دفاع احمدی‌نژاد از کابینه

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

محمود احمدی‌نژاد دیروز در مجلس به دفاع از کابینه پرداخت و خواستار رای اعتماد مجلس به آنان شد‌. وی طی سخنانی که بیش از یک ساعت به طول انجامید‌، گفت‌: من به عنوان برگزیده ملت اعلام می‌کنم در دوره‌ جدید دولت مصمم است با تمام توان در صحنه خدمت به مردم حاضر شود و تمام ظرفیت‌های کشور را در این ارتباط فعال سازد و این امر نیازمند همدلی و همکاری مجلس است که مطمئن هستم محقق می‌شود؛ چرا که همه ما به گفتمان و عناصر اصلی گفتمان اسلامی متعهد هستیم؛ به عدالت‌گستری، حفظ وحدت دینی، خدمت به مردم، زهد و پاکی، پیشرفت همه‌جانبه کشور، دفاع از مظلومان، تحکیم وحدت و برادری اسلامی، تعمیق وحدت و عشق و محبت و حفظ امید، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان، ترویج اخلاق، صیانت از حقوق ملت، حفظ پرچمداری توحید و عدالت در جهان، کوشش برای ساختن جامعه الگو و حرکت به سمت جامعه مهدوی؛ اینها همه منشور بلند گفتمان امام، انقلاب و رهبری است و همه ما به آن پایبندیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه «باید از حداکثر آزادی‌های مردم صیانت شود»، تاکید کرد: کسی حق ندارد با عناوین مجعول، آزادی‌های اساسی افراد را محدود کند، دولت از آن مردم است و نباید با مردم فاصله‌ای داشته باشد، همه باید کمک کنیم مقررات و سازوکارهای تحمیلی و بی‌حاصل از دست‌وپای مردم باز شود، به ویژه از دست و پای جوانان آینده‌ساز تا بتوانند فرصت رشد و پرواز پیدا کنند. همچنین دولت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای قانونمند حمایت خواهد کرد. علاوه بر اینها توسعه مشاغل، حرف، حمایت از مشاغل فصلی‌، زنان سرپرست خانوار، تامین اجتماعی و پزشکی خانواده در دستور کار دولت قرار دارد.

وی ادامه داد: در فصل اقتصادی ما معتقدیم ریشه‌های بی‌عدالتی باید خشکانده شود، رانت‌خواری و دادن امتیازات ویژه منشا فساد است و باید از بین برود. طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها مقدمه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و چشم‌انداز بیست ساله است، تقویت ارزش پول ملی در دستور کار است و اینها نیازمند تصمیم شجاعانه نمایندگان ملت است. اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از اسراف و اتلاف منابع در دستور کار است و هدفمند کردن یارانه‌ها گامی اساسی و بلند در این رابطه خواهد بود.

وی گفت: حمایت از تولیدات داخلی، ایجاد تعدیل در صادرات، نفت و گاز و حرکت به سمت خوداتکایی در این رابطه در دستور کار قرار دارد. فعال نمودن ظرفیت‌های صنعتی، ارتقای کیفیت تولیدات و توجه به منابع و احیای حقوق ملت در این بخش نیز در برنامه قرار دارد. شفافیت هرچه بیشتر در بازارهای مالی برای حفظ و ثبات اقتصادی و حمایت از توسعه بخش تعاون در دستور کار دولت قرار دارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در بخش سیاست؛ تقویت وحدت و همبستگی ملی‌، توسعه نشاط و مشارکت سیاسی در دستور کار است. حفظ و تقویت اقتدار ملی، دلبستگی به خاک سرزمین و اهداف ملی و اسلامی از وظایف دولت و مجلس است، تعمیق فضای انقلابی از برنامه‌های دولت است. در عرصه سیاست خارجی؛ پیگیری سیاست خارجی فعال و اثرگذار در دستور کار خواهد بود. ما باید تلاش کنیم سازوکارها به نفع عدالت اصلاح شود. دفاع از حقوق ملت و حقوق مشترک انسانی در عرصه بین‌الملل هم از دیگر وظایف دولت است و خط و مشی سیاست خارجی ما محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مبارزه با شبکه‌های فاسد بین‌المللی، حمایت از ملت‌های مظلوم تحت ستم از سیاست‌های قطعی بخش خارجی ماست. تعامل سازنده با همه ملت‌ها و کشورها جز رژیم نامشروع صهیونیستی در دستور کار است. گفت‌وگو در چارچوب عدالت در برابر گفتمان نظام استکباری و سیاست‌های قطعی دولت در عرصه بین‌المللی است. دفاع از صلح و امنیت در منطقه و جهان مبتنی بر عدالت و کرامت انسانی سرفصل سیاست خارجی دولت است. اینها بخش‌هایی از برنامه دولت دهم است که در متن تقدیمی برنامه وزرا به مجلس هم آمده است و ان‌شاءالله زمانی که در برنامه پنجم به تصویب مجلس رسید خود را نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی پیش از این برنامه‌های خود را به تفصیل در کمیسیون‌های مربوطه ارائه کرده‌اند، اظهار کرد: ان‌شاءالله دولت با کمک شما توجه به قوانین، اصلاح برخی قوانین و تدوین برخی قوانین جدید می‌تواند برنامه‌های خود را اجرا کند. دولت به لطف و یاری خدا با تمام قدرت در صحنه خدمتگزاری حاضر خواهد بود، البته تحقق همه این اهداف نیازمند تعامل همه قواست.

کابینه پاک

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در بخش بعدی سخنانش به معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس پرداخت.

وی گفت: هیات وزیران جدید در مجموع دارای چند ویژگی بسیار مهم است؛ یکی آن که اعضای آن تخصص بسیار بالایی دارند، ۱۱‌نفر دارای دکترای تخصصی و استاد دانشگاه هستند‌، ۶‌نفر تخصص مهندسی و بقیه نیز در رشته‌های گوناگون متخصص هستند. ویژگی دوم متعهد و انقلابی بودن آن‌هاست؛ همه متعهد به انقلاب‌، خط امام (ره) و ولایتند و عناصری مومن و انقلابی هستند.

وی افزود: ویژگی سوم، پاکی و پاک‌دستی افراد پیشنهادی است؛ همه اعضای ( پیشنهادی) کابینه عناصری پاکدست با پرونده بسیار روشن در ۳۰سال انقلابند و ویژگی دیگر مردمی‌بودن آنهاست، همه عناصر کابینه از متن مردم و در خدمت آنها هستند و افرادی متواضع و دلسوزند. ویژگی پنجم کارآمدی آنهاست؛ همه افراد کابینه به محورها و اساس حوزه کاری خود تسلط دارند و با هدف روشن کاری وارد صحنه شده‌اند. ویژگی ششم شکستن و شکسته‌شدن حلقه‌های بسته مدیریتی است. این آرزوی شما، ما و ملت ایران بوده که دایره مدیران به عده‌ای خاص محدود نشود و فرصت برای بروز استعدادهای گوناگون فراهم آید که تغییرات کابینه فرصت را برای انسان‌های کارآمد زنده نگه می‌دارد.

رییس‌جمهور در ادامه، گردش نخبگان را از دیگر ویژگی‌های کابینه پیشنهادی خود برشمرد و اظهار کرد: این دولت با تعهد به آرمان های انقلاب مصمم است گردش نخبگان را زنده نگه دارد.

وی همچنین حضور بانوان را ویژگی منحصر به فرد این کابینه برشمرد و اظهارکرد: برای اولین بار پس از انقلاب سه نفر از بانوان متعهد و دلسوز کشور برای وزارت به مجلس محترم معرفی شده‌اند. این یک اتفاق بزرگ است که در ساختن یک جامعه الگو باید به همه مطالبات بحق و درست توجه کنیم. حضور بانوان در کابینه موجب اعتماد به نفس زنان کشور و ایجاد انگیزه و نشاط در دختران جوان ما برای رشد می‌شود و می‌تواند الگویی برای دختران و زنان عزیز کشور ما باشد. دولت در این مهم وظیفه خود را انجام داده و امیدوارم مجلس محترم نیز کار دولت را تکمیل کند و زنان در کابینه حضور یابند.

در ادامه احمدی‌نژاد به معرفی مختصر اعضای کابینه پیشنهادی پرداخت و هرکدام از وزرای پیشنهادی را دارای توان برای تصدی وزارت دانست‌. رییس جمهور سپس در ادامه گفت:‌ کابینه‌ای که معرفی شده کابینه‌ای منسجم‌، متخصص و کارآمد است.

احمدی‌نژاد در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه کابینه (معرفی‌شده) متخصص، متعهد و کارآمد است، کابینه و مجلس را یکسان خواند و گفت: کابینه، مجلس است و مجلس، کابینه است. ما هردو باید موفق باشیم. موفقیت ما موفقیت کشور و ملت است. برخی دوستان گفتند افراد را در کابینه جابه‌جا کنید، اما من گفتم کابینه مانند یک تیم است. هر کسی در موضع خود نقش ایفا می‌کند و جابه‌جایی افراد آرایش تیم را بر هم می‌زند و اجازه نمی‌دهد الگوهای مدیریتی جاری شود، اعضای کابینه با هم همکاری و مشکلات مردم را حل می‌کنند.

وی همچنین اظهار کرد: از کسانی که مخالف و موافق صحبت خواهند کرد پیشاپیش تشکر می‌کنم و می‌دانم از روی دلسوزی است. من هم می‌نشینم و به حرف‌های آنها گوش می‌دهم و پیشنهاداتشان را برای اصلاح برنامه‌ها و پیگیری کارها می‌پذیرم.

رییس‌جمهور در پایان گفت: در انتخابات برخی‌ در داخل و به ویژه خارج از کشور سعی کردند اقتدار کشور و دولت را زیر سوال ببرند. امروز دولت باید با قوت وارد کار و سیاست خارجی شود. امیدوارم مجلس با رای به اعضای کابینه، بدخواهان را مایوس کند و دولت موفق به پیگیری آرمان‌های مجلس و مردم شود.