انتقاد شدید سایت توکلی از مرگ برخی افراد در بازداشتگاه‌ها

سایت الف متعلق به احمد توکلی نماینده تهران با انتشار یادداشتی به انتقاد از فوت برخی بازداشت شدگان در ایام بازداشت پرداخت و نوشت‌: شکر خدا را که با دستور رهبری بررسی مظالم بعد از انتخابات آغاز شد و در اولین اقدام به دستور مستقیم ایشان بازداشتگاهی که چنانکه مشهور است حقوق بازداشت‌شدگان در آن نقض می‌شد، تعطیل شد. درباره حوادث تلخ بعد از انتخابات نکات درخور توجهی وجود دارد: ۱) علی علیه‌السلام در اوصاف مردم کوفه می‌فرمایند: «لقد علمت انه لا یصلحکم الا السیف و لکن ما انا به مفسد نفسی لا صلاح الآخرین»

به تحقیق دانستم که شما مردم کوفه به راه راست نمی‌شوید مگر با شمشیر (کنایه از فضای رعب و وحشت) ولکن من خودم را فاسد نمی‌کنم برای اصلاح دیگران. سیره نبوی و علوی هم گواه همین است که حاکم اسلامی حق تحمیل رفتارهای جبارانه بر جامعه برای بقای حکومت ندارد و الا علی (ع) به جای این همه شکوه از کوفیان همان‌گونه که حاکمان پس از او مردمان کوفه را مجبور به اطاعت کردند، عمل می‌نمود. «در فرهنگ اسلامی از حرام، حلال زاده نمی‌شود». رهبرانقلاب نیز قبلادر تبیین مردم‌سالاری دینی، ولایت رارابطه‌ای عاطفی توام باخواست عمومی جامعه دانستند.

۲) سیره‌ عملی امام راحل بر نفی اباحیگری استوار بود، چنانچه باند مهدی هاشمی را که بر اساس مشروعیت «هدف وسیله را توجیه می‌کند» دست به جنایت می‌زدند، محاکمه و مجازات نمود. اسلام به‌خصوص برای جان و مال مسلمین یا آنان که در پناه جامعه‌ اسلامی می‌زیند، حرمت ویژه‌ای قائل است، بنابراین تمامی فقها در مواجهه با جان و مال دعوت به احتیاط شدید می‌نمایند و قرآن چه خوب می‌فرماید که «من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا» قتل یک نفر بدون آنکه در قبال قصاص یا فساد در زمین باشد، مساوی است با قتل تمامی مردم.

۳) نصرت موعود الهی در قبال تقوا پیشگی و عمل به فرامین خداست که «ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم». کم نبودند اقوامی که در ابتدا حمایت الهی را داشتند و با اعمال خود مشروعیت خویش و حمایت الهی را زدودند و چون کفی بر آب، به کناری رفتند.

حکومت و ولایت در صورتی الهی می‌ماند که در چارچوب حدود خدا عمل نماید و الا اینکه خدای ناکرده با انجام محرماتی آن هم در اموری که مربوط به جان مردم است، حکومتی را برپا نماییم که فروعی از احکام الهی را هم پیاده نماید، مقبول درگاه الهی نخواهد بود که «انما یتقبل الله من المتقین» خداوند اعمال نیک را فقط از متقین می‌پذیرد.

۴) متاسفانه عوامل متعددی دست به دست هم داد و منجر به آن شد که در قضایای پس از انتخابات چه در برخوردهای خیابانی چه پس از آن در زندان، بعضا نیروهای امنیتی حدود الهی را مراعات ننمایند و خوف آن می‌رود در صورت عدم مواخذه به رویه‌ای فاسد تبدیل شود، اخبار و آثار قطعی موجود است و در صورت ضرورت قابل ارائه که حکایت از موج اباحیگری در زندان‌ها و رفتارهای نیروهای امنیتی با شهروندان جامعه‌ اسلامی دارد، مسوولان مملکتی باید بدانند که ریختن خون بی‌گناه مشروعیت‌زدا است.

تعیین کمیته‌ای ویژه برای پیگیری رفتارهای خارج از چارچوب که در زندان با متهمان (که جرم آن‌ها ثابت نشده است) می‌شود، حداقل توقع است که مردم داشتند و به حمدالله ولی فقیه دستور آن‌را صادر فرمودند. حکومت اسلامی ضامن پیاده شدن احکام اسلام است خصوصا آنجا که کسانی در معرض اتهام قرار دارند که خود را منصوب به ولایت می‌دانند یا خدای ناخواسته از قوای نظامی و انتظامی هستند سکوت در قبال چنین شبهاتی به بی‌تفاوتی پشتیبانان اصلی نظام می‌انجامد، آنها که خود را در مقابل خدا مسوول می‌دانند و ارتباط خویش با دیگر افراد را در همین چارچوب تعریف می‌نمایند.