دنیای اقتصاد- نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی ایران برای فراهم آوردن امکان بازدید بازرسان آژانس از دومین کارخانه غنی‌سازی کشورمان در قم خبر داد که با استقبال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مواجه شد. سلطانیه همچنین غرب را به تلاش برای تنزیل جایگاه آژانس و خدشه دار کردن تلاش ایران برای شفاف‌سازی متهم کرد. همزمان باراک اوباما، رییس‌جمهور این کشور نیز اعلام کرده است که غرب در حال پیشنهاد یک «گفت‌وگوی معنادار و جدی» درباره برنامه هسته‌ای به ایران است. دعوت ایران از بازرسان آژانس

سلطانیه از آمادگی ایران برای فراهم آوردن امکان بازدید بازرسان آژانس از دومین کارخانه غنی‌سازی در قم خبر داد

دنیای اقتصاد - علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه العالم از آمادگی ایران برای فراهم آوردن امکان بازدید بازرسان آژانس از دومین کارخانه غنی‌سازی کشورمان در قم خبر داد که با استقبال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مواجه شد.

سلطانیه همچنین غرب را به تلاش برای تنزیل جایگاه آژانس و خدشه دار کردن تلاش ایران برای شفاف‌سازی متهم کرد. همزمان باراک اوباما، رییس‌جمهور این کشور نیز اعلام کرده است که غرب در حال پیشنهاد یک «گفت‌وگوی معنادار و جدی» درباره برنامه هسته‌ای به ایران است.

به گزارش ایسنا، سلطانیه گفته است که تهران در آینده‌ای بسیار نزدیک امکان دیدار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم فراهم خواهد کرد. وی همچنین پیش‌بینی کرده است که بازرسان آژانس انرژی اتمی به زودی از مرکز جدید هسته‌ای ایران دیدن کنند. سلطانیه افزود: من در روز عید سعید فطر نامه‌ای رسمی به آقای البرادعی در این ارتباط تحویل دادم و تا آن موقع هم کسی در این زمینه ادعایی مطرح نکرده بود. ادعاهای غربی‌ها درباره اطلاع قبلی از این موضوع کاملا بی‌اساس است. ما خودمان داوطلبانه اعلام کردیم و الان من نامه رسمی دارم که آژانس از این همکاری ایران تشکر و قدردانی کرده است.

وی در عین حال واکنش دولت باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا به اعلام وجود این مرکز را غیردلگرم کننده و نمایشی سیاسی توصیف کرد. نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای افزود: باعث تاسف است که پس از آنکه بنده نامه را به آقای البرادعی دادم و روز بعد درباره تاریخ بازرسی از این تاسیسات با آژانس بین‌المللی مذاکراتی کردم، متاسفانه شاهد بودیم که در پیتزبورگ آمریکا نمایش سیاسی مضحکی به راه افتاد. سلطانیه تصریح کرد: باعث تاسف است که به جای قدردانی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران و ابتکاری که در جهت شفافیت و همکاری صددرصد با آژانس مطرح کردیم، ما را محکوم کردند.

وی با اشاره به اینکه آنها سناریوی شش سال پیش را پیاده کردند افزود: در آن زمان وقتی آقای دکتر صالحی که اینک رییس سازمان انرژی اتمی است، به عنوان نماینده ایران در وین، در ملاقات با آقای البرادعی درباره نطنز اطلاع داد و ایشان را دعوت کرد که از آن مرکز بازدید کند، بلافاصله رسانه‌های غربی و منافقین به عنوان یک افشاگری این موضوع را در جهان مطرح کردند و این حرکت زشتی بود که اینک دوباره تکرار شد. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با انتقاد از غوغای ساختگی غرب درباره پایگاه هسته‌ای جدید ایران تاکید کرد که واکنش‌های غرب در قبال این پایگاه شتابزده بوده است.

سلطانیه با تاکید براینکه غرب با چنین اقداماتی در پی پایین آوردن جایگاه و منزلت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، خاطرنشان کرد: با تحلیل موضع‌گیری شتابزده غرب و واکنش پیش از تحقیق از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظر می‌رسد، این دیدگاه به واقعیت نزدیک‌تر باشد که غرب به دنبال پایین آوردن جایگاه و منزلت آژانس است. وی افزود: غرب براساس برنامه‌های سیاسی خود در پی خدشه دار کردن تلاش ایران برای ابراز حسن نیت و شفافیت مواضع در خصوص برنامه هسته‌ای است.

سلطانیه هشدار داد که مطرح کردن چنین مسائلی بر گفت‌وگوهای آینده ایران با گروه پنج به علاوه یک که قرار است در اوایل ماه آینده در ژنو برگزار شود، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

ساعتی پس از اعلام آمادگی ایران برای صدور مجوز بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای قم، وزیر خارجه‌ آمریکا از این تصمیم ایران استقبال کرد. هیلاری کلینتون روز شنبه گفت: ما همیشه وقتی ایران تصمیمی برای پیروی از قوانین بین‌المللی و به ویژه قوانین مربوط به آژانس می‌گیرد از آن استقبال می‌کنیم.

کلینتون با بیان اینکه پیشتر درباره مساله غنی‌سازی اورانیوم در سایتی در نزدیکی قم با همتایانش از عربستان، ‌کویت، هند، قطر، ‌امارات و عمان صحبت کرده است، افزود: ما امیدواریم که در مقدمه‌چینی برای نشست اول اکتبر (۹ مهر)، ایران حاضر شده و با همه ما در میان بگذارد که چه کارهایی را مایل است انجام دهد و یک جدول زمانی که مایل به دنبال کردن آن باشد را در اختیار ما قرار دهند. وی گفت: افشای خبر وجود یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی قم ضرورت مذاکرات روز پنجشنبه را افزایش می‌دهد.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نیز در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره آنچه که وی یک نیروگاه هسته‌ای پنهانی در ایران خواند، گفت که این موضوع نشان‌دهنده «یک الگوی نگران‌کننده» از طفره رفتن از جانب ایران است و به مذاکرات روز پنجشنبه با قدرت‌های جهانی حس ضرورت را می‌بخشد. باراک اوباما روز جمعه گفته بود: در صورتی که ایران همه حقایق را درباره برنامه هسته‌ای‌اش نگوید با تحریم‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

رییس‌جمهور آمریکا روز شنبه نیز گفت: این چالشی جهانی برای رژیم جهانی منع اشاعه بوده و همچنان یک الگوی نگران‌کننده از طفره رفتن ایران است. به همین دلیل در مذاکرات بین‌المللی با ایران که برای اول اکتبر برنامه‌ریزی شده است اکنون ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. در همین حال، یک مقام عالی‌رتبه‌ آمریکایی گفت: شش قدرت جهانی (آمریکا، انگلیس،‌ روسیه، چین، فرانسه و آلمان) در حال آماده کردن «مجموعه‌ای از درخواست‌ها در جهت شفاف‌سازی» هستند که بر روی مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی قم متمرکز خواهد بود.

این مقام آمریکایی گفت: این درخواست‌ها شامل دسترسی آژانس به تاسیسات قم، ‌افرادی که در آنجا کار می‌کنند و نیز جدول‌های زمانی مربوط به تحولات آن است. زمانی که برای دریافت این اطلاعات درباره قم تعیین خواهند کرد چند هفته است. انتظار می‌رود این درخواست‌ها در نشست ژنو در اول اکتبر مطرح شود.

عکس: AFP، تصویر هوایی دومین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم ایران در شمال شرقی قم