هفتمین حراج بین‌المللی آثار هنری مدرن و معاصر موسسه «کریستی» با شرکت آثاری از هنرمندان کشورهای عرب، ایران، ترکیه، هند و پاکستان، روز سه‌شنبه - ‌٢٧ اکتبر ‌٢٠٠٩ (پنجم آبان‌ماه ‌٨٨) در سالن «گودلفین» برج‌های دوقلوی امارات (دبی) برپا می‌شود. این بار هم «یوسی پیلکانن»؛ حراج‌گزار معروف، ‌١٦٦ اثر برگزیده هفتمین حراج «کریستی» را چکش می‌زند.

برخلاف سه دوره قبل، این‌بار مسوولان موسسه حراج «کریستی»، برآورد اولیه آثار هنرمندان مصر، هندوستان و ترکیه را بالا برده‌اند؛ به طوری که بیشترین برآورد قیمت به اثری از «احمد مصطفی»؛ هنرمند ‌٦٦ ساله مصری تعلق دارد.
اثر او تحت‌عنوان «یادآوری و سپاس»، ‌٦٠٠ تا ‌٨٠٠‌هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. این اثر که متعلق به سال ‌٢٠٠٩ و به شیوه رنگ روغن و آبرنگ روی کاغذ است، آیه ‌١٥٢ سوره بقره را به شیوه نقاشی‌خط به تصویر کشیده است: «فاذکرونی اذکرکم و اشکروالی و لا تکفرون» (پس مرا یاد آورید تا شما را یاد کنم و شکر نعمت من به جای آرید و کفران مکنید).
بعد از «احمد مصطفی»، هنرمند هندی؛ «مقبول فدا حسین»، برآوردی ‌٣٥٠ تا ‌٥٠٠‌هزار دلاری را به خود اختصاص داده است.
«عمر اولوک»؛ هنرمند ترک هم با برآورد ‌٣٠٠ تا ‌٤٠٠‌هزار دلار در این حراج حضور ویژه‌ای دارد.
«حسین زنده‌رودی»؛ هنرمند نام آشنای ایرانی با اثری تحت‌عنوان «روح خارجی » که برآورد ‌٢٥٠‌هزار دلاری برای آن در نظر گرفته شده، از دیگر هنرمندانی است که شانس رکورد زدن او در حراج هفتم کریستی بالا است.
«برهان دوغانسی» با ‌٢٥٠‌هزار دلار، «فروح باساگا» ‌٢٥٠‌هزار و «فاتح مدرس» هنرمند معروف سوریه ‌١٨٠ تا ‌٢٥٠‌هزار دلار دیگر برآوردهای مهم این حراج را در اختیار دارند.
گفتنی است که موسسه «کریستی» امسال و پس از چند دوره برای بار دیگر آثار هنرمندان هندی را در کنار آثار هنرمندان کشورهای عرب، ایران و ترکیه در قالب حراج آثار هنری مدرن و معاصر خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا چکش می‌زند.
این در حالی است که تحلیل‌گران هنری کنار هم قرار گرفتن آثار هنرمندان ایران و هند را در قالب یک حراج واحد، مثبت ارزیابی می‌کنند؛ هر چند که هندی‌ها به واسطه قدرت بالایشان در بازار هنری آسیا، برآوردهای اولیه بالاتری را در اختیار داشته باشند.