چراغ سبز معاون اوباما به اسرائیل

جو بایدن: تل‌آویو در واکنش به ایران مستقل است

دنیای اقتصاد- در حالی که تنها سه روز از فاش شدن خبر گذر زیردریایی‌های اسرائیل از کانال سوئز و نزدیک شدن آنها به آب‌های ایران می‌گذرد، معاون رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که تل‌آویو در واکنش به ایران مستقل است. این اظهار نظر در شرایطی صورت گرفته است که تا پیش از این، دولت آمریکا حتی در دوران زمامداری جورج بوش بر کاخ سفید رژیم اسرائیل را از اقدام نظامی علیه ایران باز داشته است؛ اما این تنها یک روی سکه سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است؛ چرا که اوباما رییس‌جمهور آمریکا تاکنون و طی ماه‌های گذشته همواره بر گفت‌وگو با مقام‌های تهران تاکید کرده است. وی که برای نزدیک سازی سیاست‌های آمریکا و روسیه به مسکو سفر کرده است، در تلاش است تا دیدگاه‌های روسیه و در پی آن چین را با دیدگاه آمریکا در قبال ایران همسو کند. اوباما پیش از سفر به مسکو نیز تاکید کرده که باب مذاکره با ایران باز است؛ این در حالی است که جو بایدن معاون رییس‌جمهور آمریکا گفته است: تل‌آویو خود می‌تواند تعیین کند که نفعش در چه چیزی است و در مورد ایران چه تصمیمی باید بگیرد.

بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گفت: تل آویو حق دارد درباره هرگونه تهدیدی که از جانب ایران احساس کند، بدون توافق با آمریکا و به شکل مستقل واکنش نشان دهد.

بایدن افزود: ایالات متحده نمی‌تواند به کشور دیگری دیکته کند که چه بکند و چه نکند.

وی بر تعهد آمریکا به مذاکره اتمی با ایران در چارچوب گروه ۱+۵ تاکید کرد؛ اما گفت: آمریکا نمی‌تواند مانع از این شود که اسرائیل مسیر دیگری در برابر ایران انتخاب کند.

معاون رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: با وجود حوادث اخیر در ایران، آمریکا همچنان تمایل به مذاکره اتمی با دولت ایران دارد.

وی گفت: اگر ایران بخواهد وارد مذاکرات بین‌المللی شود، آمریکا در کنار اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان، با دولت ایران مذاکره خواهد کرد.

بایدن تاکید کرد که خط‌مشی مذاکره اتمی با ایران نه فقط مطابق با منافع ملی آمریکا است، بلکه به نفع رژیم صهیونیستی و کل دنیا است. اگر ایران به مشوق‌های ارائه شده توسط کشورهای قدرتمند در ازای تعلیق فعالیت‌های اتمی‌اش پاسخ مثبت دهد، هیچ کشوری نمی‌تواند مانع استراتژی آمریکا برای مذاکره با ایران شود.

با این وجود مایک مولن، رییس ستاد مشترک آمریکا روز یکشنبه گفت: هرگونه ضربه به ایران به شدت متزلزل کننده خواهد بود و عواقب غیرقابل پیش‌بینی در پی خواهد داشت.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا عواقب ماجراجویی و حمله به ایران را فاجعه بار توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دریادار مولن در مصاحبه‌ای کوتاه با شبکه خبری سی بی اس با فرافکنی درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: هم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و هم حمله آمریکا به تهران، هر دو عواقب خطرناکی به دنبال خواهند داشت. هر دو این وضعیت‌ها حقیقتا پیامدهای بدی خواهند داشت.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: آمریکا در برابر برنامه هسته‌ای ایران «پنجره ( رویکرد ) محدودی» دارد که با استفاده از آن می‌تواند با تهدید هسته‌ای ایران مقابله کند.

وی در حالی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز هسته‌ای ایران فرافکنی می‌کند که یوکیا آمانو روز جمعه بعد از انتخاب شدن به عنوان مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صراحت اعلام کرد: آژانس هیچ مدرکی را مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در دست ندارد.

رژیم‌صهیونیستی تاکنون در مورد گفته‌های جو بایدن اظهار نظر نکرده است؛ اما خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که تل‌آویو به‌زودی بیانیه‌ای در این باره صادر خواهد کرد.

تل‌آویو، تهران را به تلاش برای تولید سلاح اتمی متهم کرده و آن را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌خواند.

ایران بارها این اتهام را رد کرده و تاکید کرده است که تنها برای تولید انرژی برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد. در این میان، مقام‌های رژیم اسرائیل پس از روی کارآمدن اوباما به عنوان رییس‌جمهور آمریکا همواره نسبت به تمایل دولت اوباما به گفت‌و‌گو با ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. به تازگی نیز وزیر صنعت و بازرگانی اسرائیل با اعلام این که از موضع‌گیری واشنگتن در قبال برنامه هسته‌ای ایران نگران است، گفته است که سیاست جامعه بین‌الملل در برابر تهران به اندازه کافی محکم نبوده است. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنیامین بن الیزه، وزیر صنعت و بازرگانی اسرائیل با تکرار برخی ادعاها درباره نظامی بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت: موضع نرم واشنگتن در برابر تهران چندان اطمینان‌بخش نیست. جامعه بین‌الملل سیاستی دوگانه در پیش گرفته است، در آغاز روز قطعنامه‌های سازمان ملل تصویب می‌شود و همان شب هزاران شرکت اروپایی با ایران تجارت می‌کنند و در همین‌ حال محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور این کشور به ما می‌خندد.

اوباما: باب مذاکره باز است

باراک اوباما تاکید کرد: به تعامل با ایران به رغم رویدادهای اخیر در این کشور ادامه خواهد داد. وی همچنین گفت: هدف از استقرار سپر موشکی در اروپا ایران و نه روسیه است.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه‌ نوایا گزتا اظهار کرد: هدف از استقرار سپر موشکی در اروپا مقابله با ایران است و روسیه نباید بابت آن نگران باشد.

بنابر گزارش خبرگزاری هند و آسیا، اوباما با متهم کردن ایران به دنبال کردن برنامه هسته‌ای نظامی گفت: واشنگتن درصدد ایجاد سپر موشکی در اروپا برای حفاظت از آمریکا و اروپا در برابر موشک‌های بالستیک ایرانی است که به کلاهک‌های هسته‌ای مجهز باشد.

وی افزود: آمریکا به دنبال ایجاد تیم دفاعی در برابر حمله‌ احتمالی روسیه نیست و نخواهد بود و چنین استدلالی میراث دوره‌ جنگ سرد است.

اوباما در خصوص طرح‌هایی برای استقرار ۱۰ موشک رهگیر در لهستان و یک رادار در جمهوری چک تا سال ۲۰۱۳ با ورشو و پراگ توافق کرده است. آمریکا می‌گوید که به این تجهیزات دفاعی برای مقابله با حملات احتمالی کشورهای شرور نیاز است. روسیه با چنین طرحی مخالفت کرده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود و توازن قدرت در اروپا می‌داند.

از سوی دیگر روزنامه‌ نیویورک تایمز نیز به نقل از اوباما که یک روز پیش از ترک واشنگتن به قصد مسکو با این روزنامه مصاحبه می‌کرد، نوشت: اوباما «نگرانی‌های جدی» در خصوص آنچه «دستگیری و ارعاب مقامات اپوزسیون ایران» خوانده شده است، دارد و تاکید کرد که این مسائل در را به روی مذاکرات با دولت ایران نمی‌بندد.

اوباما افزود: ما در عدم تولید تسلیحات هسته‌ای در ایران و عدم صدور تروریسم یک سری منافع ملی تثبیت شده داریم و راهی را برای پیوستن دوباره‌ ایران به جامعه‌ بین‌المللی پیشنهاد کرده‌ایم.

بنابراین گزارش، مشاوران برجسته‌ اوباما مدعی‌اند که پیش از انتخابات ایران علامت‌هایی را از طریق کانال‌های پشتی از ایران دریافت کرده بودند مبنی بر این که این کشور در تابستان سال جاری به پیشنهادهای اوباما پاسخ خواهد داد.

بنابر این گزارش، دولت اوباما در عین حال خود را برای دو امکان متفاوت آماده کرده است که در یکی مقامات ایران با پذیرش پیشنهاد اوباما برای گفت‌وگو در حدود دوباره به دست آوردن مشروعیت از جانب دولت آمریکا برای دولتی هستند که اوباما اقداماتش را سرزنش کرده است و در موقعیت دیگر ایران مذاکرات را نمی‌پذیرد.

اوباما در ماه مه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود که اگر پیشرفتی در مساله‌ هسته‌ای ایران تا پایان سال‌جاری میلادی حاصل نشود، این دولت به سوی گام‌های دیگری از جمله تحریم گام بر خواهد داشت.

وی در حالی که روز یکشنبه خود را برای سفر به مسکو آماده می‌کرد، گفت: آمریکا اکنون اهرم بیشتری برای تحت فشار گذاشتن ایران دارد؛ زیرا در واداشتن کشورهایی نظیر روسیه و چین به بررسی جدی این مسائل موفق شده است. هر دو کشور اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه کره‌ شمالی را تایید کرده‌اند.

وی گفت: فکر نمی‌کنم هیچ دولتی در دهه‌ گذشته برنامه‌ کاملی برای منصرف کردن کره‌ شمالی یا ایران از تولید تسلیحات هسته‌ای داشته است.