تذکر صریح به احمدی‌نژاد

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: محمود احمدی‌نژاد در حالی از برکناری رحیم مشایی امتناع می‌ورزد که اکثریت نمایندگان اصولگرای مجلس حکم مقام معظم رهبری را درباره عزل مشایی از سمت معاون اولی استناد قرار داده و ضمن انتقاد از بی‌توجهی وی به دستور رهبری، عکس‌العمل احمدی‌نژاد را در این موضوع آزمون ولایت پذیری وی عنوان می‌کنند. الیاس نادران، احمد توکلی و علیرضا زاکانی که به نوعی ارتباط معنوی هم با جمعیت ایثارگران (حامی صددرصدی احمدی‌نژاد در انتخابات) دارند، از جمله چهره هایی بودند که هر کدام در یک بازه زمانی در مجلس هشتم از شدت انتقادهای خود نسبت به عملکرد دولت کاستند و با پیشه کردن سکوت، در آستانه انتخابات به چهره‌های حامی تبدیل شدند. پس از انتخابات و انتصاب مشایی به عنوان معاون اولی دوباره ورق برگشت و همین حامیان، جریان انتخاب مشایی و بی‌توجهی احمدی‌نژاد به فرمان رهبری را دلیلی برای شروع انتقادهای خود از احمدی‌نژاد قرار دادند که دست کم به گفته نادران به شعارهای خود عمل نمی‌کند. به نظر می‌رسد جریان تصمیم‌گیری‌های شخصی احمدی‌نژاد درباره موضوعات مختلف بار دیگر زمینه را برای رویگردان شدن برخی از حامیان وی به ویژه در مجلس فراهم کرده است، ولی ارتقای سمت مشایی‌این بار این پروژه را زودتر از موعد کلید زده است. هرچند این چهره‌ها نقدهای خود را پایبند بودن به اصولگرایی واقعی قلمداد می‌کنند، اما جنس نقدهایشان که این بار میزان پایبندی به ولایت فقیه را نشانه رفته از جنس دیگری است که ممکن است در روزهای نخست آغاز به کار احمدی‌نژاد، او را با مشکل مواجه کند. چه زاکانی متذکر شده است که دلدادگان به انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام (ره) هیچ عقد اخوتی با فرد یا گروه خاصی نبسته و در تبعیت از ولایت فقیه لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.

در همین باره الیاس نادران در یادداشتی که در سایت الف متعلق به احمد توکلی با تیتر «برای دولتی که به شعارهای خود عمل نمی‌کند؛ آزمون بزرگ ولایت‌پذیری» منتشر کرده، خطاب به احمدی‌نژاد نوشته است:

۱. آقای رییس‌جمهور باید مطلع باشند که موفقیت ایشان در انتخابات اخیر، مرهون مجموعه اقداماتی است که هر کدام به تنهایی نمی‌توانست باعث این پیروزی چشمگیر باشد. علاوه بر ظرفیت‌های فردی و ویژگی‌های شخصی، بخش اعظمی از اقبال عمومی مردم ایران به گفتمانی که رییس‌جمهور خود را متعلق به آن می‌داند و به حق به دلیل رویکرد مردم به آن گفتمان، مورد انتخاب مردم قرار گرفته است، ناشی از تدابیر رهبر فرزانه انقلاب و سخنان روشنگرانه ایشان در سال‌های اخیر در روشن کردن شعله‌های امید به عدالت‌خواهی و حق‌طلبی ملت ایران و جلوگیری از انحراف خواص از مسیر گفتمان انقلاب اسلامی است.

۲. انتظار به حق نخبگان از دولت دهم به خصوص رییس دولت، پختگی و وسعت نظر بیشتر ناشی از تجربه چهارساله مدیریت عالی کشور است. انتخاب‌ها و انتصاب‌های عجولانه و خطاناپذیر اگر هم از رییس دولت نهم به دلیل کم‌تجربگی قابل پذیرش بود، اکنون دیگر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. تعویض‌های پیاپی مدیران، ناشی از اشتباه و تعجیل در انتخاب، به مصلحت روند خدمت‌رسانی دولت نیست و تنها فرصت‌ها را محدود می‌کند.

۳. با توجه به فضای سیاسی کشور و فضاسازی رقبای رییس‌جمهور، کوچکترین خطا و کمترین فضا برای سوء‌استفاده، موجب تضعیف دولت از سوی آنها شده و موجب تخریب هر چه بیشتر وجهه دولت در افکار عمومی خواهد شد.

۴. بعد از علنی‌شدن نامه مقام معظم رهبری در مورد آقای مشایی، رییس‌جمهور اصولگرا در معرض «آزمون بزرگ ولایت‌پذیری» قرار گرفته‌اند. از طرفی در ایام انتخابات و حتی قبل‌تر از آن، عده‌ای از مخالفان رییس‌جمهور با اشاره به روند انتقاد رییس‌جمهور از بزرگان نظام و مخصوصا اتفاقات مناظره‌های انتخاباتی، مدعی ساختارشکنی رییس‌جمهور و عدم پایبندی وی به ارکان نظام بودند.

۵. حرکت رهبر انقلاب در جلوگیری از نفوذ آرا و اندیشه‌های التقاطی در جریان اصیل اصولگرایی و واکنش مناسب رییس‌جمهور اصولگرا این شبهه را که در جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه یک مقام تشریفاتی شده است خنثی می‌کند.

۶. اگر ما و شما، در انتقاد به معترضین، آنها را به رعایت «قانون» و حرکت در مسیر آن دعوت می‌کنیم، اگر ما و شما، قانون و جایگاه قانونی «ولایت فقیه» را که برآمده از اعتقادات اصیل اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی است، «فصل‌الخطاب» می‌دانیم و به‌حق انتظار داریم تا معترضین و منتقدین انتخابات به آن تمسک کنند و از آن عبور نکنند، پس همگان از ما توقع دارند و باید هم داشته باشند که ما نیز خود به این توصیه عمل کنیم و نظرات و دستورات رهبری را فصل‌الخطاب بدانیم.

۷. اتفاق اخیر «نقطه عطفی» در رابطه با سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌های دولت دهم است. این‌که آیا این دولت بنا دارد، بنابر آنچه در تبلیغات انتخاباتی و ادعاهای چهارسال اخیر خود بر آن تاکید ورزیده، بر مسیر تدابیر و منویات رهبری قدم بردارد و خود با شناخت از راه و سیره‌ ایشان بر مدار ولایت و رهبری جامعه بچرخد و قبل از ابلاغ صریح رهبری در موضوعات مختلف خود به منویات رهبر انقلاب جامه عمل بپوشاند یا ...

توکلی :نظر رهبر انقلاب کتبی و رسمی بوده است

توکلی هم در این باره گفت: مقام معظم رهبری نظر کتبی رسمی به ریاست جمهوری مبنی بر عزل اسفند‌یار رحیم مشایی ارسال کرده‌اند و کسانی که بیان می‌کنند ایشان به صورت شفاهی این عزل را به رییس جمهور فرمان داده‌اند، اشتباه می‌کنند.

احمد توکلی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به ریاست‌جمهوری مبنی بر عزل اسفندیار‌رحیم مشایی از معاون اولی، تصریح کرد: اینجانب در مصاحبه‌های قبلی با رسانه‌ها نظر خود را درباره صحت وجود این نامه ارائه داده‌ام و آقای ابوترابی نیز صحت وجود این نامه را تایید کرده است.

دلدادگان به انقلاب هیچ عهد اخوتی با فرد یا گروه خاصی نبسته است

در این میان اما علیرضا زاکانی ضمن این که برخی اتهامات امنیتی نظیر ارتباط وی با کسانی چون هوشنگ امیراحمدی و ملاقاتش با جک استراو، وزیرخارجه سابق انگلیس هم از نقاط منفی کارنامه امنیتی مشایی دانسته در گفت‌وگو با جهان نیوز متذکر شده است: در تبعیت از رهبری هیچ کوتاهی قابل اغماض نیست. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با انتقاد شدید از تعلل احمدی‌نژاد در برکناری اسفندیار‌ رحیم مشایی بعد از ابلاغ نظر مقام معظم رهبری گفت: دلدادگان به انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام (ره) هیچ عقد اخوتی با فرد یا گروه خاصی نبسته و در تبعیت از ولایت فقیه لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.

علیرضا زاکانی با بیان دلایل حمایت جمعیت رهپویان از احمدی نژاد در ایام انتخابات گفت: حمایت اصولگرایان به‌رغم تمام انتقاداتی که به آقای احمدی‌نژاد داشتند، معتقد بودند هر وقت احساس شود که در اجرای مبانی و شعارهای انقلاب که آقای احمدی نژاد از آنها استفاده کرده است، کوتاهی صورت گرفته، دست از حمایت خود بر خواهیم داشت؛ چرا که معتقدیم در صورت عمل نشدن به این شعارها و برنامه‌ها ضربات جبران‌ناپذیری متوجه نظام خواهد شد که از لطماتی که جریان رقیب و برخی تندروهای اصلاح طلب در هفته‌های اخیر وارد کردند به مراتب سنگین‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود و طبیعی است که اینگونه عمل کردن قابل اغماض نیست.