عماد افروغ: انقلاب مخملی‌ توسط حجتیه‌ای‌ها در راه است

عماد افروغ می‌گوید: این روزها دغدغه‌اش «برباد رفتن آرمان‌های جمهوری اسلامی ‌و غلبه جریان متحجری است که هیچ نسبتی با اندیشه‌های امام ندارد واین مساله را خطری برای تداوم دموکراسی دینی در ایران می‌داند.» به باور وی تاکنون انقلاب مخملی نداشته‌ایم، اما اگر نگاه متحجرانه و تفکر حجتیه ادامه یابد این اتفاق رخ خواهد داد. به گزارش پایگاه خبری فرارو وی در گفت‌وگو با روزنامه «خبر» درباره رابطه ارگانیک میان اعتراضات مردم و برگزاری دادگاه‌ها و تخریب چهره‌هایی مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید: این تفکری است که توجهی به مدیریت سالم و مطلوب جامعه ندارد و همچنین به ضرورت‌ها و واقعیت‌های اداره صحیح جامعه نیز بی‌توجه است. این تفکر به گونه‌ای با اندیشه امام هم فاصله دارد.

هرکس که با اندیشه امام و مبانی فقهی و فلسفی آن آشنا باشد. متوجه این فاصله‌گیری می‌شود. به نظر می‌رسد در این میان آنچه که مغفول واقع شده حق مردم است.

در حالی که همه می‌دانیم که حق مردم در اندیشه سیاسی امام جایگاه بالایی داشت. به گفته افروغ امام‌(ره) دل پردردی از دست متحجران و انجمن حجتیه‌ای‌ها و مدعیان ولایتی دیروز و مدعیان امروز داشتند.

وی درباره قرائت متحجرانه و حجتیه توضیح می‌دهد: معتقدم که این تفکر متحجرانه و در قالب تفکری است که به مردم و حق آنها چه به اعتبار اسلامیت نظام و چه به اعتبار جمهوریت آن وقعی نمی‌نهد. به اعتقاد وی نوع برخورد با اعتراضات مردمی‌ با الگوی علی (ع) تفاوت داشت و هیچ کدام از این برخوردها علوی نبودند و سپس می‌گوید:من واقعا برخورد رحمت‌آمیزی نمی‌بینم و متاسفانه کماکان هم این برخوردهای قهرآمیز ادامه دارد و این هیچ نسبتی با آموزه‌های دینی و الگوی علوی و نبوی و با ضرورت‌های مدیریت صحیح جامعه ندارد.

وی در بخش دیگری یادآور می‌شود: با وجود اینکه در احادیث، ما را برحذر داشته‌اند از اینکه ادعایی داشته باشیم که این ادعا مورد تایید شرع و عقل نیست، با این حال عده‌ای می‌آیند و با تکیه بر احساسات پاک مردم مسائلی را به امام زمان و خودشان نسبت می‌دهند، آنچنان که می‌بینیم اعتراض علما را هم برمی‌انگیزد و این جای تقدیر است که این مساله آنچنان به مساله عام و مبتلابهی تبدیل شده است که علما هم درباره آن موضع می‌گیرند. شرایطی که در مدت اخیر شاهد آن بودیم شرایط مطلوبی نبود. ما تاکنون انقلاب مخملی نداشتیم، اما اگر بخواهیم همچنان مسائل را امنیت‌گرایانه پیش ببریم، انقلاب مخملی می‌تواند در آینده در کمین ما باشد.

یعنی می‌توانیم برویم به سمتی که مردم اصل حکومت دینی را کنار بگذارند و خواهان یک حکومت سکولار شوند. چراکه آنها به این نتیجه می‌رسند که وقتی حکومت دینی نباشد قدسی نیست و وقتی قدسی نباشد می‌توان به راحتی آن را نقد کرد. در حالی که در مردم سالاری دینی نه تنها نقد تعطیل نمی‌شود، بلکه نقد مضاعف و دو لایه می‌شود، هم عطف به حقانیتش و هم عطف به مقبولیتش.

پس در چنین نظامی‌نقد دو لایه است، اما ممکن است تفسیری از قدسیت نظام به دست داده شود که مانعی جدی برای نقد تلقی گردد، در این صورت از یک سو خطر نظام‌های سکولار و از سوی دیگر خطر دیکتاتوری مطلقه دینی منتخب جمهوری اسلامی‌را تهدید می‌کند. به گفته وی، متاسفانه با گره‌ای که می‌شد به سادگی بازش کرد، طوری برخورد، می‌کنیم که فکر می‌کنم دندان رستم هم نتواند بازش کند.