وزارت بهداشت آخرین تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوآنزای نوع A را ۵۰ نفر اعلام کرد و از هموطنان خواست سفرهای غیر ضرور خود را به خارج از کشور به تاخیر بیندازند. به گزارش فارس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۵۰ مورد ابتلا به بیماری آنفلوآنزای نوع A مشاهده شده است که اکثریت آنها از سفر حج به کشور بازگشته‌اند و هیچ مورد مرگ و میر بر اثر ابتلا به این بیماری در کشور گزارش نشده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به اینکه این بیماری علاوه بر عمره‌گزاران در مسافران بازگشته از کشورهای سنگاپور، مالزی، تایلند و آمریکا نیز دیده شده است، از هموطنان خواسته است در صورت امکان، سفرهای غیرضروری خود را به تاخیر بیندازند.

بر اساس اعلام این وزارتخانه راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار آسان است و با رعایت نکات بهداشت فردی، استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه، شستن دست‌ها، رعایت فاصله و روبوسی نکردن با افراد مبتلا می‌توان به راحتی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. در این زمینه محمود سروش، مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت‌های بهداشتی مرزی وزارت بهداشت دیروز در سمینار آنفلوآنزای نوع A در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی گفت: رعایت نکات بهداشت فردی ازجمله استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه، شستن مداوم دست با آب و صابون به ویژه روبوسی نکردن زائران با دیگران در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.سروش ضمن توصیه رعایت بهداشت فردی به زائرانی که قصد تشرف به خانه خدا را دارند، افزود: این افراد سعی کنند حتی‌المقدور از دست زدن به مکان‌ها و تماس با افراد خودداری کنند.

وزارت بهداشت اعلام کرده است به منظور پیشگیری از گسترش این بیماری به هموطنان به ویژه کسانی که از سفر حج عمره به کشور بازگشته‌اند، توصیه می‌کنیم از دست دادن و روبوسی با افراد خودداری کنند. همچنین استفاده از دستمال هنگام عطسه و شستن دست‌ها پس از تماس با اشیای فرد مبتلا ضروری است، چرا که ویروس این بیماری تا دو ساعت بر روی اشیای زنده باقی می‌ماند.

تاکنون ۸۷هزار و ۹۶۵هزار مورد از آنفلوآنزای نوع A در آمریکای لاتین شناخته شده است که ۷۰۷ نفر جان باخته‌‌اند. در مدیترانه شرقی ۸۹۰ مورد ابتلا به این بیماری و یک مورد مرگ، در اروپا ۱۶هزار ۵۵۶ مورد ابتلا و ۳۴ مورد مرگ، آسیای جنوب شرقی ۷هزار و ۳۵۸ مورد ابتلا و ۴۴ مورد مرگ، استرالیا ۲۱هزار و ۵۷۷ مورد ابتلا و ۳۰ مورد مرگ ثبت شده است که جمعا ۱۳۴هزار و ۵۰۳ مورد ابتلا و ۸۱۶ مورد مرگ گزارش شده است.