دنیای اقتصاد - وزارت کار و امور اجتماعی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کارنامه بنگاه‌های زودبازده پاسخ داد و اعلام کرد که بنگاه‌های اقتصادی زودبازده به‌عنوان یک تجربه جدید در کشور و براساس گزارش مراکز مختلف نظارتی، موفق‌ترین طرح اشتغالزا در کشور محسوب می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس میزان موفقیت این طرح را برای ایجاد اشتغال پایدار (با‌بیمه) ۳۸درصد اعلام کرده است. پاسخ وزارت کار به مرکز پژوهش‌های مجلس

موفقیت بنگاه‌های زودبازده حتی مورد تایید سازمان بین‌المللی کار قرار گرفت

وزارت کار و امور اجتماعی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کارنامه بنگاه‌های زودبازده پاسخ داد. متن کامل پاسخ وزارت کار به مرکز پژوهش‌ها به این شرح است: بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین به‌عنوان یک تجربه جدید در کشور و براساس گزارش مراکز مختلف نظارتی، موفق‌ترین طرح اشتغالزا در کشور محسوب می‌شود. اگرچه رویکردهای سیاسی و جناحی در مدت فعالیت دولت نهم موجب شد نوک پیکان حملات، بزرگ‌ترین طرح اشتغالزایی را هدف قرار دهد و این فضاسازی‌ها در فرآیند اجرا موجب برخی مانع‌تراشی‌ها هم شد، اما هیچ‌کسی در جایگاه یک قاضی منصف نمی‌تواند موفقیت‌های طرح را منکر شود. متاسفانه ادامه مشی تخریبی برخی رسانه‌ها با این طرح بزرگ ملی، یادآور یک گزارش جعلی دیگر در مورد طرح بنگاه‌های زودبازده است که یکی از نمایندگان به اشتباه انحراف ۶/۴درصدی را ۴۶% اعلام کرده بود و متاسفانه برخی رسانه‌ها بدون تعمق در ارقام آن را اعلام کردند. هرچند نماینده محترم به اشتباه خود پی برد و ارقام را اصلاح کرد. به هر حال گزارش مرکز پژوهش‌ها حاوی ابعاد مختلفی است که یک بند از آن بدون توجه به تعاریف از سوی برخی رسانه‌ها دست‌آویزی برای جعل خبر شده است.

طرح بنگاه‌های زودبازده تاکنون موجب راه‌اندازی ۵۰۰هزار بنگاه اقتصادی با بیش از یک میلیون فرصت شغلی شده است و این در حالی است که نزدیک به ۲۰درصد از منابع طرح برحسب ضرورت، برای تثبیت اشتغال به بنگاه‌های متوسط و بزرگ اختصاص یافته که حتی در این فرآیند نیز بیش از یک میلیون فرصت شغلی تثبیت شده است. در مورد جعل اخبار عملکرد طرح بنگاه‌های زودبازده که مسبوق به سابقه نیز هست، چندی پیش یک مقام مسوول با ادعای استناد به گزارش بانک مرکزی که اساسا این گزارش وجود خارجی ندارد، مدعی انحراف ۵۰درصدی بنگاه‌های زودبازده شد که خود بانک مرکزی هم ادعاهای وی را تکذیب کرد. وزارت کار و امور اجتماعی در اجرای این طرح با برخوردهای سیاسی و جناحی و همچنین از سر ناآگاهی کاملا آشناست و تیترهای انتخابی برای گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس نه‌تنها نشان‌دهنده ناتوانی در تحلیل گزارش‌های آماری است، بلکه نشان می‌دهد عده‌ای همچنان درصدد کوچک شمردن موفقیت‌ها و بزرگ جلوه دادن انحرافات کوچک هستند. در حالی که به اذعان اکثر گزارش‌ها، طرح بنگاه‌های زودبازده با تحقق ۹۵درصدی اهداف خود به صورت بسیار موفق اجرا شده است و نمایندگان محترم خانه ملت بارها در مصاحبه‌های خود به موفقیت‌های بنگاه‌های زودبازده در حوزه خود اذعان نموده‌اند، اما متاسفانه روش‌های تخریبی رسانه‌های مخالف دولت موانعی را در راه اطلاع‌رسانی شفاف و مطمئن درخصوص ابعاد مختلف این طرح ایجاد کرده است.

طرح ملی بنگاه‌های زودبازده در سال‌های اخیر نه تنها به نیازهای اشتغال در دورافتاده‌ترین نقاط پاسخ داد، بلکه روند توزیع منابع مالی را به سمت ایجاد توازن منطقه‌ای هدایت نمود.

همان‌گونه که در گزارش مرکز پژوهش‌‌ها آمده است، ارقام اشتغال با عنوان «اشتغال تعهد شده» و «اشتغال محقق شده» ذکر شده است و کسانی که فاصله این دو رقم را نشان از شکست طرح می‌دانند، باید واقف باشند که همزمان با آغاز بهره‌برداری از یک بنگاه اقتصادی دفعتا اشتغال کامل صورت نمی‌گیرد و به عبارت دیگر، اشتغال تعهد شده در طرح‌های توجیه فنی و اقتصادی یکباره محقق نمی‌شود، بلکه در چهارچوب فعالیت بنگاه‌های کوچک و به منظور پایداری این واحدها، یک دوره زمانی دوساله برای رسیدن به ارقام اشتغال تعهد شده مد نظر قرار داد.

بنابراین، اشتغال کامل در یک بنگاه اقتصادی پس از راه‌اندازی شیفت‌های دوم و سوم کاری امکان‌پذیر است و اگر رکود فعلی حاکم بر تولید را نیز مدنظر قرار دهیم، به طور طبیعی فاصله دو رقم یاد شده نمی‌تواند به معنای انحراف و خطای طرح باشد. همچنین در تعریف انحراف باید این نکته مورد تاکید قرار گیرد که طرح اجرا شده با مستندات توجیه فنی اقتصادی تفاوت ماهوی دارد. یادآور می‌شود در گذشته گزارش کاملی از دو بررسی جامع پیرامون وضعیت بنگاه منتشر شده که یک طرح با عنوان «سنجش اثربخشی بنگاه‌ها» نشان می‌دهد که طرح بنگاه‌های زودبازده با موفقیت ۹۵درصدی روبه‌رو بود و همچنین یک ارزیابی مشترک در سراسر کشور از سوی وزارت کار و بانک مرکزی صورت گرفت که نتایج رسمی آن موفقیت ۴/۹۵درصدی طرح را نشان می‌دهند و انتظار می‌رود رسانه‌ها در استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که مستند به بررسی ۳۳۴ بنگاه اقتصادی است در انتخاب تیترها، مفاهیم اصلی در تحلیل‌های آماری را مدنظر قراردهند. علاوه بر این گزارش مرکز پژوهش‌ها به هیچ عنوان انحراف ادعایی را تایید نمی‌کند، چراکه موضوع موفقیت بنگاه‌های زودبازده بر اساس

دو مولفه انحراف از تعداد و انحراف از نظر مالی قابل بررسی است که دو بررسی جامع یاد شده نشان می‌دهد موفقیت طرح بالای ۹۵درصد بوده است بنابراین در گزارش‌های آماری در مورد این فاصله باید به نوع بنگاه و همچنین شرایط زمانی بهره‌برداری توجه شود. مضافا اینکه در یک سال اخیر رکود حاکم بر اقتصاد ناشی از بحران اقتصادی جهانی و همچنین تغییر در برخی از سیاست‌های پولی که فرصت تکمیل فرصت‌های شغلی را نداده است نیز باید در عدم تحقق کامل اهداف اشتغالزایی مدنظر قرار گیرد. مجددا یادآور می‌شویم که طرح بنگاه‌های زودبازده، به عنوان یک طرح فراگیر ملی برای توسعه اشتغال بر پایه توانمندسازی بخش خصوصی دستاوردهای قابل اعتنایی را به همراه داشته است. دستاوردهایی چون:

۱ - ایجاد اشتغال در مناطق محروم

۲ - شکل‌گیری اندیشه و عمل تولید‌گرایی از طریق ارائه بیش از یک‌میلیون طرح اشتغال‌زا

۳ - توانمندسازی قهری بدنه کارشناسی شبکه بانکی از طریق ارزیابی بیش از یک‌میلیون طرح و تایید بیش از ۷۵۰هزار طرح

۴ - ایجاد بستر تعامل بین دستگاه‌های اجرایی برای اجرای طرح‌های ملی برای اولین بار در کشور، به گونه‌ای که ۳۴۰ دستگاه در اجرای طرح نقش‌آفرینی کردند

۵ - کاهش ریسک‌پذیری برای ورود به عرصه تولید از طریق تقویت فضای کسب و کار.

و در پایان نتیجه اساسی و بنیادین این طرح شکل‌گیری شبکه بزرگ، توانمند و صاحب ایده در حوزه کارآفرینی است. روند اجرای طرح به گونه‌ای بود که از سوی سازمان بین‌المللی کار به عنوان یک تجربه موفق مورد تایید قرار گرفت. در چنین شرایطی سکوت سنگین رسانه‌ای موجود در قبال اظهارنظرهای رسمی سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر توفیق طرح بنگاه‌های کوچک در ایران از سویی و ایجاد جنجال رسانه‌ای درخصوص ناکامی طرح از سوی دیگر تامل‌برانگیز به نظر می‌رسد.