روز گذشته یک فوریت طرح اصلاح تذکرات نمایندگان مجلس تصویب شد و نمایندگان به دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رای مثبت نداده و یک فوریت این طرح را تصویب کردند. به این ترتیب و بر مبنای این طرح هیچ یک از نمایندگان نمی‌توانند در مدت یک ماه بیش از یک بار تذکر شفاهی به مسوولان اجرایی داشته باشند. به گزارش ایسنا، روز گذشته پس از سخنان موافقین و مخالفین دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد که از ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه دو فوریت طرح با ۱۱۳ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۵ رای ممتنع رای نیاورد، اما پس از رای‌گیری برای یک فوریت آن نمایندگان با ۱۳۸ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع به فوریت آن رای مثبت دادند. بنابراین این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارائه خواهد شد.

بنابراین گزارش، در متن ماده واحده این طرح چنین آمده است:

ماده واحده- تبصره ذیل به ماده (۱۹۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی الحاق می‌گردد: تبصره- در روزهایی که مجلس جلسه علنی دارد حداکثر پنج نفر از نمایندگان ثبت‌نام‌کننده به قید قرعه می‌توانند به مدت حداکثر سه دقیقه به رییس‌جمهور و وزرا مسوول موضوع این ماده درباره مسائل بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای مهم تذکر شفاهی بدهند. تنظیم زمان ارائه تذکرات با رییس جلسه است.

در صورتی که تذکرات ارتباطی با هیات رییسه نیز داشته باشد، رییس جلسه می‌تواند پاسخ لازم را ارائه دهد. همچنین هیچ یک از نمایندگان نمی‌توانند در مدت یک ماه بیش از یک بار تذکر شفاهی به مسوولان اجرایی داشته باشند. نمایندگان می‌توانند بدون محدودیت به مسوولان موضوع این ماده تذکر کتبی بدهند و هیات رییسه موظف است متن تذکرات شفاهی نمایندگان را همانند تذکرات کتبی به رییس‌جمهور و وزیران مسوول جهت پاسخگویی به هیات رییسه و نماینده تذکر دهنده ابلاغ نماید.