وزیر انرژی روسیه از تمایل مسکو برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرگئی شماتکو، وزیر انرژی روسیه در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی دی پرسه که پنج‌شنبه منتشر شد، به تمایل این کشور برای ساخت مرکزهای هسته‌ای جدید در ایران پس از راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر در سال ۲۰۰۹ اشاره کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت: من مشکلی برای ساخت مرکزهای هسته‌ای جدید در ایران نمی‌بینم.

وزیر انرژی روسیه افزود: بهتر است با ایران همکاری کنیم تا این که این کشور را منزوی کنیم و هیچ کنترلی بر آن چه در آن‌جا رخ می‌دهد نداشته باشیم. وی گفت: ما رآکتور بوشهر را ساخته‌ایم، زیرا این برنامه هیچ ارتباطی با برنامه نظامی در ایران ندارد. در همین حال سرگئی کرینکو، رییس روس اتم اعلام کرده است که روسیه برنامه راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را تا پایان سال ۲۰۰۹ تغییر نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، وی به خبرنگاران گفت: کلیه تاریخ‌های اعلام شده سرجای خود هستند و نیروگاه اتمی (بوشهر) تا پایان سال جاری (میلادی) راه‌اندازی خواهد شد. نووستی افزود: قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شده بود. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی و سوخت هسته‌ای برای آن را به ایران عرضه کرده و متخصصان ایرانی را آموزش دهد.