هوای پایتخت در وضعیت خطرناک

نقشه پیش‌بینی آلودگی هوای امروز و فردای تهران - ایسنا. گردو غبار شدید شهروندان را خانه‌نشین کرد

هوای پایتخت در وضعیت خطرناک

مراکز اداری و آموزشی و صنایع تهران تعطیل اعلام شدند

گرد و غبار شدیدی که بخش وسیعی از کشور را فرا گرفته است باعث اختلال در امور عادی کشور شده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد به علت تداوم گرد و غبار در آسمان کشور بسیاری از پروازهای داخلی در دو روز گذشته لغو یا با تاخیر روبه‌رو شدند.

همچنین به گزارش ایسنا، در پی قرارگیری شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «بحران»، کمیته‌ هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران بعد از ظهر دیروز تشکیل جلسه داد که بر اساس مصوبه این کمیته، فعالیت کلیه ادارات، ارگان‌ها، سازمان‌های دولتی، نظامی و نهادهای انقلاب اسلامی از صبح روز سه‌شنبه به مدت یک روز در کلیه شهرهای استان تعطیل است. همچنین به دلیل مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی، کلیه فعالیت واحدهای صنعتی استان از سه‌شنبه به مدت ۴۸ ساعت تعطیل اعلام شد. همچنین در صورت استمرار روند آلودگی این تعطیلی در روزهای آتی تمدید خواهد شد. به گزارش ایسنا، کلیه مراکز آموزشی و فرهنگی اعم از خصوصی و دولتی در کل استان تهران در روز سه‌شنبه تعطیل خواهد بود، اما امتحانات دانشگاهی‌ برقرار خواهد بود و لغو نمی‌شود.

واکنش دولت به پدیده گرد و غبار در کشور

خبر دیگری حاکی است که کمیسیون زیربنایی دولت پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست را برای رویارویی با پدیده گرد و غبار تصویب کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر اصیلیان،‌ معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب گفت: این پیشنهاد در ۱۷ ماده و در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اجرا می‌شود. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف شد با هماهنگی سازمان هواشناسی و استانداری‌ها در مناطق دارای پدیده گرد و غبار، در مدت شش ماه زمین‌های با پتانسیل فرسایش را مالچ‌پاشی کند. مالچ ماده‌ای شبیه قیر است که موجب چسبندگی خاک می‌شود.

برج میلاد ناپدید شد

برج میلاد تهران با ارتفاع ۴۳۵متری به عنوان چهارمین برج بلند مخابراتی دنیا که از هر نقطه پایتخت قابل رویت بود از ظهر یکشنبه و با ورود توده گرد و غبار هوای تهران ناپدید شد.

به گزارش ایرنا، شهروندان تهرانی از ظهر یکشنبه به یک‌باره شاهد ذرات ریز گرد و غبار در آسمان شهر بودند که به گفته کارشناسان هواشناسی ناشی از توده هوایی است که از چند روز گذشته از کشورهای عراق و عربستان وارد ایران شده است. گرد و غبار کنونی هوای تهران به قدری است که اکثر ساختمان‌های بلند شهر تهران، کوهپایه‌های البرز و نمادهای ملی تهران همچون برج میلاد و میدان آزادی در آن محو شده و تنها از فاصله نزدیک قابل رویت است. این شرایط آلودگی اکنون استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و بخش‌هایی از جنوب فارس وآذربایجان غربی را درگیر کرده است.

شهروندان از تردد در شهر خودداری کنند

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در این‌باره با اشاره به ورود گرد و غبار شدید به پایتخت به کلیه بیماران قلبی و تنفسی توصیه کرد از تردد در هوای آزاد جدا خودداری کنند.

یوسف رشیدی با بیان اینکه گرد و غبار کنونی در پایتخت از غرب و جنوب غرب وارد کشور شده و انتظار می‌رود تا فردا بعدازظهر این گرد و غبار در تهران وجود داشته باشد، اظهار داشت: رفته‌رفته بر میزان آلاینده ذرات معلق در تهران افزوده می‌شود و لذا شهروندان خصوصا بیماران قلبی و تنفسی باید از تردد در هوای آزاد جدا خودداری کنند.

آلودگی هوا امروز در تهران و غرب کشور بر طرف می‌شود

رییس اداره آلودگی هوای وزارت بهداشت گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، گرد و غبار و آلودگی هوا تا امروز سه شنبه در تهران و استان‌های غربی کشور بر طرف می‌شود با این حال تنفس این هوا برای بیماران قلبی،‌ ریوی و سالمندان خطرناک است.

شیدا ملک‌افضلی با بیان اینکه منبع گرد و غبار که شهرها و استان‌های مختلف کشور را در برگرفته، کشورهای عراق، سوریه، کویت و اردن است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این ذرات گرد و غبار از نظر بافت‌های زمین‌شناسی از گروه رسی و ذرات شن و سیلیسی تشکیل شده‌اند، می‌توانند در طولانی‌مدت عوارض و تبعات خاصی برای سلامت افراد ایجاد کنند. وی به منظور پیشگیری از بیماری‌های قلبی و ریوی در این هوا به مردم توصیه‌ کرد: با توجه به اوقات فراغت در فصل تابستان، کودکان و نوجوانان از فعالیت‌های بدنی در فضای باز و افراد سالمند و افرادی که دارای سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی هستند از رفتن به سطح شهر و فضای آزاد تا حد امکان خودداری کنند. ملک‌افضلی تصریح کرد: در صورتی که این افراد مجبورند برای انجام کارهای خود به سطح شهر بروند از ماسک‌های تنفسی استفاده کنند تا کمترین استنشاق را از این ذرات گرد و غبار داشته باشند. رییس اداره آلودگی هوای وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خود این ذرات گرد و غبار عامل بیماری تنفسی و قلبی نیستند؛ اما به دلیل حساسیت افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی دارند، این ذرات موجب کاهش حجم‌های ریوی آنها شده و مشکلات تنفسی برای آنها ایجاد می‌کند و از طرفی استنشاق آنها موجب بیماری قلبی نیز می‌شود.

تعطیلی ۴۸ ساعته صنایع تهران

فارس- با تصویب کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران همه صنایع فعال در محدوده استان تهران از فردا به مدت ۴۸ ساعت تعطیل شدند. تعطیلی ۴۸ ساعته همه صنایع استان تهران در این جلسه به تصویب رسید و همچنین بر اساس این مصوبه در صورت لزوم و ادامه آلودگی هوا تعطیل صنایع استان تهران تا ۷۲ ساعت قابل تمدید است.