌رفسنجانی هم خواستند تا در جهت حمایت از مقام معظم رهبری و نظام بیانیه‌ای صادر کند و زودتر موضع خود را نسبت به انتخابات و حوادث پس از آن روشن کند. علاء‌الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی به همراه سبحانی‌نیا، نایب رییس اول کمیسیون، کوثری، نایب رییس دوم کمیسیون، کرمی، رییس کمیته دفاعی، سروری، رییس کمیته امنیت، جلالی و الهیان، عضو هیات رییسه کمیسیون که از حامیان دولت در مجلس محسوب می‌شوند، در این دیدارها حضور داشتند. نتایج این دیدارها قرار است به اطلاع احمدی‌نژاد و مقام معظم رهبری و بعدا لاریجانی برسد و سپس در جلسه غیرعلنی مجلس که احتمالا در یکی از روزهای هفته جاری خواهد بود قرائت شود. همچنین ملاقات با جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و ‌هاشمی‌شاهرودی، رییس قوه قضائیه نیز در دستور کار این کمیته قرار دارد. به گفته نماینده‌ای که نامش ذکر نمی‌شود این دیدارها با جهت گوشزد کردن برخی نکات به میرحسین موسوی بوده تا وی از این طریق در مواضع خود تجدیدنظر کند و به باور نمایندگان دیدار‌کننده از اتخاذ مواضعی که به تشدید فضای کنونی کمک می‌کند، خودداری کند. به گفته این نماینده، اقدامات کمیته حقیقت‌یاب مجلس که با دستور لاریجانی برای بررسی حوادث کوی دانشگاه و مجتمع سبحان تشکیل شده کافی به نظر نمی‌رسیده است و از این رو این اعضای کمیسیون امنیت تصمیم گرفته‌اند تا برای حفظ امنیت داخلی بر اساس وظایف این کمیسیون راسا وارد ماجرا شوند. نمایندگان حامی‌دولت در مجلس اقدامات و مواضع دو پهلوی لاریجانی را درباره انتخابات و حوادث اخیر و نیز تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را نپسندیده و نسبت به آن اعتراض‌های شدیدی را ابراز داشته‌اند. اما علاوه بر دیدار این عده از نمایندگان، به گفته محمد کرمی‌راد از اعضای کمیسیون امنیت محمود ‌هاشمی‌شاهرودی، رییس قوه قضائیه دوشنبه شب هفته گذشته نیز شخصا دیدارهایی را با میرحسین موسوی و ‌هاشمی‌رفسنجانی داشته است و به میرحسین وعده داده است که رسیدگی به موارد اعتراضی او را پیگیری کند.

این نمایندگان همچنین در دیدار‌های صورت گرفته از تاکید موسوی بر بروز تقلب در انتخابات ۲۲ خرداد و تقاضایش مبنی بر ابطال انتخابات سخن گفته و ضمن ابراز تاسف از این موضع موسوی به او خاطرنشان کردند که خود را در وضعیتی قرار ندهد که نتواند پاسخگو باشد.

نمایندگان دیدارکننده حامی‌ دولت علاوه براین از اعتراض مهدی کروبی به نتایج انتخابات و شکل اجرای آن خبر داده و تاکید کردند که به ‌هاشمی‌گفته‌اند که زودتر وارد مساله شده و معضل موجود را حل کند تا این گونه نباشد که دشمنان داخلی و خارجی تصور کنند ایشان نسبت به این مساله بی‌تفاوت هستند. به اعتقاد نمایندگان دیدار‌کننده با موسوی پس از سخنان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه اصرار موسوی بر ابطال انتخابات نباید تکرار می‌شد.

موسوی قصد دارد با مردم صحبت کند

در همین باره اسماعیل کوثری، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با «ایلنا»، با بیان اینکه پس از سخنان مقام معظم رهبری انتظار می‌رفت که کاندیداها در چارچوب قانون به بررسی اعتراضات خود بپردازند، درباره دیدارهای صورت گرفته اظهار داشت: اما متاسفانه چنین نشد و کمیسیون امنیت ملی بنا بر انجام وظیفه ذاتی خود به منظور برقراری امنیت در کشور وارد مساله انتخابات شد تا با نظارت و پیگیری بیشتر به ریشه‌یابی این مساله بپردازد. به گفته وی، هیات منتخب کمیسیون امنیت ملی پس از انجام سلسله دیدارهایی با نامزدهای معترض و برخی چهره‌های سیاسی کشور گزارشی تهیه کرده و راه‌حل‌های خود برای رفع مسائل موجود را تقدیم رییس مجلس و دیگر مسوولان مربوطه در وزارت کشور، شورای نگهبان و مراجع بالاتر ارائه خواهد داد.

وی در تشریح دیدار اعضای این کمیسیون با میرحسین موسوی به تاکید وی بر بروز تقلب در انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان همچنان خواستار ابطال انتخابات هستند؛ اما ما به وی گفتیم که این گونه که شما فکر می‌کنید نیست و باید از راه‌حل‌های قانونی به بررسی مطالبات خود بپردازید؛ اما متاسفانه بر اساس اخباری که به ایشان ارائه شده است تصوری غیر از این دارد.

کوثری با بیان اینکه موسوی قصد دارد با مردم صحبت کند تا آنها را نسبت به مسائل موجود توجیه کند، افزود: وی در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی گفت که تجمع‌های اخیر از سوی وی برگزار نشده؛ اما ما به او گفتیم که بیانیه‌های او مردم را به اغتشاش دعوت کرده است.

کروبی گفت به زودی تصمیم خود را می‌گیرد

کوثری همچنین با اشاره به دیدار اعضای این کمیسیون با مهدی کروبی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار و ارقامی که در اختیار داشتیم به آقای کروبی گفتیم که بهتر است اعتراض خود را از مجاری قانونی پیگیری کنند. آقای کروبی هم با بیان اینکه فرمایش‌های مقام معظم رهبری را قبول دارند، اعلام کردند که تا حدی پاسخ سوالات خود را گرفته‌اند و تصمیم نهایی خود را به زودی اخذ خواهند کرد.

موسوی معتقد به حل مسائل از طریق قانون است

همچنین رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دیدار هیات‌رییسه این کمیسیون با مهدی کروبی چنین گفت: کروبی ضمن این که نسبت به انتخابات مطالب زیادی داشت، از جمله این که بسیاری از نتایج اعلام شده را قبول ندارد و عنوان ابطال را هم عنوان کرد؛ اما معتقد بود که بحث اجرای انتخابات اشکال دارد، حتی وی نسبت به شورای نگهبان هم مطالب منفی عنوان نکرد.

نماینده بروجرد در خصوص نظرات‌هاشمی رفسنجانی و میر‌حسین موسوی نیز گفت: آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی هم همین دغدغه را داشت و این اقدام کمیسیون را بسیار تحسین کرد و بر ادامه این راه و ادامه پیگیری‌ها تاکید داشت و علاقه‌مند بود که نقش خود را به‌عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته‌ نظام هم به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری و هم‌چنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ایفا کند. به گفته وی، موسوی هم بر این نکته چند بار تاکید کرد که جایگاه مقام معظم رهبری در نظام یک جایگاه محوری است و تاکید داشت از گذشته‌های دور هم با ایشان آشنایی خانوادگی داشته و هم به ایشان علاقه‌مند است، منتهی معتقد بود که این انتخابات صحیح انجام نشده است و به همین دلیل نظر به ابطال انتخابات داشت.

بروجردی افزود: میرحسین موسوی معتقد بود طبیعی است جایگاهی که باید در نهایت این مساله را دنبال کند، مجاری قانونی نظام است و آنها هم باید نظر نهایی خود را بدهند. به گفته رییس کمیسیون امنیت مجلس، موسوی عنوان کرد البته نظر بنده به عنوان یک شخص، همین مساله عدم پذیرش و ابطال انتخابات است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس درخصوص جمع‌بندی این ملاقات‌ها در کمیسیون گفت: هیات رییسه کمیسیون این کار را انجام می‌دهد و به عنوان یک وظیفه ملی، دینی و قانونی این موضوع توسط کمیسیون امنیت ملی ادامه می‌یابد و رایزنی‌ها با افراد دیگر و در صورت نیاز با افرادی که یک‌بار با آنها ملاقات صورت گرفته، ادامه خواهد داشت و بعد از جمع‌بندی نتایج از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.