اعتراض شدید تهران به اسلام‌آباد

سردار شهید شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه/ عکس: فارس

احمدی‌نژاد: ما شنیده‌ایم که برخی از ماموران در پاکستان با عوامل اصلی این حوادث تروریستی همکاری می‌کنند دنیای اقتصاد - مقامات کشوری و لشکری ایران ضمن اعتراض شدید به پاکستان، بر این باورند که عوامل دولت پاکستان در اقدام تروریستی روز یکشنبه منطقه پیشین سیستان و بلوچستان که منجر به شهادت چند نفر از فرماندهان ارشد سپاه نیز شد، با گروه عبدالمالک ریگی برای انجام این اقدام تروریستی همکاری کرده‌اند. این مقامات گفته‌اند که مدرک این ادعا نیز موجود است و قرار است یک هیات ایرانی با سفر به اسلام‌آباد مدرک مورد نظر را به مقامات دولت پاکستان تحویل دهد. در همین حال سایت العربیه گزارش داد پاکستان اظهارات مقامات ایرانی را صحیح ندانسته و آمادگی خود را برای مبارزه با تروریسم اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در آغاز جلسه یکشنبه‌شب هیات دولت با ابراز تاسف از حادثه تروریستی روز یکشنبه در شرق کشور گفت: ما شنیده‌ایم که برخی از ماموران در پاکستان با عوامل اصلی این حوادث تروریستی همکاری می‌کنند و این را حق خود می‌دانیم که این جنایتکاران را از آنها مطالبه کنیم. رییس‌جمهور ضمن محکوم کردن تشدید حوادث تروریستی اخیر در سیستان‌وبلوچستان از دولت پاکستان خواست در دستگیری عوامل اصلی این حوادث تروریستی بیش از این معطل نکند. وی با بیان اینکه «باید حکم قانونی در خصوص این جنایتکاران وابسته با قدرت اجرا شود»، تصریح کرد: از ماموران امنیتی و انتظامی می‌خواهیم این پرونده را با قدرت پیگیری کرده و دست‌های اصلی جنایت را شناسایی و آنها را دستگیر کنند و به دست عدالت بسپارند. در همین چارچوب بود که دیروز صبح، مصطفی محمدنجار، وزیر کشور نیز در تماس تلفنی با وزیر کشور پاکستان اعتراض شدید ملت و دولت ایران را به مقامات پاکستان اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محمدنجار در این تماس با بیان اینکه «گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی مدتی است که در خاک پاکستان مستقر شده و هر از چند گاهی با عبور از مرز وارد خاک کشورمان شده و عملیات تروریستی انجام می‌دهند»، اعلام کرد: دولت پاکستان باید هرچه زودتر این تروریست‌ها را برای محاکمه تحویل مقامات ایران دهد. بی‌تردید دیگر تعلل در تحویل تروریست‌ها هیچ جای توجیهی ندارد و مقامات پاکستانی باید درباره حادثه تروریستی شهرستان سرباز پاسخگو باشند. دولت جمهوری اسلامی ایران منتظر اقدام عملی دولت پاکستان است.» در همین حال، سردار سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه خبر داد عبدالمالک ریگی و گروهش ارتباط مستقیم با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و با سازمان اطلاعاتی دولت پاکستان دارند. به گزارش خبرگزاری ایلنا، جعفری دیروز در حاشیه مراسم معارفه ریاست سازمان بسیج مستضعفین در جمع خبرنگاران گفت: همین امروز مدرکی از طرف یکی از دستگاه‌های امنیتی کشور ارائه شد که گروه خبیث عبدالمالک ریگی و این شخص ارتباط مستقیم با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و متاسفانه با سازمان اطلاعاتی دولت پاکستان دارند. نامبرده تحت پوشش و حمایت آنها بوده و برنامه‌هایی که اجرا می‌کند بدون تردید با دستور و برنامه‌ریزی آنها است. وی با تاکید بر این که مدرک این ادعا موجود است، خبر داد: هیاتی از طرف جمهوری اسلامی به پاکستان سفر می‌کند که این مدارک را به آنها نشان داده و به دولت پاکستان بگوید که نظام جمهوری اسلامی ایران می‌داند که این فرد خبیث تحت‌حمایت و پشتیبانی آنها است.وی در خصوص نوع برخورد با عوامل پشت صحنه این حادثه تروریستی گفت: البته این برخورد باید از طریق مقتضی و تلافی‌جویانه باشد که امیدواریم در وقت مقتضی بتوانیم این امر را انجام دهیم.

تماس تلفنی احمدی‌نژاد و زرداری

در پی حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان دیروز رییسان‌جمهور ایران و پاکستان بر ضرورت همکاری مشترک و تعیین جدول زمانبندی مشخص به منظور مقابله و ریشه‌کنی جنایتکاران تروریست تاکید کردند. احمدی‌نژاد در تماس تلفنی با آصف علی زرداری، رییس‌جمهور پاکستان و در پاسخ به اظهار همدردی وی با تاکید بر روابط برادرانه و دوستانه دو کشور و دولت تصریح کرد: ایران و پاکستان روابط برادرانه‌ای با یکدیگر دارند؛ اما حضور عوامل تروریستی در پاکستان قابل توجیه نیست و دولت پاکستان باید کمک کند که جنایتکاران هر چه زودتر دستگیر و مجازات شوند. مقابله با جنایتکاران تروریست امری ضروری است و باید با همکاری مشترک و جدول زمانبندی به مقابله جدی با آنها پرداخت. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که دولت و مردم پاکستان هر چه زودتر بر مسائل تروریستی داخل کشورشان فائق آیند. زرداری نیز در این تماس تلفنی با اظهار تاسف و تسلیت به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: هر گونه ناراحتی و غمی که به ملت ایران وارد شود، ملت و دولت پاکستان در آن غم، خود را شریک می‌دانند. تروریست‌ها تاکنون جنایات زیادی را نیز علیه دولت و ملت پاکستان مرتکب شده‌اند از این رو عملیات گسترده‌ای را برای مقابله با آنها آغاز کرده‌ایم. به عنوان رییس‌جمهور در مقابل اقدامات آنها ساکت نخواهم نشست و هدف ما ریشه‌کنی کامل آنان است. وی همچنین خواستار همکاری مشترک نیروهای امنیتی دو کشور برای مقابله با تروریست‌ها شد و با سخنان احمدی‌نژاد مبنی ‌بر تعیین جدول زمانبندی برای ریشه‌کنی کامل تروریست‌ها موافقت کرد. در تحولی دیگر، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر؛ آصف علی زرداری، رییس‌جمهور؛ رحمان ملک، وزیر کشور و نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان با انتشار بیانیه‌های جداگانه حمله تروریستی در منطقه پیشین سرباز در استان سیستان‌وبلوچستان را که منجر به شهادت تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران شد، به شدت محکوم کردند. رحمان ملک، وزیر کشور پاکستان افزون بر انتشار بیانیه در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود درباره حادثه تروریستی اخیر در بخش پیشین شهرستان سرباز استان سیستان‌وبلوچستان اطمینان داد که دولت اسلام‌آباد در اسرع وقت به این مساله رسیدگی خواهد کرد‏ و مانع استمرار ناامنی در مرزهای مشترک با ایران خواهد شد‏.‏ مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران نیز با تاکید بر مسوول بودن پاکستان در حادثه تروریستی، خواستار همکاری اسلام‌آباد با تهران برای بازداشت عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالله شد‏.‏

آمادگی روسیه

برای مقابله با تروریسم در ایران

دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه نیز دیروز با ارسال پیام تسلیتی به محمود احمدی‌نژاد، آمادگی کشورش را برای کمک به ایران جهت مقابله با تروریسم اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌مدودف گفت: مقابله با خطر تروریسم و افراطی‌گرایی از هر کجا که باشد نیازمند به پیوستن نیروهای تمامی کشورها است. ‌ما آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با اینگونه خطرات هستیم. مدودف همچنین با ابراز انزجار از بمب‌گذاری انتحاری در پیشین سیستان و بلوچستان،‌ اقدام شریرانه افراطیون را محکوم کرد.یوسف‌بن‌علوی و احمد داود اوغلو وزیران خارجه عمان و ترکیه نیز در تماس تلفنی با منوچهر متکی، وزیرخارجه نسبت به حادثه تروریستی سیستان‌وبلوچستان ابراز همدردی کردند.

درخواست عملیات متقابل سپاه در خاک پاکستان

پیمان فروزش، نماینده زاهدان در مجلس ضمن اظهار تاسف از حادثه تروریستی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: سپاه پاسداران باید عملیات متقابلی در خاک پاکستان علیه گروهک تروریستی ریگی انجام دهد. به گزارش ایرنا، پیمان فروزش دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چندین بار این درخواست را با مسوولان امنیتی استان مطرح کرده است، افزود: ما خواستار انجام عملیات متقابلی از سوی ایران هستیم.

نمایندگان مجلس محکوم کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی اخیر در سیستان‌وبلوچستان، خواستار برخورد مسوولان با عاملان این جنایت شدند. به گزارش ایسنا، در این بیانیه که در پایان جلسه دیروز قرائت شد، آمده است: آمریکا و انگلیس که ضدیت آنها با ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی بارها به اثبات رسیده و از زمان حضور در کشورهای همسایه به مراتب بیشتر شده است، یکبار دیگر با به‌کارگیری مزدوران جنایتکار خود دست به اقدام تروریستی دیگری زدند و جمع دیگری از فرزندان رشید و گرانقدر ملت را به شهادت رساندند. گر چه چهره‌های درخشان دوران دفاع مقدس و سرداران سرافراز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانند سردار شهید شوشتری فرمانده قرارگاه شرق و جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه و سردار شهید محمدزاده فرمانده سپاه پاسداران سیستان‌وبلوچستان و جمعی از فرزندان غیور شیعه و سنی ملت ایران به شهادت رسیدند و این سرمایه عظیم از دست رفت، اما بدون تردید خون پاک این شهدای عزیز بر اتحاد و انسجام مردم شریف سیستان‌وبلوچستان خواهد افزود و ریشه‌های تروریسم را از میان خواهد برد. این بیانیه افزوده است: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران در مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تبریک و تسلیت به محضر مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران و مردم شریف استان سیستان‌وبلوچستان و خانواده‌های محترم و معظم این شهدای گرانقدر این جنایت وحشیانه را به شدت محکوم می‌نماییم و از همه مسوولان امنیتی و قضایی می‌خواهیم با حداکثر قاطعیت، جدیت و سرعت با عوامل این جنایت وحشیانه برخورد نمایند.