دنیای اقتصاد - در شرایطی که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از انتظار کاخ سفید برای دریافت پاسخ جدید از ایران سخن به میان آورده است، همزمان مقامات اسرائیلی از آنچه به عنوان پذیرش ایران هسته‌ای از سوی آمریکا یاد کرده‌اند، انتقاد شدید به عمل آورده‌اند. کلینتون در تایلند گفته است که آمریکا مایل به گفت‌و‌گو با ایران است؛ اما مسائل داخلی ایران مانع از انجام تحرکات دیپلماتیک جدید از سوی دولت ایران شده است. هیلاری کلینتون از امکان گفت‌وگوهای تهران - واشنگتن دفاع کرد

انتظار آمریکا برای دریافت پاسخ ایران

تل‌آویو از موضع واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای تهران انتقاد کرد

دنیای اقتصاد - در شرایطی که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از انتظار کاخ سفید برای دریافت پاسخ جدید از ایران سخن به میان آورده است، همزمان مقامات اسرائیلی از آنچه به عنوان پذیرش ایران هسته‌ای از سوی آمریکا یاد کرده‌اند، اعتراض شدید به عمل آورده‌اند. کلینتون در تایلند گفته است که آمریکا مایل به گفت‌و‌گو با ایران است؛ اما مسائل داخلی ایران مانع از انجام تحرکات دیپلماتیک جدید از سوی دولت ایران شده است. هیلاری کلینتون در عین حال تاکید کرده که آمریکا سپر دفاعی خود را در برابر خطر ایران هسته‌ای بر سر همسایگان ایران خواهد گسترانید.

این بخش از سخنان هیلاری کلینتون واکنش شدید مقامات اسرائیل را به دنبال داشته است.

اسرائیل با بیان این که به نظر می رسد، آمریکا ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را پذیرفته است، به شدت از مواضع وزیرخارجه آمریکا انتقاد کرده است.

یکی از وزیران اسرائیل از سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران به‌شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌‌بی‌سی، دان مریدور، وزیر اطلاعات اسرائیل با انتقاد از سخنان اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تهران گفت: سخنان وی به‌گونه‌ای است که گویا آمریکا، ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را پذیرفته است.

وزیر خارجه آمریکا که به تایلند سفر کرده است، طی سخنانی گفته بود که اگر تهران به سلاح هسته‌ای مجهز شود، ایالات متحده، همسایگان ایران را زیر چتر دفاعی خود قرار خواهد داد.

مریدور در این‌باره گفت: این اشتباه است. ما نمی‌توانیم براساس این ذهنیت عمل کنیم که ایران می‌تواند خود را به سلاح هسته‌ای مجهز کند، بلکه باید در پی ممانعت از این رخداد باشیم.

کلینتون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تایلند گفته است: در حالی که ایالات متحده همچنان در را برای گفت‌وگو با ایران باز نگه داشته است، ولی در صورتی که این کشور به تلاش‌های هسته‌ای خود (غنی‌سازی و فرآوری اورانیوم) ادامه دهد، با «اقداماتی فلج‌کننده» روبه‌رو می‌شود. وی ادامه داد: اگر مساله هسته‌ای ایران حل‌و‌فصل نشود، آمریکا آماده است تا ظرفیت دفاعی متحدان خود را در منطقه افزایش دهد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اظهارکرده است: همسایگان ایران بیش از کشورهای دیگر نسبت به برنامه هسته‌ای تهران احساس نگرانی می‌کنند. کلینتون گفته است که واشنگتن هنوز علاقه‌مند به تماس با ایران است، ولی مسائل داخلی ایران سبب شده که این کشور توانایی یک چنین تصمیم‌گیری‌هایی را در حال حاضر نداشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: پیشنهاد آمریکا برای تعامل با ایران عملا بلاتکلیف مانده است.

وی که با بی‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد، گفت: این به عهده آمریکا نیست که تعیین کند با چه کسی در ایران به مذاکره بنشیند، هدف آمریکا تعامل با کل کشور ایران است.

کلینتون گفت: خواست دولت اوباما برای تعامل با ایران در حالی است که آمریکا آنچه را که در جریان انتخابات ایران و پس از آن رخ داده، محکوم می‌کند. وی تاکید کرد: آمریکا هنوز خواهان افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها است. حاضر شدن کشورهای مهم دیگری مانند چین برای همکاری در این زمینه، نشان دهنده این است که این کشورها نیز نگران دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و شروع مسابقه تسلیحاتی بین ایران و همسایگانش هستند.

پیش از این نیز کلینتون در سفر به تایلند از احتمال قرار دادن همسایگان ایران زیر پوشش دفاعی سخن گفته بود.

وی در برنامه‌ای در تلویزیون تایلند با بیان اینکه همسایگان ایران بیشترین نگرانی را درباره برنامه هسته‌ای این کشور دارند، گفته بود: راه تعامل با ایران همچنان باز است، ولی همزمان، ساعت هسته‌ای نیز گذشت زمان را نشان می‌دهد. وزیر خارجه آمریکا افزوده بود: کشورش برای گسترش چتر دفاعی روی هم‌پیمانان خود در منطقه خلیج‌فارس آمادگی دارد و ایران باید این مساله را درک کند که گسترش چتر دفاعی در منطقه، امنیت بیشتر را به‌دنبال ندارد.

آمریکا در حال حاضر چتر هسته‌ای خود را روی کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن قرار داده است، ولی مقام‌‌های این کشور به‌ندرت درباره گسترش چتر دفاعی روی کشورهای حوزه خلیج‌فارس صحبت کرده‌اند. کلینتون همچنین گفته است که زمان ایران برای ارائه پاسخ به پیشنهادات آمریکا درباره برنامه هسته‌ای این کشور محدود است.

به گزارش ایسنابه نقل از خبرگزاری یونایتد پرس گزارش داد: کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در نشست مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) شرکت کرد که اشاعه هسته‌ای یکی از موضوعات مهم آن بود.

کلینتون به شبکه‌ خبری «بی.بی .سی» گفته است که واشنگتن به دنبال تعامل با ایران است و ساعت هسته‌ای در حال تیک‌تیک کردن است و ما می‌دانیم که باید ایران را برای آغاز مذاکرات جدی دربار‌ه نیاتش در رابطه با انرژی هسته‌ای تحت فشار بگذاریم.

به گفته وی، دولت اوباما به گفت‌وگو با ایران متعهد است، اما «مشاجرات داخلی» در ایران، دنبال کردن هرگونه تعامل دیپلماتیک را برای آن‌ها اگر غیرممکن نکرده باشد، مشکل کرده است.

هم‌چنین بنابرگزارش خبرگزاری رویترز، کلینتون ضمن متهم کردن ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، آن را «غیرقابل پذیرش» خوانده و گفته است: چنین تلاش‌هایی به ایران در پیشبرد قدرت منطقه‌ای و جهانی‌اش کمک نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، کلینتون روز چهارشنبه نیز گفته بود که اگر ایران سلاح هسته‌ای تولید کند، آمریکا متحدانش در خاورمیانه را مسلح خواهد کرد و آنان را زیر «چتر» ضدموشکی خود قرار می‌دهد و بنابراین بعید است چنین چیزی تاثیر مثبتی بر توان دفاعی ایران داشته باشد. او در عین حال در جلسه سالانه وزیران خارجه آ.سه.آن در تایلند تاکید کرده بود: راه برای انرژی صلح‌آمیز در ایران باز است، در صورتی که این همان چیزی باشد که تهران برای دستیابی به آن تلاش می‌کند.